Hei, mukavaa, että keskustelu jatkuu.
Olen minä saanut muutamia yleisönosastokirjoituksia läpi. Yhden vertaistuesta isoon lehteen ja pari paikallislehteen. Vertaistukijuttuni oli kriittinen (tietenkin). Minunlaisia tapauksia on niin vähän, että on vaikea löytää samantapaisesti ajattelevia. Lisäksi mielenterveysaihe on monelle niin vaikea, että on hankala virittää keskustelua. Olen huomannut, että tavallisilla maallikoilla on yleensä varsin hatarat tiedot.
Kerran pyrin kokemusasiantuntijakoulutukseen, mutta en päässyt. Piti tehdä hakemus ja vastata kysymyksiin. Kirjoitin ihan hyvän hakemuksen. Piruuttani laitoin lopuksi seuraavasti: "Jos koulutuksen pääsyvaatimuksena on se, että kannattaa ehdottomasti ja kritisoimatta vertaistukea, niin olen väärä henkilö koulutukseen.
Kysyin myöhemmin syitä, miksi minua ei otettu koulutukseen. Nuori arka, poika vastasi minulle puhelimessa, että katsottiin minun olevan potentiaalisesti sopiva, mutta minun olisi kypsyttävä vielä muutama vuosi 😀. Valitsijana ollut psykologi oli myös sitä mieltä, että en sovellu koulutukseen😇.
Super-tutkimuksessa ei toteutunut eettinen periaate, että tutkittavan on tiedettävä ja ymmärrettävä se, mihin osallistuu. Tiedote tutkimuksesta oli niin monimutkainen, että harva sen ymmärsi, vaikka olisi professori. Myös biopankkiin houkuteltiin osallistujat rasti ruutuun menetelmällä. Olisi pitänyt olla estite biopankista. Se on aivan erillinen asia kuin super-tutkimus.