Piti vielä kirjoittaa siitä, että en kestä naapureita. Naapurithan on varmasti ihan kivoja tyyppejä, jos niihin viitsisi tutustua, mutta en pidä siitä, mitä ne tekevät pääni sisällä. On taas alkanut ahdistaa, vaikka samaan aikaan en jaksa välittää, mitä muut meistä ajattelee. Eivätkä ne naapurit varmaan meistä pahaa ajattelekaan muuta kuin pääni sisällä.
Ahdistus ei onneksi ole sitä luokkaa kuin se on pahimmillaan ollut. Nuorempana pakenin omasta kodistani, koska luulin vauvani olevan vaarassa. Luulin, että jotkut tahot yrittivät tulla viemään lapseni minulta. Tyypillistä synnytyksen jälkeistä masennusta, joka menee vähän överiksi. Nuoruusvuosien jälkeen luulot ovat siirtyneet naapureihin. Luulen, että jokaista askeltani seurataan. Luulen, että minusta puhutaan pahaa.
Eilen joku talonyhtiön päätöksestä kai leikkasi sireenipensaan kylppärin ikkunamme edestä. Melkein lamaannuin siihen paikkaan. Havahduin siihen, kun kurkin kylppärin ikkunasta nähdäkseni, kuka oikein minua tarkkailee. Viritin pyyhkeet verhoiksi kahteen pieneen ikkunaan, jotta he eivät näkisi minua. Todellisuudessa ikkunat ovat niin korkealla, ettei niistä kai voi mitään nähdä.
En pääse näistä ajatuksista eroon. AINA kun kuulen puhetta ulkoota, kuulen muka että minusta puhutaan. Kun joku kävelee etupihamme ohi tai jää sen välittömään läheisyyteen tekemään jotain, piiloudun ja kurkin sädekaihtimien välistä. Todellisuus on tarua ihmeellisempää. Paradoksaalisesti se olen minä, joka stalkkaa muita.
Nämä harhaluulot vaikuttavat merkittävästi elämänlaatuuni, mutta niistä ei tunnu eroon pääsevän. Yksi asia on kuitenkin auttanut merkittävästi ja sen avulla olen selvinnyt näinkin hyvin keväästä ja tästä alkukesästä. Se on sähköhoidon ansioita. Sähköhoidon vaikutukset eivät masennuksen osalta olleet kauaskantoisia, mutta sitäkin enemmän niistä oli apua psykoosioireisiin, harhaluuloihin ja itsetuhoisuuteen. Talven osastoreissulla toivoin uutta sähköhoitosarja, mutta lääkäri eväsi sen minulta. Syksyn hypomania/sekamuotoiset oireet ilmeisesti johtuivat sähköhoidosta.
Oikeastaan odotan nyt huomista laivareissua, koska pääsen vuorokaudeksi pois täältä tarkkailevien silmien alta. Laivalla kukaan ei minua tarkkaile tai arvostele. Ketään ei kiinnosta. Hetkeksi voi rentoutua ja laskea suojamuurit. Ja ennen kaikkea, ei tarvitse laskelmoida muiden askeleita tai kytätä sälekaihtimien välistä.