Leimaus numero 3. Tämä tapahtui ennen aiemmin kertomiani tapauksia.
Ex-mieheni kiusaamisen takia sain verenpainetta. Menin kiireessä Terveystalon nuorehkon mieslääkärin vastaanotolle. Lääkärin esitteessä netissä lukee mm. että hän on kiinnostunut kansantaudeista verenpaine ja diabetes. Täysin tuntematon lääkäri minulle.
Muutamaa viikkoa aikaisemmin olin ollut Terveystalon psykiatrin vastaanotolla. Hänen kanssaan kemiat toimivat. Psykiatri kirjoitti omakantaani, että olen toipunut, käytän neuroleptiä tarvittaessa unettomuuteen ja oli henkisesti julma aviomies. Pitkähköön tekstiin psykiatri upotti myös:" taustalla psykoosiherkkyyttä." Diagnoosi tekstissä on joku sellainen, joka kirjoitetaan, kun joku diagnoosi pitää kirjoittaa. en nyt muista, mikä se on. Minulle on toinenkin psykiatri selittänyt, että tällainen lievä, epäselvä diagnoosi kirjoitetaan paremman puutteessa. Tältä psykiatrilta en kysynyt 112 diagnoosin muutosta, vaikka se oli niihin aikoihin ajankohtainen asia.
Menin siis verenpainelääkärille Terveystaloon. Ensimmäiseksi kysyttiin säännölliset lääkkeet. sanoin, että ei säännöllisiä lääkkeitä, vain tarvittaessa. Sitten aikaisemmat sairaudet. Sanoin, että lievä aorttaläpän kalkkeuma, joka on seurannassa.
Lekuri innostui aorttaläpästä. Kuunteli sydämen ääniä ja huusi, että aorttaläpän sivuääni on suurin mahdollinen, läähätän hirveästi kohta ja sitten kuolen.
Hän määräsi verenpainelääkkeet ja sanoi, että täytyy mennä verikokeisiin jonkun ajan kuluttua (en nyt muista, kuinka pitkän ajan päästä piti mennä verikokeisiin). Lekuri kysymättä mitään kirjoitti paperin, jolla määräsi minut verikokeisiin julkiselle puolelle, ei Terveystalon laboratorioon. Hän ei siis halunnut minua Terveystalon asiakkaaksi.
Lekuri piristyi vasta sitten, kun antoi minulle laskun. Innokkaasti tyrkkäsi minulle laskun.
Tulin verenpainelääkkeistä aivan voimattomaksi. Soitin ko. lekurille kysyäkseni neuvoja. Lekuri karjui puhelimessa, että voimattomuus johtuu aorttaläpän kalkkeumasta. Minä karjuin takaisin, että kalkkeuma on lievä ja poljen mennen tullen 20 kilometrin pyörälenkin. No, lopulta sain neuvoja lääkitykseen.
Sitten joskus myöhemmin luin lekurin tekstit omakannassani. Esitiedoissa luki: "Maininnat psykoosiherkkyydestä, potilas sanoo syövänsä Truxalia tarvittaessa. Truxal säännöllisesti yöksi" Pääsiäinen meni minulta pilalle, olin raivoissani. Laitoin lekurille kirjeen perusteluineen, että omakannan tekstit täytyy muuttaa. Ei korjannut tekstejä. Otin yhteyttä potilasasiamieheen. Potilasasiamiehen vaikutuksesta lekuri ehdotti, että piilota tekstit muilta terveydenhuoltohenkilöiltä. En suostunut, koska tekstit olivat päin mäntyä. Lopulta potilasasiamiehen avulla tekstit muutettiin asiallisiksi.
Ensinnäkin ei ole luvallista ottaa psykiatrin teksteistä tietoja esitietoihin. Verenpaineääkäri ei kirjoittanut psykiatrin diagnoosia vaan poimi teksteistä yhden lauseen ja tulkitsi senkin väärin. Kukaan lääkäri koskaan aikaisemmin ei ole kirjoittanut psykoosidiagnoosia esitietoihini. Tämä Terveystalon juppilääkäri oli kammottavan asiaton. Annoin palautetta Terveystaloon. Hän on vaihtanut lääkärikeskusta.
Kaikista kertomistani leimaamisista voisi kirjoittaa esimiehille muistutukset. En viitsi tehdä sitä, koska poliisin esitutkinta on menossa aikaisemmista jutuista.
Vastaavanlaista kohtelua saa varmaan moni mielenterveysongelmainen. Se on mahdollista, koska ei valiteta eikä pidetä puolia. Mielenterveysyhdistyksetkään eivät pidä potilaiden puolia.