Yritin itsemurhaa muutama vuosi sitten. Veljeni löysi mut tosi sekavana ja soitti ambulanssin. Isoveli löysi itsemurhaviestini ja otti sen mukaan töihin, ettei äitini löytäisi sitä. Hän antoi sen äidille vasta illalla. Sairaalassa ei tiedetty mitään mitä olin ottanut ennenkuin isoveli avasi lopulta suunsa. Otin kaikkia pillereitä mitä talosta löysin, keskushermostoon mm. vaikuttavia särkylääkkeitä. Olin muutaman päivän teholla ja ensimmäistä vuorokautta en muista ollenkaan. Oli todella iso vaara, että ottamani lääkkeet olisivat aiheuttaneet isoa vahinkoa aivoissa. Ensimmäiset muistikuvat ovat, että olen sidottuna sairaalasänkyyn letkuissa. Seuraavana päivänä mieshoitaja vei mut suihkuun pyörätuolilla, en pystynyt edes kättäni liikuttamaan. Se oli nöyryyttävää, mutta niin pitikin. Olin 1,5 kk psykiatrisella ja terapia jatkui myös sen jälkeen. Ei ehkä tarpeeksi pitkään.
Halusin kertoa ton sen takia, että olin silloin tosissani. Mutta kertaakaan mua ei vituttanut, että se epäonnistui. Näin läheisteni surun ja tuskan ja se tuntui pahalta. Tuntui nöyryyttävältä tuntea että oli niin avuton sairaalassa ettei päässyt sängystä ylös eikä pystynyt edes alusastiaa käyttämään eikä syömään. Olin ollut itsekäs, heikko ja luovuttaja.
Noiden tapahtumien jälkeen on ollut usein hetkiä, jolloin tekisi mieli heittää pyyhe kehään. Mutta olen kerran luvannut veljelleni etten tee vastaavaa enää ikinä, mutta ehkä kaikista tärkein syy siihen miksi en ole uudestaan yrittänyt on se, että uskon siihen että kaikessa elämässä on tarkoitus. Sillä oli siis jokin tarkoitus, että jäin eloon. Mulla on siis jokin tarkoitus tässä elämässä, ehkä mun on tarkoitus auttaa, saada jotain hyvää aikaan, menestyä ja olla onnellinen. Sitä hyvää aikaa odotellessa 🙂
Elämäni on aivan sekaisin ja todella usein mietin etten halua olla täällä enää, että en jaksa!!! Mutta yritän aina keksiä syitä miksi mun täytyy jaksaa. Se syy voi olla toi tarkoitus-asia tai että joku ihminen tässä maailmassa tulee tarvitsemaan mua. Tai sitten voi ajatella, että on paljon hyvää vielä näkemättä. Haluan nähdä päivän jolloin menen naimisiin, synnytän lapsen, nään lapseni kasvavan. Valmistun unelma-ammattiin, haluan kokea olevani mummo! Syitä voi olla mitä tahansa, vaikka se että jos kuolisin niin en enää ikinä näkisi ihanaa siskonpoikiani ja niiden kehitystä.
Erittäin huonoina hetkinä olen kirjoittanut asioita paperille, niitä syitä miksi elää. Se auttaa. En hyväksy itsemurhaa, se ei ole ratkaisu mihinkään. Se on merkki luovutuksesta ja meidän ihmisten ei kuulu luovuttaa. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin kuolemaan, sitten kun on hyvä elämä ja onnelliset ajat takana ja on elänyt ja kokenut kaikkea mitä on halunnut.
Itsemurha-ajatuksista täytyy puhua! Se ei saa olla tabu! Olen kerran itse selvinnyt, haluaisin auttaa muita vastaavissa tilanteissa olevia. Tiedän miltä tuntuu kun tuntuu ettei millään ole merkitystä, jos itse ei osaa sillä hetkellä etsiä hyviä syitä jatkaa, toisen täytyy auttaa jaksamaan. Itsemurhaa-ajatteleva ihminen ei ole sairas, hän on väsynyt. Häntä on loukattu ja satutettu, hän on pettynyt elämään. Hän tarvitsee olkapäätä, jota vasten itkeä. Hän tarvitsee rohkaisevia aitoja sanoja. Hän tarvitsee ihmistä, jolle voi luottamuksellisesti ja avoimesti kertoa kaiken. Hän tarvitsee tukea pitkäksi aikaa, koska matka itsemurhayrityksestä tai -suunnittelusta "normaaliin" olotilaan (todella hölmösti sanottu 🙂) on pitkä ja vaikea ja sitä ei jaksa yksin.
Toivottavasti pystyin tällä auttamaan edes vähän jotain ihmistä!