Haluaisin tuoda keskusteltavaksi niinkin vaikean aiheen kuin itsemurhan.
Olen itse elänyt, noh, minulle liian raskaan elämän. Toisinaan voi olla varma, että ei, kaikille ei anneta sen mukaan mitä he kestävät. Toisinaan taakka on valtava ja voimat on puristettu loppuun. En sanoisi, etteikö kipu jalostaisi, mutta kipu voi olla liikaa kestettäväksi ja ajaa ihmisen loppuun. Siinä ei jalostaminen mieltä lämmitä. Kerran olen päätynyt tilanteeseen, jossa seinä ja pohja tuli lopulta vastaan ja, ainakin näytti siltä, ei ollut mahdollisuutta jatkaa. Päädyin yrittämään itsemurhaa. Hieman ihmeissäni katson taakse päin, minä selvisin siitä vaikka lähtö oli lähellä. Minä selvisin elämään. Vähän aikaa hehkuttelin olollani, minä päihitin itsemurhan yrittämällä sitä, nujersin sen, katkaisin sen niskat. Myöhemmin, olen päätynyt hyvin lähelle samaa tilannetta. Onko minun elämäni vain luotu tällaiseksi, onko tarkoituskin että lähden?
Miten te näette itsemurhan? Miten te näette ihmisen joka yrittää lähteä omin käsin tästä maailmasta johonkin, toivottavasti parempaan? Onko väärin lähteä kun pohja on tullut vastaan? Onko itsemurha liian arka aihe keskuteltavaksi vai pitäisikö se piilottaa jonnekin itseensä ja keskustella korkeintaan asiasta vain ammattiauttajien kanssa? Onko itsemurha yhä tabu? Saako ihminen väsyä? Tekeekö itsemurhan tekevä ihminen väärin toisia kohtaan? Pitäisikö pystyä miettimään ihmisiä ympärillä? Onko ymmärrettävää että ihminen ajautuu sellaiseen umpikujaan ettei voi enää välittää mistään muusta kuin omasta tuskastaan?
Haluaisin kuulla näkemyksiänne ja toivottavasti myös ehkä omakohtaisia kokemuksia – kummalta puolelta tahansa.