Hei, Ei voi ymmärtää.... !
Minun läheisilläni ei ainakaan tiettävästi ole diagnosoitua masennusta, eikä heistä kukaan ole yrittänyt myöskään itsemurhaa. Itse sen sijaan olen. Tiedän, että tarvitset nyt tukea selvitäksesi arjesta ja huolesta, surusta, vihasta kaikista mahdollisista tunteista, mitä vaan saattaa tulla eteen, kun itse yrität käsitellä sitä asiaa, että miehesi on yrittänyt itsemurhaa.
Itsemurha on aina hätähuuto. Itsemurha on viimeisestä viimeinen selviytymiskoe tai -tapa pahasta olosta pois pääsemiseksi. Tällä en tarkoita, että se olisi oikea tapa, että se olisi hyväksytty ei. Sitä se ei ole. Itsemurhaa yrittävä ei näe vaihtoehtoja ympärillään. Paha olo on niin itsensä syövää, että selviytyäkseen on päästävä pois.
Masennus sinänsä on aivokemian epätasapaino. Se voi olla ja on myös paljon muuta.
Itselleni itsemurhan yrityksestäni läheisimmilleni kertominen oli kaikista vaikein asia, jonka olen koskaan joutunut tekemään. Ymmärsin heidän hätänsä ja huolensa, mutta tiesin myös miksi yritin itsemurhaa. Olin tuolloin vielä kovin nuori ja elämä meni huonoon suuntaan. Halusin apua, mutta en tiennyt miten sitä saada, joten ajauduin itsemurhayritykseen, joka oli osaltani hätähuuto. Luulisin, että se on sitä jokaisen kohdalla. Jokaisella on kuitenkin oma ainutlaatuinen elämänkokemuksensa, tunne-elämänsä, sekä vaikeuksien käsittelykykynsä.
Tänään ajattelen, että:
Itsemurha ei ole vaihtoehto Aina on muita vaihtoehtoja Apua saa, kun sitä osaa pyytää
Sinä tarvitsisit nyt sitä kaipaamaasi vertaistukea. Yritin löytää vaihtoehtoja mistä pyytää apua ja tukea. Huomasin, että täällä tukinetissä on Tietopalvelut osio, johon kannattaa tutustua. Oma tuki osiosta voit pyytää itsellesi tukihenkilön.
Mielenterveyden keskusliiton kuvauksessa lukee: Etu- ja palvelujärjestö psykiatrisille vammaisille, mielenterveysongelmaisille, kuntoutuville, kuntoutuneille ja heidän läheisilleen. Asiantuntijajärjestö mielenterveysongelmaisia koskevissa kysymyksissä.
Mielenterveyden keskusliitto ry on mielenterveyspotilaiden ja -kuntoutujien sekä heidän läheistensä itsenäinen kansalaisjärjestö. Siihen kuuluu 190 jäsenyhdistystä eri puolilla Suomea ja niiden kautta yli 22 000 henkilöjäsentä.
Mielenterveyden keskusliitto on Euroopan suurin mielenterveysalan kansalaisjärjestö.
NETTISIVUT: http://www.mtkl.fi/
On hyvä, että miehesi saa nyt oikeaa ja tarvitsemaansa hoitoa. Varmasti sitten, kun miehesi voi paremmin pystytte keskustelemaan tästä asiasta keskenänne ja saatte asian käsiteltyä pois yhteiseltä polultanne. Toivon niin ja toivon Sinulle paljon uskallusta, rohkeutta ja voimaa! Niitä tarvitset, kun itse joudut käsittelemään vaikeita asioita.
Varmasti saat myös vastauksia kohtalotovereiltasi.
🙂👍 Lippu korkealle! Jokaisella on oikeus tulla kuulluksi, nähdyksi ja autetuksi 🙂