Elämänilo hukassa

Elämänilo hukassa

Käyttäjä elämänilohukassa aloittanut aikaan 19.03.2015 klo 21:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 19.03.2015 klo 21:54

Tuossahan tuo aihe tulikin…mikä auttaisi😑❓ Olen sairastanut masennusta yli 20 v ja ollut lähes koko ajan myös lääkityksellä.Välillä ollut helpompaa,välillä vaikeempaa.Nyt on taas vaikeampi jakso😞

Sairastuin siis aikoinaan vaikean avioeron jälkeen,mies oli väkivaltainen alkoholisti ja jäin 2 pienen lapsen totaaliyh:ksi.Alkuun tuli unettomuutta ja siihen määrättiin tk:ssa ensimmäiset unilääkkeet,joihin jäin samantien koukkuun.Tästä muutaman vuoden kuluttua lisättiin masennuslääkitys;cipramil/sepram söin yli 10 v ja efexor/venlafaksiin kans useamman vuoden(en muista enää miten kauan).Yritin tässä muutaman vuoden ilman lääkettä,en pärjännyt.Nyt unilääkkeenä ketipinor 25 mg:n puolikas.

Tällä hetkellä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä,teen siis muutaman vuoron /viikko.Olen hoitoalalla.

Voxraa olen nyt syönyt viitisen viikkoa,alussa olo oli hyvä ja ihmettelinkin tätä,koska aiemmin tämän lääkkeen aloitus oli todella vaikeeta.Vuosi sitten aloitin ja kesti 5 viikkoa,ennenkuin auttoi ja kesä menikin tosi hyvin,syksyllä masennus taas pahentui ja marraskuussa lopetin lääkkeen,koska ei enää siis auttanut.Olisi ehkä pitänyt nostaa annosta…Minulla ei ollu lääkäriä tuolloin,omin päin aloitin lääkkeen vanhalla reseptillä.Olin siis aiemminkin tätä lääkettä yrittänyt,mutta lopetin silloin muutaman viikon jälkeen(tulipas sekavaa).

No nyt olo on siis aika kamala.Päivät menee kotona sohvalla netissä roikkuen.En pysty tekemään mitään.Sain tämän viikon saikkua niskajumin perusteella,siitäkin esimies huokaili,mistä saa sijaisen…kuukauden päästä on vasta psykiatrille aika,sekin yksityiselle.En tiedä,miten jaksan sinne asti ja voiko sitä edes jäädä saikulle,kun esimiestä ahdistaa.

Toivoisin vain olevani ns.normaali,että ei ahistais eikä masentais koko aikaa ja vois käydä vaikka lenkillä ja jaksais käydä töissä.

Vertaistuki olis kans tervetullutta😍

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 28.05.2015 klo 10:09

Hei, Elämänilohukassa!☺️❤️☺️

Miten sait nukuttua? Mä nukuin aika hyvin, mutta tosi pitkään, puoli kymmeneen, kun nukkumaan menin jossain ilta kymmenen aikohin...

Olit eilen tosi aktiivinen. Minkälainen olosi on tänään?

Mä menen käymään ystävän kanssa kaupassa. Sitten pitäisi varmaan järjestellä paikkoja kotona. Saa nähdä, viitsinkö... Tai ei kai se ole kyse viitsimisestä vaan jaksamisesta.

Voimia päivääsi!😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 28.05.2015 klo 16:39

Hei Jardin Prive ja kiitos viestistäsi☺️❤️

Otin puoli kahdentoista aikoihin nukkumaan mennessä puolikkaan tenoxin(eli 5 mg) ja ihme ja kumma,olin nukahtanut ennen kahtatoista.Meinasi kyllä jo epäusko iskeä,mutta ajattelin,että en jaksa enää ylöskään nousta,niin odottelin vaan unta,aamulla heräsin vaille 6 ja sit nukahdin kuuden jälkeen herätäkseni puoli 9🙂👍 Saattoi edellisen yön hieman vähillä( 4 tuntia...) unilla olla vaikutusta...

Mutta ens yöhän saattaa mennä vaikka miten vituroilleen...

Aamulla kävin koirien kans pikkulenkin ja sitten lähdin itsekseni puolen tunnin reippaalle lenkille🙂 Olen monena keväänä/kesänä harrastanut juoksemista/hölkkäämistä ja ykskin kesä aloitin 2 minuutista,loppukesällä hölkkäilin jo tunnin lenkkejä! Mutta sitten se vaan jäi,tuollaisiin suorituksiin en ole enää päässyt.

Mutta sellaisia 15 tai 30 minuutin lenkkejä olen siis saanut kesäisin tehtyä ja kova toive olisi jälleen tänä kesänä päästä tähän kiinni.Toissapäivänä aloitin,hölkkäsin 3 minuuttia ja tänään meni jo 6 minuuttia,loput sit kävelyä.Aikaisempina vuosina aloitin 2 minuutilla ja tuskaa teki,ei kai se kunto nyt ole kovin hirveen huonoksi päässytkään.

Leivoin raparperipiirakan ja miehen synttärikakun,huomenna tulee vieraita,ihan omaa perhettä siis.

Minulla on tällaisia hyviä päiviä aina joskus,sit taas mennään matalalla välillä.

Luin Ben Furmannin kirjaa:Jossakin on ilo,ja siinä käskettiin tekemään niitä asioita,joita tekisi,jos ei olisi masentunut.Koska sitä kautta mahdollisesti sais sitä hyvää oloa ja iloa itselleen.Tässä on kyllä järkeä,mutta toisinaan olo on kyllä niin kamala,että ei paljoo kiinnosta mikään☹️

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 28.05.2015 klo 17:12

Hei elämänilohukassa ☺️❤️☺️

oli mukava lukea että sinulle on ollut tänään parempi päivä 😍

mulla on ollut todella huono,ihan epätoivoinen olo koko elämään. Kai se tästä..

iloa päiviisi ☺️❤️☺️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 29.05.2015 klo 09:58

Hei, Elämänilohukassa!☺️❤️☺️

Miten viime yö meni? Saitko nukuttua?

Ihailen tuota sinun lenkkeilyä. Minä en saa itseäni nykyään edes ulos kävelemään. En kyllä tee paljon muutakaan. Tekisi mieli ommella, mutta nyt tänä viikonloppuna ei ole aikaa. Olen ystävän apuna muuton valmistelussa. Olen varmaan aika puhki ensi viikolla. Mutta koen, että mun on nyt oltava apuna niin paljon kuin mahdollista.

Mua väsyttää. Heräsin jo puoli kahdeksan, kun tuli viesti lähettifirmasta, että tilaukseni on saapunut suomeen ja kysyivät, miten haluan sen toimitettavan. Sain vielä torkuttua tunnin verran, mutta silti väsyttää. Vatsa on ärtynyt, kolmas päivä Nutriletilla. Kahvia mukissa, ja odotan ystävän soittoa. Kunpa saisin jossain välissä vähän järjesteltyä paikkoja!

Hyvää ja virkeää päivää sinulle, toivottavasti!😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 29.05.2015 klo 10:17

Huomenta minävaan00 ja Jardin Prive ja kiitos taas viesteistänne🌻🙂🌻

Minä olen kans monesti ollut nutriletilla ym.kuurilla,minulla oli kyllä koko ajan järkky nälkä ja muutaman päivän päästä meni maha sekaisin...no paino kyllä tippui.

Viime yönä nukuin vajaa 6 tuntia...no en valita🙂 Otin tenoxin puolikkaan puol kakstoista ja kesti yli puoli tuntia,ennenkuin olin nukahtanut,heräsin sit taas vaille 6,kun mies ja koirat nousi,eikä uni enää tullut.

Eilen sammuin sohvalle päivällisen jälkeen,katsoin ensin Midsomerin murhat ja sit kuudelta alkoi väsyttää ja oikaisin itseni viltin alle ja olin nukahtanut🙂,noin 5-10 minuutiksi,tätäpä ei ole tapahtunut aikoihin🙂

Illalla vielä kävin koirien kans 40 min.lenkin.Silloin,kun vaan pääsen lenkille,se auttaa minua,olo on parempi.Ihan pahimpia on sellaiset päivät,että möllötän sohvalla ja tietsikalla koko päivän☹️

Kävin nyt aamulla 5 min.pyrähdyksellä,en jaksanut pitempään hölkätä/juosta,kävelin alussa ja lopussa,yht.lenkin pituus 30 min.Saattoi johtua siitäkin,kun ei ollut nyt välipäivää;pitäisi olla 1-2 pv lepoa,että kunto kehittyisi.

Löysin aikoinaan netistä Porin juoksukoulu-ohjelman ja sen mukaan olen juoksennellut.Ihan ohjelman mukaan en tosin edistynyt,mutta se oli sellaisena runkona ja kyllä huomas itsekin,miten sitä vaan viikko viikolta juoksi pitempiä lenkkejä.

Ymmärrän teitä,kun ette pääse lenkille.Enhän itsekään päässyt moneen kuukauteen tässä talvella/keväällä minnekään,koirat pissitin usein omassa pihassa,jopa postilaatikolle oli vaikeaa mennä,enkä mennykään joka päivä...

Mutta pikkuhiljaa tästä noustaan(toivottavasti).
Jaksamisia,hymiöitä ei tule nyt enempää,kun tuli ilmoitus,että olen ylittänyt sallitun määrän...

Käyttäjä juro50 kirjoittanut 29.05.2015 klo 11:02

Hei
Hieno lukea elämänilohukassa että harrastat liikuntaa,itse pyöräilen kesäisin,siinä ei kyllä käsivoimia tule niin kuin sauvakävelyssä.
Minun mielestäni liikunta aina hyväksi kesti lenkki muutaman minuutin tai tunnin.
😎

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 29.05.2015 klo 11:32

Hei Juro50 ja kiitos viestistäsi🙂 Itse asiassa olen lueskellut nuita sinun liikuntapäivityksiä ja pitkään ajattelin,että voi jospa minäkin...

Minulla käy niin,että jos en heti aamusta saa itseä liikkeelle,niin loppupäivä menee helposti pipariks,sitten vaan vetkuttelen ja vetkuttelen ja kohta on päivä mennyt...

Käyttäjä arka kirjoittanut 29.05.2015 klo 17:05

Hei elämänilo hukassa
Toivottavasti saat ensiyönä nukuttua oikein hyvin, ymmärrän univaikeuksiasi kun itsekin kärsin niistä. Hienoa että harrastat liikuntaa, pitäis auttaa mielialaankin.

Käyttäjä juro50 kirjoittanut 30.05.2015 klo 07:33

Hei elämänilohukassa
Käy ihmeessä lenkillä,jos et muuten niin tee pienenpiä lenkkejä muutaman kerran päivässä.
Koiratkin tykkäävät jos niiden kanssa.
Itse menen tänään aamusta ,koska iltapäivästä muuta ohjelmaa.😎

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 30.05.2015 klo 09:11

Huomenta,nukuin noin 7 tuntia yöllä,ja olin ottanut vain 1/4 Tenoxia,eli 2,5 mg🙂 Nousin puoli 7 aikoihin ylös ja klo 8 läksin sauvalenkille,30 min.Tein saman lenkin,missä menee koirien kans 40 min,eli koirien kans ei ole kovinkaan tehokasta.

Täällä on oikein kesäinen aamu,lämmintä ja aurinko paistaa.

Käyttäjä arka kirjoittanut 30.05.2015 klo 16:43

Hei!
Hyvä että sait noinkin hyvin nukuttua niin pienillä Tenoxeilla. Hienoa että myös ulkoilet minäkin käyn kauppareissuilla empä juuri muuta. Kaikkea hyvää.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 30.05.2015 klo 22:51

Kiitos arka viestistäsi🙂

Nyt taitaa olla minulla vieroitusoireita ketipinorista ja myös tenoxista...otinhan viime aikoina myös sitä tenoxia 1/2-1 tbl,useamman viikon ajan.Ketipinoria vain sen puolikkaan,mutta minä olen aina ollut tosi herkkä lääkkeille,saan aina kaikki mahdolliset sivuvaikutukset ja vieroitusoireet☹️

Minulla on siis nyt pinna tiukalla😠 Ärähtelen milloin mistäkin ...

Päivällä olin tässä omalla pihalla,otin aurinkoa pari tuntia,kun rupeskin iltapäivästä lämmittämään.Koirien kanssa 10 min.lenkki,toinen lenkki omalla pihalla...ei ollut enää sitä aamuintoa.

Reväytin kaiken lisäksi varmaan reisilihakset,kun venyttelin aamulenkin jälkeen,koko loppupäivän ollut tosi kipeät jalat ja kävely,varsinkin portaissa yhtä tuskaa...

Käyttäjä arka kirjoittanut 31.05.2015 klo 08:11

Hei elämänilo hukassa!
Millaisia vieroitusoireita sinulla on. Minullakin oli ketipinoria ja otin neljä ennen nukkumaanmenoa mutta nyt ne ovat loppuneet. Olen valvonut paljon yöllä ja nyt aamusta olen yrittänyt lukea hartauskirjaa mutta pakkoajatuksia on ollut aikalailla.Pitäisi jaksaa apteekista hakea anafranilia joka on kyllä jonkun verran auttanut pakkoajatuksiin. Mies nukkuu vielä,kun herää katsotaan kova laki tallennuksesta.Tytär on poikaystävänsä luona yötä, ottivat eilen vähän alkoholia.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 31.05.2015 klo 12:20

Hei arka ja kiitos viestistäsi,yritän nyt uudestaan viestiä laittaa,edellinen hävisi taivaan tuuliin...

Ketipinorin vieroitusoireet minulla:ärtyneisyys,kaikki pikku asiatkin ärsyttää ja suututtaa,nukkumisvaikeudet,unettomuus...mutta kuitenkin nyt olen päättänyt,että minun kohdalla saa tämän lääkkeen syönti riittää.

Olen aina ollut vähän lääkevastainen,en halua syödä montaa eri lääkettä enkä isoilla annoksilla.En halua,että toleranssin takia joutuisin nostamaan ja nostamaan annoksia.Lisäksi saan aina kaikki mahdolliset sivuvaikutukset ja vähentämis-ja lopettamisvaiheessa sit kaiki mahdolliset vieroitusoireet.

Onko arka sinulla myös näitä 25 mg:n tabletteja?Auttaako ketipinor sinua nukkumaan? Minulla ei ollut annoksen nostosta apua,1-2 tablettia vaan aiheutti seuraavalle päivälle pahaa tuulta ja ärtymystä😠 Siksi otin aina vain sen puolikkaan.Sit kun se ei enää auttanutkaan nukkumiseen,päätin lopettaa.

Nukuin viimekin yön todella hyvin,noin 8 tuntia,sillä 1/4 tenoxilla😴 NYt on jotenkin huonompi päivä kuin eilen,väsyttää ja mikään ei huvita.Pidän tänään lepopäivän liikunnasta.

Käyttäjä arka kirjoittanut 31.05.2015 klo 18:02

Hei!
Joo oli mulla 25mg:n tabletteja, empä tiedä auttoiko nukkumaan. En huomannut mitään sivuoireita seuraavana päivänä.