Ahdistuneisuushäiriö vie voimat

Ahdistuneisuushäiriö vie voimat

Käyttäjä Baileys aloittanut aikaan 26.04.2015 klo 07:57 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Baileys kirjoittanut 26.04.2015 klo 07:57

Moikka, oon tänne ennenkin kirjotellut, mutta vähän eri asiasta.
Pakko saada purkaa tänne taas omia ajatuksia ja kaikkea muuta.
Oon tosi huono tänne sivulle kirjottamaan, koska joskus vaan ei jaksa tai huvita vaikka haluaisin kun on niin paljon asioita mitä haluan kirjottaa ettei ne vaan ole mun päässä ajatuksina.

Ensinnäkin mulla on ahdistuneisuushäiriö niinkun otsikosta voi ehkä päätellä ja tätä ei ole kauaa mun papereissa lukenut vaikka veikkaan, että ensimmäiset ahdistukset yritti näkyä jo minun ollessa n. 12-vuotias.
Hain apua 2014 tammikuussa ja nykyään olen 20-vuotias. Opiskelen, mutta saatan jäädä nyt sairaslomalle taas koska en vaan pysty kouluun keskittymään ollenkaan.
Käyn kerran viikkoon terapiassa. Jos jollakin on kokemuksia psykoterapiasta niin kuulisin mielellään siitä?
Lääkkeitä en käytä, mutta resepti on kirjotettu, muistaakseni citalopramia 20mg.

Tässä nyt muutaman päivän on ollut ihan kauhea olo. Ahdistaa (tiedättekö kun pelkää jotain tilannetta hammaslääkäri, lääkäri tms. tulee sellainen inhottava tunne, sellainen on minun ahdistus yleensä), epätodellinen olo, sydän hakkaa, hulluksi tulemisen pelko, paniikki, yöllä en saa unta tai saan mutta heräilen jatkuvasti, itkettää, masentaa ja tulee toivoton olo ettei tämä ikinä lopu.
Nämä ei näin kirjotettuna varmaan kuulosta pahalta, mutta voin kertoa että ne on ja uskon että jotkut voivat samaistua näihin.
Tällähetkellä tuntuu ettei mun päässä kulje ajatukset ollenkaan enkä siksi juuri koulussa pystyisi olemaan.
On todella tyhmä olo siksi etten pysty suoriutumaan normaaleista koulupäivistä vaan olen ollut vain siellä pari kertaa viikossa parin tunnin ajan. Tietenkin kotona joitakin kokeita tms on ollut, mutta silti. Nyt olen vielä jäämässä sairaslomalle. Sanokaa ettei tämä ole typerää? Kyllähän minun nyt pitäisi jaksaa ja haluaisin.

Asiasta toiseen nyt taas. En tiedä onko muilla näin, mutta ennen kun menkat (kuukautiset miten kukin sen haluaa ilmaista) niin oireeni pahenee. Tuntuu että en parane ikinä ja on epätoivoinen olo. Kaikki nuo yllämainitut oireet ovat juurikin nyt ennen menkkoja enkä tiedä miksi ne aina pahenee aivan järkyttvästi?
Nuorena (olenhan vieläkin nuori) oli vain todella kovia alavatsakipuja, mutta nyt on ihan lamaannuttavia mielialanvaihteluita. En ole tajunnut ottaa puheeksi terapiassa tätä, mutta aion ottaa seuraavalla kerralla.

Pahoittelen kirjotusvirheitä, mutta kirjotin tämän puhelimella ja en jaksa niin tarkasti katsoa mitä kirjotan. 😀
Toivottavasti joku tätä edes lukisi.

Käyttäjä Baileys kirjoittanut 13.06.2015 klo 15:12

Ihanaa, että lähdit reissuun! 🌻🙂🌻 Kerrohan sitten miten meni ja oliko mukavaa?

Itse olen tässä vielä kärsinyt nielemisongelmasta. Yritän olla stressaamatta sitä, koska ajan kanssa tai sitten ei, en tiedä. Mulla lääkäri tutki sen kurkun siis vaan sillä tikulla tosta alkupäästä eikä nähnyt mitään, ei tietenkään kun se tuntuu tuolla syvemmällä.
Sanoi kuitenkin, että jos ei lähde pois niin tutkitaan paremmin!
Uskon, ettei tämä ole minusta riippuva asia koska mulla on kurkussa jotain koska tunnen sen ihan selvästi. Soitan varmaan maanantaina uudestaan niin saa selvyyden.
En halua liikaa itseäni pelotella vaikka pelottaa tosi paljon.
Lääkäri sanoi, että joskus myös niska/hartia kipujen takia voi tulla tuollaista, mutta en tiedä miten se oireilisi.

Itse olin eilen hetken mielijohteesta baarissa. 😎 Piti ensin olla ihan selvinpäin autolla liikenteessä, mutta sitten vein auton pois ja lähdin juomaan. Join muutaman kaljan siellä.
Kaverit hävitin toiseen baariin ja itse jatkoin yksin baariin missä oli minun yksi tuttu, sanoisinko näin tönkösti, että ex-säätö (inhottava sana 😀).
Halailtiin ja pussailtiin kun mitkäkin teinit, haha. Hävettää.
Tuttu järjestyksenvalvojakin oli töissä siellä jota en ollut nähnyt myöskään pariin vuoteen joten oli mukava nähdä. Hänkin on jonkinlainen "säätö", mutta mokasin sen asian ja nykyään hän seurustelee, mutta silti meillä oli jotain silmäpeliä illan aikana useasti. 😟
Kuulostampa tosi moraalittomalta. Ei, en ole kuitenkaan, mutta pakko myöntää että onhan se komea ja ihana. Ilta oli oikein loistava kaikinpuolin. Kotiin taisin tulla vasta 5-6 aikaan ja sitten vein koirat ulos.

Mitäs muuta 🤔 Ei kai tässä muuta ole. Kohta sitä suihkuun pitäisi raahautua ja tehdä keittoa. Tässä oli pieni päivitys taas.

Käyttäjä Baileys kirjoittanut 14.06.2015 klo 14:34

Huomenta! Joo huomenta tähän aikaan koska heräsin tunti sitten. Olin taas Baarissa, mutta en juonut oikeasti paljoa tälläkään kertaa, ehkä 4-5 olutta.
Eilen oli se pala kurkussa kun olin lähdössä Baariin tai siihen ulkopuolelle kun lupasin tälle yhdelle järjestyksenvalvojalle, että käyn hänelle juttelemassa. Oikeasti yritin kakoa ulos sitä palaa, mutta ei auttanut yhtään. Jännitin kyllä kyseistä tapahtumaa hirveästi, koska olin mokannut jo kerran edelliset näkemiset sen kanssa ja ehkä se vähän suutahti siitä minulle eikä sitten pidetty yhteyttä pariin vuoteen. Siinä juodessa ja kavereiden kanssa puhuessa se palan tunne alkoi pikkuhiljaa lähteä pois, vaikka olihan se tosi pitkään vielä baarissakin.
Suoraa vastausta en saanut tältä tuttavalta baarin työntekijältä saanut, että onko hänellä se naisystävä vaiko ei, mutta veikkaan hänellä sen olevan.
Avoimesti hän siellä halaili ja tuli juttelemaan kyllä eikä pelännyt, että joku näkee. Äh, toivon eniten ettei hänellä nyt olisi ketään, koska se saisi minut näyttämään tyhmältä muiden silmissä. Teenköhän itsekin tässä jotain väärää? Mua ahdistaa, kun tämä henkilö on juuri sellainen kenen kanssa tykkään olla, mutta jos hän on varattu ja tekee minusta sen "toisen naisen" niin en kyllä tiedä sitten. Hän on muutenkin minua rutkasti vanhempi.
Haha, apua miltä draamalta tämäkin kuulostaa. 😀 En halua itse kuitenkaan rikkoa kenenkään suhteita, mutta tämä mies on vaan jotain niin ihanaa.
Vielä aikasemmin sanoin, etten suhdetta halua kenenkään kanssa. En kyllä välttämättä haluakkaan, voin kuitenkin viettää aikaa ilman mitään sen vakavampaa.

Hassua miten edes uskaltauduin lähtemään baariin. Nyt kyllä taidan taukoa pitää, koska en kehtaa kokoajan juoda kun se lähtee niin helposti lapasesta aina.
Tänäänhän tekin sieltä reissulta kotiuditte tai liekkö olette jo kotona? Toivottavasti siellä on ollut mukavaa. 🌻🙂🌻

Käyttäjä Lunanen kirjoittanut 14.06.2015 klo 23:15

Heippa!

Kahdeksan jälkeen kotiuduttiin! Oli ihan hauska reissu, vaikkakin oli aika kylmää ja sitte ku laitettiin asuntoautoon lämmitystä yöksi niin aamulla oli aina ihan hiostavaa kun aurinko jotenki kuitenki lämmitti sitä autoa vaikka ulkona ei niin lämmin ollutkaan. Matkaseuralaiseni joivat aika paljon mutta itse en oo nyt puoleen vuoteen hirvesti juonut niin ei nytkään paljoa tullut juotua, ostin matkalle yhen viinipullon enkä saanu sitäkään yksin juotua 😀 Huomaa kyllä nykyään, miten nopeasti alkoholi nousee päähän... Tuli tutustuttua hieman uusiin ihmisiin, ei kovin hyvin mutta vähän kuitenkin ja oon iloinen, että selvisin suuremmilta ahdistuksilta. Pelotti, että alkasin saamaan jotain suurempia paniikikohtauksia. Yks aamu kuitenkin kävi nii, että olin menossa leirintäalueen suihkuun suoraan herättyäni, enkä kerennyt juoda tai syödä mitään, ja mua alko sitte hirveesti huippaan kun jonottelin vuoroa jonkun aikaa. Piti istua ja lopulta sumeni silmissäkin mutta menin sitten juomaan vettä ja olo parani huomattavasti. Mulla on ollut pienenä useamminkin tommosia kohtauksia mutta nyt ei oo ollut varmaan ainakaan muutamaan vuoteen... Mulla oli kyllä just ollu menkat ja sitte oli niin hiostava yökin ollut niin mietin, että oiskohan syynä alhanen hemoglobiini tai nestehukka? Hävetti joskus ku liikuntatunnilla tuli tommonen ja oli vaan pakko mennä istumaan joksikin aikaa kun huippas niin pahasti. Olin aivan unohtanut nuo "kohtaukset" mutta nyt taas muistui mieleen.

Sullahan on riittänyt menoa viikonloppuna! 🙂 Ehkä se palantunne voi liittyä siihen jännittämiseen? Tiedostaa jotenkin sen ns. palan siellä paremmin ja se tuntuu sitte kokoajan paremmin? Mutta parempi se on selvittää paremminkin kun se vaivaa! 😮 En osaa sanoa, oliko sun käytös siellä baarissa moraalitonta, jos tämä tyyppi kuitenkin aika avoimesti flirttaili (jotenkin silmäpelin ja halailun voisi jo yhdistää tähän? 😀). Voithan sää kysyä siltä suoraan, että seurusteleeko hän vielä. Jos seurustelee, niin kyllä minusta se olisi jo siten väärin. En minä ainakaan haluaisi, että mun poikaystävä silmäpelaisi toisen naisten kanssa ja halailis vain niitä mutta mää oon ehkä hitusen liian mustasukkanen (vaikka toisaalta ihan syystä kun meillä on ollut luottamusongelmia, ei nyt pettämistä ihan kuitenkaan). Mutta ymmärsinkö siis oikein, että ekana iltana olit siis pussailemssa ex-säädön kanssa ja tokana iltana näkemässä tän järjestyksenvalvojan kanssa? Ja siis ekana iltana säädit ex-säädön kanssa ja silti pidit silmäpeliä toisen kanssa? Huippua! 😀 Tai siis, miten kerkesit? 😀 Hyvähän se on välillä vähän tuulettuakin! 🙂 Mulla ei oo koskaan mitään kunnon säätöjä ollut edes, niin en oikee tiiä tarviiko siitä sitten niin hävetä? Paitsi tietenkin jos toinen on semmonen, joka haluais enemmänkin... tai no voisahan se ehkä vähän hävettää, jos ei koskaan selvänä haluais mitään vaikka sen tyypin kanssa. Noviisin pohdintoja haha 😀 Kuulostaa, että sulla riitää vientiä 😉 Mutta minä ehkä ottaisin siitä järjestyksenvalvojan parisuhdetilanteesta selvää, koska ei huvittais alkaa mihinkään kolmiodraamaan :/

Se ois taas uus viikko eessä! Meillä on muutto kuun lopussa ja juhannus ois viikonloppuna ja sitte yhet festarit sitä seuraavana. Ja pitäs tehä koulujuttuja, mutta jätän ne ehkä heinäkuuksi ja piän ny vähän vapaata kun muuttoon menee aika paljon aikaa! Kauheesti tekemistä. Miten sulla ens viikko ja oliko mitään suunnitelmia juhannukselle? Me mennään poikaystävän mökille jonkunmoisella porukalla..

Kirjotellaan taas! 🌻🙂🌻

Käyttäjä Baileys kirjoittanut 15.06.2015 klo 23:08

Moikka! Kivaa, että oli ihan mukavaa siellä reissussa. 🙂 Jep, on ollut vähän kyllä kylmä vaikka aurinko paistaisi niin tuuli on todella kylmä vielä.
Yleensä sitä aina etukäteen panikoi, että jos saakin jotain ahdistuskohtauksia tms. mutta niitä ei sitten kuitenkaan tule ja se tuntuu typerältä, että on kuluttanut aikaa niiden miettimiseen kuitenkin. Veikkaan, että nestehukka on saattanut olla, koska kuitenkin pitänyt pitää lämmitystä päällä ja sitten et ollut mitään juonut/syönyt ennen kun menit suihkuun.
Huh, se on kyllä inhottava tunne kun on sellanen hiostava aamulla herätessä.
Itse en ole asuntoautossa koskaan ollut yötä tai muutenkaan niin en tiedä millasta siellä on, mutta ainakin jos teltassa on yötä niin aamulla on aivan kauhea hiostava ja inhottava olo.

Kuulostaapa muuten nyt tosi sekavalta minun viikonloppu, mutta ehkä yritän tähän selventää hieman. 😀 Jos siitä nyt on mitään apua. Harvoin oikeasti olen mitenkään noin ''menevä'' tai olin joskus, mutta oon todella paljon rauhoittunut enkä ikinä oikein mistään ''yhdenillan'' hommista ole tykännyt.
Mutta niin, siis ensimmäisenä päivänä (perjantaina) ei ollut tarkoitus edes mennä baariin tai juomaan ylipäätään. Olin yhden kaverin kanssa ajelemassa autolla ympäri kaupunkia ja muutenkin vietettiin aikaa siellä täällä. Mentiin sitten vaan satamaan istumaan ja katsomaan millasta porukkaa on liikenteessä (siinä ihan baarin vieressä) ja näin, että siellähän se tuttu järkkäri onkin töissä ketä en ollut siis nähnyt yli pariin vuoteen, mutta en kehdannut mitään mennä sanomaan, mitä nyt vähän vilkuilin ja huomasin, että hänkin vilkuili vähän väliä. No sitten siinä jossain vähän kymmenen jälkeen illalla tuli vastaan pari kaveria joita en ollut nähnyt myöskään hetkeen omien ongelmieni takia ja päätin sitten lähteä heidän kanssaan ''yhdelle'' ja lähdin viemään autoa kotiin.
Nämä kaverit sitten meni sinne baariin missä tämä järkkäri oli ja heti meillä oli jotain silmäpeliä siinä, mutta en kehdannut sen enempää sanoa kun, että ''moi''.
Jossain vaiheessa lähdettiin sieltä pois ja mentiin enemmän keskustaan päin, mutta sitten halusin kuitenkin lähteä takaisin satamaan ja tämä ex-säätö oli siellä satamassa joten menin heidän seuraansa. Hän on juuri eronnut, joten varmaan kaipasi jotain lohdutusta ja ollaan me jo pitkään tunnettukin. Siellä sitten halailtiin jne, mutta ei siitä sen enempää kun mitään ei oikeestaan tapahtunut.
Seuraavana päivänä (lauantaina) ei myöskään ollut tarkoitus lähteä 😀 Mutta olin edellisenä iltana uskaltautunut puhumaan tämän järkkärin kanssa sen verran, että menen antamaan numeroni hänelle seuraavana päivänä kun hänellä alkaa työt.
En uskaltanut ihan sillon heti kyllä mennä joten odotin, että pari kaveria tulee mun kanssa sinne satamaan hetkeksi. Otin sitten kotona yhden oluen ja matkalla satamaan toisen, koska iski joku hirveä paniikki siitä etten osaakaan puhua sille mitään. 😟
Sain sen numeron lopulta annettua, koska tämä järkkäri itse viittoi minua tulemaan sinne, että saan annettua sen numeron. Kaverit eivät sitten kauaa siinä jaksanut minun kanssa olla joten lähdin sieltä pois toisen kaverin luokse.
Siinä oltiin jonkin aikaa kunnes lähdettiin minun kaveria näkemään ulos kun he olivat ajelemassa autolla ja hypättiin sitten kyytiin. Lopulta päädyttiin sinne satamaan ja tämän kuskin (joka oli se mun kaveri) niin hänen kaveri tuli mukaan sinne eikä edes tunnettu häntä ollenkaan, mutta mukava mies, ei siinä mitään. 😀 Mentiin sitten sinne sisälle ja yksi kaveri joutui jäämään ulkopuolelle koska sillä ei ollut henkkareita mukana eikä järkkärit tunteneet häntä niin ei päässyt ilmankaan. Siellä sitten olin sen tuntemattoman miehen kanssa kahdestaan vaikka tosin paljon vietettiin aikaa terassilla jonka toisella puolella tämä minun kaverini sitten oli, haha. 😀
Juttelin aika paljonkin tuona iltana sen järkkärin kanssa kaikesta ja siinä me sitten halailtiin jne. pitkin iltaa.
Seuraavana päivänä nähtiin kahvien merkeissä ja sain selvyyden siihen ettei hän seurustele enää. En tiedä mitä olisin tehnyt jos olisi vielä seurustellut.
Toisaalta en tiedä hänestä juuri mitään joten vaikea sanoa mitä hänelle olen vaikka siellä kahvillakin pidettiin toisistamme kiinni. Ulkopuolisille oltiin varmaan pariskunta, mutta itse en kyllä tiedä mitä ollaan. Ehkä kysyn seuraavan kerran, jos kehtaan.

Huomenna pitäisi nähdä yhtä vanhaa tuttavaa, meillä oli joskus myös jotain ''juttua'', mutta ei mitään vakavaa. Hänellä on ollut jo pitempään sama naisystävä ja kaksi lasta sen kanssa. 🙂 Hänelläkin on jotain ongelmia ollut niinkun mullakin, niin kiva on nähdä jos siitä saisi vaikka vertaistuki-kaverin.
Käydään samassa paikassa terapiassakin, mutta ihme kun ei olla törmätty siellä kertaakaan. Olis se ehkä ollut outoa siellä nähdä, kun ei olla puhuttu moneen vuoteen toisillemme. 😀 Hirveesti nähny nyt kaikkia vanhoja tuttuja.

Sinullapa on paljon suunnitelmia! Kannattaa joo jättää kouluhommat ihan suosiolla sinne heinäkuulle, kun muutto tosiaan vie taas oman aikansa.
Juhannukselle ei oikeen ole mitään suunnitelmia. Kaveri tuli hollannista käymään suomessa taas niin oon nyt hänen kanssaan ollut. 🙂
Muuten mulla ei kyllä ole yhtään suunnitelmia toisaalta oon tosi huono mitään suunnittelemaan etukäteen. Jotenkin ahdistaa aina jos on suunnitellut jotain ja sitten tulee niitä ahdistuksia sen takia vaikka kyseessä olisi ihan mukavakin asia.

Onko sulla muuten siitepölystä tullut mitään oireita? Oon miettinyt tätä mun kurkku asiaa ja jos tämä liittyis jotenkin siitepölyyn... aika hyvin ajoittuis tämän alkaminen kuitenkin.
Mulla vaan ei ole ikinä ollut mitään siitepölystä eikä nyttenkään ole muuta kun tuo kurkku.
Toisaalta nenä on tukossa kokoajan, mutta ei vuoda. Siksi en haista kunnolla enkä maista niin hyvin. 🙄
Oon aina ajatellut, että ne oireet on tosi pahoja, että silmät vuotaa ja nenä vuotaa kokoajan, mutta yksilökohtaisia nekin taitaa olla.

Käyttäjä Lunanen kirjoittanut 18.06.2015 klo 22:58

Heippa!

Ei ole kerennyt oikein nyt kirjoittelemaan kun on ollut vähän kiirettä ja stressiä: tavaroiden pakkaamista, juhannukseen valmistumista ja mun kone kaatuu nykyään kokoajan. Ei oikeen jaksa edes olla koneella mutta tänään on ollut hyvö päivä, ei vielä yhtään blue screeniä. Eilen tuli 4! Tää on nyt ollu tämmöstä jonkin aikaa ja luulen, että tarviin uuen koneen kohta.. Poikaystävä meinas ostaa uuen kun sen kone on hidastunu ja siinä on akku huonompi ja se tarttee sen töihin tehokkaamman koneen niin ehkä voisin saada sen vanhan koneen- Sen kone on oikeesti ihan hyvä eikä kauheen vanhakaan, ehkä uus akku vaan pitäs ostaa.

Hyvä että järkkärin parisuhdestatus selvisi ja vielä parempi, että hän on sinkku nykyään! 🙂 Niin säähän olit aiemmin sitä mieltä, ettei parisuhde ois tän hetken juttu mutta kyllä mää oon sitä mieltä, että ei sitä nyt kannata lukkoonkaan lyödä jos mukava ihminen sattuu kohdalle. Se vaan, ettei etene turhan nopeesti ja antaa aikaa koko jutulle. Oho, miten sää sitten yhtäkkiä keksit alkaa jutella sille sun vanhalle kaverille? 😮 Mutta on varmaan ihan hyvä, jos on ihan tommosta live-juttuseuraa jostakin kaverista, jolla on samankaltasia ongelmia. Itellä ei kyllä oo silleen kaveripiirissä ketään, terapiassa on tietenkin mutta terapia on vielä mulle niin uus juttu ja sitte siellä on mulla vähän hankala vielä olla. Jännittää aluksi hirveesti ja en osaa sanoa mihinkään väliin mitään vaikka haluaisinki ku oon niin ns. hidas ja sitte pelkään et sekoan tai saan paniikkikohtauksen siellä. 😀 Mutta ajan kanssa kai tuo menee ohi. Ärsyttävää kun ite kehittää nuita pelkoja. Oon kyllä sanonu siitä, että mua jännittää siellä ja oon ollu aika avoin kaikesta mutta ei se vie sitä jännistystä pois, ei ainakaan heti. Ens viikolla ois viimenen kerta ennen kesätaukoa. Sit terapia jatkuu elokuussa normaalisti.

Joo, muakin ahistaa aina suunnitelmat ja aikatauluissa pysyminen ja toisaalta taas se, että jos ei oo mitään suunnitelmaa. Tässä menee aika pahasti monesti sukset ristiin poisystävän kanssa, hän ei suunnittele mitään etukäteen.... 🙂👍

En tiedä, tuleeko mulle siitepölystä oireita. Silmät on ollu nyt viimeaikoina tosi kuivat ja jotenki inhottavan tuntuset niin luulen et se johtuu siitä? Mutta niin, mulle soitettiin tiistaina sairaalasta ja tarjottiin keskiviikolle, eli eiliselle, paria aikaa korvapolille ja kävinkin sitten eilen siellä. Korvien sisäkäytäviin jää alipainetta ja se voi aiheuttaa sitä, että korvan sisäiset äänet kuuluu paremmin. Ja vaihtoehtona on joko semmonen, että ns. jumppaan niitä korvakäytäviä 😀 tai sitten laitetaan reiät tärykalvoihin ja putket sinne. Tai sit joku pallolaajennus mutta sitä ei kuulemma tässä sairaalassa hirveesti vielä osata tehä. Ja se suositteli, etä teen tota "jumppaa" eli laitan suun kiinni ja sormilla siraimet kiinni ja alan puhaltaa nenästä ilmaa ulos vaikka ne onkin tukittu. Sitä teen sit kymmeniä kertoja päivässä, et saisin tärykalvoihin vähän liikettä, että se ilma jotenkin kulkis sieltä paremmin. Niin en minäkään ois reikiä halunnu mun tärykalvoihin kun siinä ei hoitovaste oo vissiin iahn paras ja sit pitäs vältellä vettä. Pallolaajenuksen voi ehkä jättää myöhemmälle jos koen, että nää vaivaa liikaa. Aluksi mulla ei liikkunu toinen tärykalvo ollenkaan, mutta nyt se liikkuu muutaman tommosen puhalluksen jälkeen. Pitäs kuulua semmonen räsähdyn sieltä korvasta sillon ja sen liikkumisen tunteekin.

Nenässä ja kurkussa ei ollut mitään. Se sano, etä koska mun nenä on siro, niin se, että kun tuntuu että happi ei kulje kunnolla nenästä, voi olla vaan rakenteellinen ominaisuus. tai sitten se on vasomotorista nuhaa, mikä tarkottaa, että se on hermostoperäinen juttu että nenän limakalvot reagoi muutoksiin helposti. Ja määräs vielä toisen nenäsumutteen kokeiluun. Mulla on ny6 tollu pari tai kolme kuukautta käytössä avamys-sumute, mutta eioo ollu kauheesti apua. Se lääkäri laitto vielä puuduttavaa ainetta mun nenään ihan yllättäen ja olin jo ihan paniikissa, että entä jos saan allergisen reaktion ja kohtauksen mutta en saanu vaikka paniikki oli kyllä tulossa päälle... 😀 Sen puuduttavan aineen piti avata vähän nenää mutta en huomannu hirveesti eroa. Siinä huomasine ron, kun se venytti nuita sieraimia semmosella tikulla että sinen tuli enemmän tilaa, haha 😀

Minä kyllä aattelin, että voisin YTHS:n kautta yrittää päästä allergiatesteihin syksymmällä. Lääkäriki kysy, et oonko millekkään allerginen enkä mää tiiä kyllä oonko. Vois olla myös iho-ongelmia ajatellen hyvä käyä testeissä.

Mitäs sun viikkoon on kuulunut? 🙂

Käyttäjä Baileys kirjoittanut 22.06.2015 klo 21:03

Moikka! Kirjottelin tänne vähän aikaa sitten mutta sitten tein jotain muuta (puhelimella) niin teksti oli hävinnyt siitä niin en sitten heti jaksanut vastailla uudestaan.
Oon nyt pitäny täältä näköjään vähän taukoa ja kaikki on mennyt ihan mullinmallin. 😀
Voisin vaikka vähän avata mitä tässä on tapahtunut.
Olin juhannuksen kaverini luona, mutta siellä ei käynyt mitään ihmeitä, mutta lähdin sieltä sitten keskustaan joskus yöllä näkemään yhtä miestä ja ihana mies onkin. Rutkasti vaan minua vanhempi. O-ou, mulle ikä on kuitenkin vain numero.
Tästä järkkäristä kenestä aiemmin kerroin niin on kuulunut, mutta tosi vähän enkä hänen aikeistaan oikein tiedä mitään.
Kuulostaa siltä kun minulla olisi hirveästi vientiä, mutta ei oikeasti ole. Jostain syystä nämä aina tuppaantuu vaan samaan aikaan, mutta toivon, että tämän ''uuden'' miehen kanssa tulisi jotain vakavempaakin. 😳
Niin ja siis näin sitä vanhaa ystävää jota en ollut nähnyt n. 6 vuoteen ja meillä oli oikein hauskaa yhdessä, aluksi vähän jännitti, mutta kyllä se sitten siitä alkoi sujumaan.
Hänellä on nykyään siis tyttöystävä ja pari lasta hänen kanssaan. Meinattiin nyt käydä pian uudestaan jossain juttelemassa.
Huomasin, että oon tosi sulkeutunut kun juteltiin... en oikeastaan tykännyt puhua mun ongelmista hirveästi vaan kuuntelin mielummin, mutta sellanen oon oikeastaan aina ollut.
Tuossa noin kiteytettynä minun tekemiset.

Miten sinulla meni juhannus? Oliko hyvä sää sinne sattunut? Täällä satoi oikeastaan vaan vettä, mutta sunnuntai oli suht lämmin päivä.

Huih kun kuulostaa ikävältä tuo sinun korva ongelma 😮 Kannattaa kyllä jumppailla sitä jos selviäisit vaan sellaisella niin ei tarvitsisi enempään ryhtyä.
Tiedätkö miksi sulla on korvat tuollaset? Onko ne aina ollut?
Nenäsumutin on kyllä inhottava minun mielestä, kun joskus sitä kokeilin niin nenä vuoti sitten yhtenään monta tuntia eikä se tuntunut kovin kivalta ja eikös niihinkin voi jäädä ''koukkuun'' 😀 Tästä en kyllä tiedä, mutta oon kuullut, että niistä on jotkut tullut riippuvaiseksi.
Mun tuttavalla oli joku juttu nenässä, että sitä kai avattiin enemmän niin ilma kulki paremmin, mutta en ole tästä ihan varma miten se koko homma meni.
Mulla on ollut nyt jo muutaman kuukauden nenä vähän tukossa tai en haista kunnolla kaikkia asioita kun kaverit sanoo, että täällä haisee asia X, niin minä en sitä haista ollenkaan. 😟

Käyttäjä Baileys kirjoittanut 23.06.2015 klo 08:05

Älysin etten edes kunnolla puhunut mistään mun asioista viimeksi kirjotetussa jutussa.
Mun piti kyllä kirjottaa enemmänkin kaikesta ahdistuksesta jne, mutta se sitten jäi.
Viime yö oli kyllä aivan kauhea! Sain pari kertaa sellaisen ihme "kohtauksen", että silmät ei tarkentanut enää mitään tekstiä eli ihan kun olisin katsonut kieroon tai tulossa tyyliin sokeaksi, mutta se meni ohi ihan parissa sekunnissa.
En saanut sitten oikeen nukuttua kun pelkäsin tai säikähdin, että mikäs se oli. Taisin nukahtaa joskus 3-4 aikaan ja heräsin 7. Väsyttää. 😴
Mulla on menkat taas alkamassa ja sen huomaa... en tiedä liittyykö tuo silmäjuttu myös tähän, koska oikeesti mulla on aina mitä ihmeellisimpiä tuntemuksia menkkoja edeltävänä viikkona ja menkkojen aikana. Nyt vaan kaikki tuntuu tosi inhottavalta.
Koko eilisen päivän olin jotenkin jännittynyt ja äkäinen kaikille... yöllä sainkin sitten tämän silmäjutun jälkeen paniikkikohtauksen. Sydän hakkasi, hikoilin ihan älyttömästi, pelkäsin, luulin tulevani hulluksi tms tätä perus kaavaa siis.
Syömisongelmakin on ja pysyy tai oon nyt syönyt jauhelihaa tms, mutta silti mutustan sen ruuan suussa tosi pieneksi... tulevat menkat taas saa senkin tuntumaan paljon vaikeammalta. Sanoisinko, että ennen menkkoja mulla on vähän sellainen krapulainen olo.

No joo, ahdistaa kun tämä herra X ei ole puhunut mulle nyt eilisen illan jälkeen vaikka meidän pitäisi nähdä. Paikalla on kuitenkin ollut monta kertaa. Tarkoitan tällä herra X sitä "uutta" miestä kenestä kerroin aikasemmin ja voisin käyttää hänestä nimitystä X.
Toisaalta tiedän, ettei hän jaksa laittaa koko aikaa viestiä koska en minäkään laita.
Silti ahdistaa... haha oon kun joku pahainen teini joka vahtaa tuleeko viestiä eikä itse muka voi laittaa. 😀 Kyllä mä voisin, mutta hän on sanonut olevansa äkäinen aamuisin tai herätessään enkä oikein tiedä millon hän on hereillä koska tekee aina muutaman kerran viikossa yötöitä niin en kehtaa häiritä.
Jotenkin tuntuu muutenkin tosi vaikealta nähdä häntä tänään kun yölläkin meni miten meni ja oon oikeesti aika vittuuntunut nyt. 😀 En usko, että hänelle kiukkuaisin, mutta silti saatan olla ärsyttävä jota en halua olla koska meillä on niin suuri ikäero, että hän saattaisi jopa perääntyä ja ajatella mikä teini olenkaan.

Käyttäjä Lunanen kirjoittanut 23.06.2015 klo 23:37

Moikka 🙂

Ihan hyvin meni juhannus, sää oli vähän huono mutta ei sentään yhtä kylmä kuin viime vuonna. lauantaina jopa paistoi aurinko välillä ja sunnuntai olikin aika lämmin! Eilen oli myös tosi lämmintä mutta tänänä satanut koko päivän, jes..! En nyt hirveesti kerkee/jaksa käydä kirjottamassa kun kokoajan pakkaillaan päivät tavaroita ja vähän kuljetetaankin niitä jo uuteen asuntoon. Meillä on auto aina välillä käytössä ja matkaa on semmoset 7 km nii ollaan nyt pari pertaa viety vähän tavaraa. tarkotus oois muuttaa sitte huomenna tai torstaina kunnolla, mieluummin torstaina kun vielä on vaikak mitä pakkaamatta! :O Yritin tänänä siivota uunia mutta se on ihan hirveetä, tuntuu, että kaikki on palanut siihen kiinni! Siihen meni aikaa muutama tunti 😀 Ja pitää jatkaa vielä joku päivä.. Niin ja pesin kirpparille meneviä vaatteita! Niitäki on kahen ison IKEAn kassin verran! Näinkin hauskasti on siis mun viikko alkanut! Eilen oli viimeinen kerta terapiaa ennen elokuun alkua. Jännää olla nyt kuukausi ilman. Huolestuttaa tavallaan, että pärjääkö, mutta kai se neljä viikkoa kuluu nopeasti.

Kuinka paljon vanhempi on sitten tämä mies (vai nämä miehet? :o) mulla ja mun poikaystävällä on ikäeroa 7 vuotta ja oikeestaan kaikilla mun kavereilla on itseään vanhemmat miehet (korkeimmillaan vissii vähä yli 10 vuotta ja tiiän yhet suht hyvät tutut joilla on semmonen nooin 15 vuoden ikäero!) mutta ihan hyvin kai kaikilla menee. Yritän vaan tällä siis sanoa, että ei se ikäero välttämättä ole paha asia! 🙂 Kyllähän siitä ongelmia seuraa mutta niin seuraa todennäköisesti samanikäisilläkin. En ois voinu kuvitellakaan, että alkasin samanikäisen kans seurusteleen sillon 19-vuotiaana. Tai ainaki aika moni 19-vuotias poika olisi ollut varmaan aika menevä jne ja olin kyllä vähän itsekin mutta oon silti ollut aina aika rauhallinen myös ja toivoisin myös parisuhteelta semmosta yhtessä oloa mitä ei ehkä vois saavuttaa, jos joka viikonloppu, ja yliopistossa ihan arkenakin, molemmat pyörii eri bileissä eikä yhessä tehä muutkau nukutaan ehkä! Onhan tuo mun poikaystävä kans välillä aika menevä mutta kuitenki aika paljo tehään asioita pariskuntana! En nyt tiiä osasinko selittää tätä ollenkaan haha 😀

Tuo mun nenäsumute on semmonen kortisoni suihke, et sen ei pitäs aiheuttaa riippuvuutta niinku ne joita saa apteekista ilman reseptiä. Määki oon lukenu niistä vaikka mitä kauhutarinoita 😀 demissä tais olla joku tukiryhmä nenäsuihke-vierotukselle... En oo viel hakenut sitä uutta suihketta tai sumutetta mikäs se nyt onkaan. Mulla on myös semmonen nenäkannu (sarvikuono) ja aattelin, et jos sitä kokeilis alkuun tehä päivittäin. Jos tässä jaksais vaan ku on nii paljon hommaa! Näin susta muute unta viime yönä ja kerroin siinä siitä, kun olin jättänyt sen karnosiinin pois. Minähän en tosiaan koskaan muistanu kertoo täällä, että seurasiko siitä mitään. No ei oo kyllä tainnu seurata. Ehkä ahistaa sillon ku mietin, että seuraakohan siitä jotain tai pitäisikö mun vieläkin syödä sitä mutta luulen, että ei ainakaan sillä pienellä annosmäärällä ollut suurta vaikutusta. B-vitaminia söin kuukauden verran ja se lopu pari viikkoa sitten. Nyt ehkä tuntuu vähä väsyneemmältä niin saatan hakea sitä vielä lisää. Onko sulla millasia kokemuksia ravintolisistä, mitä oot nyt käyttänyt? Oliko sulla ainakin d-vitamiini ja ehkä se karnosiini ja b-vitamiini?

Ompa outo tuo sun kohtaus! Näitkö siis tavallaan kaks kuvaa? Mulla on väsyneenä silmät silleen, että tosi vaikee kohdistaa molemmilla silmillä kuvaa ja mullahan onkin se piilokarsastus, mikä sitä aiheuttaa. Oliko niin , että heräsit yöllä ja huomasit että näkeminen ei onnistu? Kyllä minäkin oisin panikoinut tuota yöllä ☹️ Mullaki ois menkat varmaan ens viikolla alkamassa ja oon tässä huomaavinani ärsyyntyneisyyttä, ahdistusta ja alaselän jumitusta. Toisaalta on myös muutto, joka on voinut vaikuttaa nuihin kaikkiin kolmeen. Mun selkä on niin vaikee, että se varmaan kipeytyy melkeen kaikesta ja muuttolaatikoiden kantaminen vois hyvinkin kipeyttää. En tiiä pitäskö kokeilla sitä ehkäisyrengasta jos se tois helpotusta. Toisaalta mietityttää, entä entä jos vaan oireet pahenee...

Siis olitteko tavanneet herra X:n kanssa eilen illalla ja mietit jo 8lta aamulla, miksei hän laita viestiä? 😮 Oota vielä vähän aikaa, ei ne miehet oo kovin nopeita vastaamaan! 😀 Kun keskusteltiin facessa silloin tapailuaikoina poikaystävän kaa niin molemmat taiettiin tehä sitä, että ootettiin et toinen laittaa eka viestiä ja sillon aikaa saattoi aina välillä kulua... 🙂

Huh nyt ois tiedossa siis muutto ja äitin koira tulee torstaista viikonloppuun hoitoon meille (pitäs saaha muutettua ennen sitä!) ja viikonloppuna oltas la-su yhessä tapahtumassa yötä niin pitäs käyä nakaa koirat yhelle sukulaiselle yötä ja kisut pärjää yhen yön yksinään.

Mukavaa viikkoa! 🙂 Koitetaan pärjätä! 🌻🙂🌻

Käyttäjä Baileys kirjoittanut 24.06.2015 klo 20:49

Ei yhtään haittaa kun et kerkeä/jaksa kirjoitella! Tänne jokainen kirjottelee sillon kun itse haluaa. 🙂 En itsekkään jaksa aina kirjoitella ja joskus taas kirjotan yhtenä päivänä paljonkin. Ja tiedän miten stressaavaa muuttaminen on niin keskity vain siihen nyt!
Inhoan muuttamista tai rakastan sitä kun pääsee uuteen asuntoon, mutta sitä tavaran määrää ja lajittelua omille paikoilleen inhoan. Muutin itse ensimmäistä kertaa kotoa pois 2012 syksyllä ja tähän mennessä olen muuttanut jo 5 kertaa joka on mun mielestä aika paljon. Haha joo mulla aina sama ongelma uunin kanssa... en tajua miten siihen jää aina niin paljon kaikkea ruokaa ja rasvaa kiinni. Tsemppiä muuttoon!

Tämä X on jo lähemmäs 40-vuotias eli todella vanha minuun verrattuna. Sanoisin kuitenkin, että henkinen ikä on lähempänä 25-30 kun sitä 40.
Kuitenkaan hänen ulkonäkökään ei ole sellainen vanha vaan hän on tosi nuorekkaan näköinen ehkä enemmän 30 näköinen ja hyvännäköinen onkin.
Hän tosin pitää itsestään huolta eli käy salilla jne.
En itseasiassa uskonut hänen olevän lähemmäs 40 kun näin sen ensimmäistä kertaa sillon kun pääsin baareihin... mutta joo kuulostaa varmaan oudolta joidenkin korvaan.
Minunkaan tuttava piirissä ei taida olla yhtään niin, että mies olisi nuorempi mutta en tunne ketään kenellä olisi yli 10 vuotta eroa.
Joo kyllä mä ymmärsin tosi hyvin! En itsekkään voisi kuvitella seurustelevani oman ikäisen kanssa, koska tuntuu että he ovat vielä kovin lapsellisia.

No hyvä ettei sulla ole sitä riippuvuutta aiheuttavaa sumutetta. 😀 En ole demissä huomannut mitään tuollaista ryhmää vaikka siellä jonkin verran pyörin. Joskus yläasteella ollessani joku teki ryhmän jonnekkin mikä oli nimellä "huulirasva riippuvuus" no mutta kai noihinkin voi tulla riippuvaiseksi. Joo enemmän saattaa olla vaan sitä kun miettii sitä asiaa, että on jättänyt pois jonkun vitamiinin tms.
Mulla oli sillon D-vitamiini alle viitearvojen niin olen nyt syönyt päivittäin 20 mikrogrammaa olikohan se noin kirjotettu... 😀 ja väsymys ei heti lähtenyt pois mutta pikkuhiljaa eli varmaan osittain siitä johtui mun väsymys ja sitten syön jotain vitamiini hommelia jossa on montaa eri vitamiinia, mutta siitä ei nyt kai ole ollut mitään "hyötyä" en ole ainakaan huomannut. Nyt väsymys on iskenyt vaan takaisin, mutta menkkojen piikkiin laitan tämän kun ne kohta taas alkaa. Karnosiinia on purkillinen, mutta en ole uskaltanut vielä ottaa siitä yhtään. Ostin myös pellavasiemenöljyä, mutta en ole kokeillut sitä vielä kun se ei sovellu paistamiseen, joten kunhan voin salaattia syödä tms niin siihen laitan.
Tuo pellavansiemenöljy on sitä missä on just kaikkia omega rasvoja eli ajaa saman asian kun E-epa 🙂

Olin siis suht pimeessä huoneessa, mutta sälekaihtimet oli auki ja selasin koko illan puhelinta ja olin tosi väsynyt ja ahdistunut ollut koko päivän. Katsoin sitten jossain vaiheessa ulos ikkunasta ja näin läheisen puun sumeana tai siltä se ainakin sillon näytti ja rupesin katsomaan heti sen jälkeen puhelinta enkä nähnyt tekstiä selvästi tai ollenkaan vaan ihan kun oisin katsonut tavallaan kieroon kun se teksti meni oudosti.
Tuo kesti vaan jonkun muutaman sekunnin.
Ne sälekaihtimet teki mun silmistä sellaset oudot tai oli vaikea tarkentaa siihen puuhunkin ja kun huone oli niin pimeä muutenkin. En oikein tiedä mitä tapahtu.
Sen jälkeen sain paniikkikohtauksen, pelkäsin ihan hitosti jotain. Itkin myös, mutta lopulta sain unta. Kellokin taisi olla lähempänä 5 yöllä/aamulla.

Suosittelen kyllä sitä ehkäisyrengasta, kun mulle siitä ei mitään tullut siis ei mikään pahentunut yhtään, tuntui ehkä vaan enemmän siltä ettei mua ärsyttänyt niin paljon kaikki tai en oikein suuttunut mistään turhasta.
Mulla on aina järkyttävät oireet ennen menkkoja ja niiden aikana.
Väsymys, paha olo, päänsärkyä, ahdistusta, krapulainen olo, jaksamattomuus, ärtyisyys, turvotusta mahassa ja rinnoissa enkä siksi pysty nukkumaan mahallaan tai muutenkaan olemaan kun sattuu muuten, itken helposti, kaikki on hankalaa, tekee mieli vittuilla, alavatsa on kipeä, alaselkä kipeä ja muita outoja psykologisia tuntemuksia.
Mun äidillä oli joskus ainakin jossain hormoni toiminnassa jotain vikaa mihin se söikin kai jotain lääkkeitä hetken, niin oon ajatellut jos minullakin on.
Sain myös vähän aikaa sitten tietää että mun vanhemmilla oli ongelmia saada lapsia ja ne kävikin kaikissa testeissä sen takia.

Kirjottele taas kunhan jaksat/kerkeät/haluat, mutta ei mikään kiire todellakaan ole! Ihan rauhassa vaan muutatte siellä niin ei tule liikaa stressiä.
☺️❤️

Käyttäjä Lunanen kirjoittanut 26.06.2015 klo 19:37

Heippa ja kiitos tsempistä, sitä on tarvittu! 🙂👍

Huh, ollaan nyt saatu aikalailla kaikki tavarat vietyä uuteen kämppään. Kolme päivää on nyt uurastettu ja vielä maanantaina ois tarkostus tehä loppusiivous ja hakea kaikki loput tavarat, joita on nyt enää ehkä yks laatikko. Järjestelytkin on jo aika hyvällä mallilla täällä uuessa asunnossa, minä oon oikeesta järjestelly kaiken itse ja enää on poikaystävän tavarat järjestelemättä! 😀 Mutta se ei oo oikee jaksanu järjestellä kun sen on pitänyt tehä töitäkin ja ei sillä oo ollu tarve saada kaikkea heti järjestykseen.... Meillä on nyt täällä hoidossa mun vanhempien koirakin täällä niin vilinää riittää neljän eläimen kanssa! Oho, ootpa sää muuttanu paljon, tää on vasta mun toinen muutto ja mää muutin 2011 vanhempien luota pois. 😋

Mulla on nyt jotenki taas pukkaamassa hirvee ahdistus päälle ja äskön ku kävin kaupassakin niin tuli semmosia inhottavia paniikin/ahdistuksen tuntemuksia ja kassallakin se myyjä alko vielä mun kohalla laskeen jotain kolikoita sieltä koneesta kauheen hitaasti ja mää vaan toivoin, että voisko se alkaa piippaan niitä mun ostoksia. ☹️ En tiiä mikä nt on mut todennäkösesti itelläki menkat kun on just ollu alaselkä kipeänä ja just semmonen olo, että ne alkaa kohta mut yleensä mulal kestää tää esivaihe ainakin pari päivää tai muutaman päivän ennen ku ne alkaa. Mahaki on ihan sekasi ja väsyttää (oon kyllä nukkunutkin nyt huonosti. Inhottavinta on kuitenki se, että ahdistaa ja tulevan ajattelu ahdistaa. Mää oon lastentarhanopettaja-koulutuksessa varasijalla 12. joten se paikka taitaa jäädä saamatta. Eilen sain tietää ja se harmittaa tosi paljon... Ja sitten nyt kiva kun ois huomenna tarkotus lähtä yöksi sinne festareille joko telttaan tai sit lähtään asuntoautolla niin ahistaa taas mahdolliset paniikkisekoamiskohtaukset ja sitten kun on tämmönen menkat alkaa kohta -olo niin ei ois yhtää hauskaa olla leireilemässä -__- hohhoijaa! Voin nuista sun järkyttävistä menkkaoireista allekirjottaa itsekin oikeestaan jokasen! Onko sulla sellasta inhottavan vihvolaa mahakipua? Se on ehkä pahin kun jotenkin tuntuu sattuvan ehkä kohtuun tai jonnekin eikä sitä voi helpottaa mitenkään! Alaselkäkipuun on auttanut jos oon suihkussa ollut niin lämmitä tai jopa aika kuumaaki vettä suihkuttanu siihen. Joku lämpötyyny vois olla kans ihan kokeilemisen arvoinen.

Minäkin käytin joskus pellavansiemenöljyä niin sekotin sitä puuroon. 🙂 Se ei kylä mun mielestä oo mitänä herkullisinta öljyä... mutta meni ihan OK siellä puuron seassa, salaateissa ei tullut edes kokeiltua! 😮 Luulen, että tuo sun outo silmäkohtaus oli väsymyksestä johtuvaa. Hassua kun luin ton sun kuvauksen tosta tapahtuneesta niin sitte seuraavana yönä ite heräsin ja en yhtään muistanu missä oon vaikka olin kotona ja jouduin sitä miettimään hetken. En oo varma oliko se unta vai heräsinkö oikeesti mutta se oli kyllä ahistavaa. Mua kyllä kauheesti pelottaa kaikki tommoset painajaiset tai unihalvaukset ja olin niitä miettinyt aikasemmin päivällä niin saattoi johtua sitäkin.

Oho, no 40-vuotias on kyllä jo hieman vanhempi! 😮 Kyllähän tuo herättää varmasti ennakkoluuloja mutta vaikea sanoa mitään kun ei tunne koko miestä. Omasta mielestäni tuollaisessa suhteessa kuitenkin pahimmat ongelmat liittyvät todennäköisesti lapsien saantiin ja siihen, edellyttäen, että lapsia haluaa ja sitten ehkä johonkin kokemuksiin. Eli millon niitä pitäisi tehdä, sun näkökulmasta ei varmaan hetkeen ja miehen näkökulmasta se vois olla jo ajankohtasta. Mutta jos tämä mies on mukava niin kannattaahan sekin korttia katsoa? 😉 Mulla on yks miespuolinen kaveri tai no oikeestaan poikaystävän kaveri joka taitaa täyttää 37 tai 38 tänä vuonna ja ei tuu hänen seurassaan ollenkaan mietittyä että hui miten vanha mies! 😀

Minäkin oon miettinyt, että onkohan ne hormonit jotenki sekasin ja se aiheuttaa kaikkea sekavuutta. Kyllä osa syistä on varmasti psykologisia, mutta kyllä mulla ainakin yks jokapäivänen ahdistusta tuottava tekijä on se, että on nyt 10 vuotta ollu naama tän näkönen eikä loppua tai ees mitään parannusta tunnu näkyvän. Aina välillä tulee parempia kausia mutta se mun parempi on varmaan sellaselle, jolla on aina ollut sileä iho niin aivan järkyttävä tilanne. Ei ees oikeen meikilläkään saa peitettyä enkä mää jaksakaan oikeen peittää kun ehkä ois paras antaa vaan ihon hengittää? Ainiin, differinin kanssa tli vähän takapakkia kun se kuivatti naamaa kokonaisvaltasesti ja mun silmäluometki iha hilseili vaikka en sinne sitä ollu laittanut! :O käin nyt ostaa apteekista yksiä tuotteita, jotka joskus ainaki oli ihan hyviä kun musta tuntuu, että tuo mun nykynen kasvojen pesuaine on liian ärhäkkä differinin kanssa. Niin sa sitte nuita hormoneista johtuvia ahdistelun syitä myös sitte vaikeet menkat ku ei sillon halua poistua kotoa minnekkään ja matkat ois ehoton ei siihen aikaan!

Pärjäilläänpä! Kirjotellaan taas! 🌻🙂🌻

Käyttäjä Baileys kirjoittanut 27.06.2015 klo 14:11

Päivää! 🌻🙂🌻

Ootpas ollu reipas! Itsellä saattaa olla pahvilaatikoissa tavaraa vielä monen kuukaudenkin jälkeen muutosta 😀 Nyt on myös joitakin astioita ja varastossa myös paljon tavaraa mitä en ole jaksanut järjestellä. Itse tykkään aina loppusiivouksesta tai kun on niin helppo siivota sen jälkeen kun on asunto ihan tyhjillään.
Joo no on varmasti vilinää neljän eläimen kanssa siellä. 😀 Onpa ainakin jotain tekemistä (ihan kun sitä ei muutossa muuten olisi 😎)

Voi harmi! Sinulla meni jo kuitenkin niin kivasti kun kävit siellä reissussakin ilman mitään ongelmia. ☹️ Veikkaan, että muutto ja menkat aiheuttaa nyt sinulle tuota ahdistusta/paniikkia. Oon huomannut sen, että vaikka ei tuntuisi, että jokin stressaa niin silti se saattaa stressata henkisesti todella paljon ja just joku muutto on aika hektistä ja pitää melkein kokoajan touhuta jotain johon ei välttämättä ole yhtään tottunut. Elämänmuutokset on sellanen asia mikä saa mielen ihan sekaisin oli se sitten hyvä tai huono sellainen. Mulle ihan pienetkin hyvät tai huonot muutokset vaatii totuttelua paljonkin ja se vähän ärsyttää. Joskus tuntuu, että mulla on kroonistunut stressi.
Mulla on niin usein viikko ennen menkkoja sellainen väsymys ja ahdistus. Kuumia-aaltojakin on monen monta kertaa tullut ja kaupassa käyminen on usein tuskaa.
Itseasiassa eilen olin tuolla keskustassa X:n kanssa kun hän oli töissä ja kerkesin siinä olla ehkä 1,5 tuntia kun oli pakko lähteä kotiin. Siellä oli tosi paljon ihmisiä, koska täällä on nyt sellainen tapahtuma joka kestää n. viikon joten ihan järkyttävästi porukkaa liikenteessä. En ollut nukkunut kun parisen tuntia edellisenä yönä koska olin kaverille kuskina viiteen asti aamulla ja piti olla jo menossa yhdeksältä aamulla. Sekin saattoi vaikuttaa siihen. Oli lievästi sellainen olo, että olisin humalassa koska melkein valvoin 24 tuntia joka ei oikeesti tee hyvää psyykkeelle tai joihinkin se ei vaikuta, mutta minuun ainakin vaikuttaa koska oon muutenkin psyykkisesti huonommassa kunnossa kun jotkut.
Tänä yönä nukuinkin sen 10 tuntia, mutta silti väsyttää eikä jaksaisi nousta sängystä.
Mutta 12 varasija on kuitenkin aika hyvä, mieti sulla on mennyt siellä niin hyvin, että olet sentään varasijalla ja pääsemässä sinne. Mulla kävi viime vuonna niin, että olin varasijalla 25 (?), mutta ainakin yli 20 ja olin varma etten pääse sinne kouluun koska lähihoitajaksi haluaa niin monet, mutta sitten n. kuukauden päästä tulikin että sisällä ollaan!
Älä vielä siitä stressaa oikeasti! 🙂
Toivon, että sulla menee siellä festareilla kivasti! Yritä nauttia siellä olosta vaikka välillä ahdistus/paniikki iskisi päälle eikä se haittaa vaikka niin kävisi, koska se menee niin nopeasti ohi. Joo helppo se on minun sanoa kun olisin itsekin tosi ahdistunut jos nyt pitäisi tälläisenä menkkaoireisena, väsyneenä ja ahdistuneena lähteä festareille...
Siis on, on, on!! Ihan järkyttävää vihlontaa alavatsassa menkkojen aikaan. Oon joskus pyöriny lattialla niiden kipujen takia ja itkenyt. Joskus oon myös oksentanut koska se kipu oli jotain niin kauheaa. 😠 onneksi sitä ei aina ihan joka kerta tule, mutta usein, liian usein.

Huh, toivottavasti se öljy ei ole kauhean makuista. 😀 inhoon sitä jos ruoka maistuu pahalta. Mulla muutenkin on nenä tukossa jatkuvasti eikä makuaisti ole kaikkein parhain ollut moneen viikkoon. Oon ruennu syömään kaikkia sokerittomia proteiini juttuja ja ne maistuu aivan kauhealta.
Unihalvaukset on ihan kauheita. Luin jostain, että paniikkikohtaus voi tulla myös nukkuessa ja oon itse ainakin sellaisia saanutkin monta kertaa.
Joka kerta kun tulee tuollaisia pelottavia ja ahdistavia kohtauksia niin säikähtää. Myös ajattelen olevani ainut kuka niitä saa. 😀 Vaikka asia ei niin tietenkään ole.

Kyllä tämä mies on mukava! Mutta joitain pieniä luottamusongelmia sillä on jo nyt vaikka ymmärrän sen tosi hyvin kun eihän me tosiaankaan hyvin tunneta.
Vähän harmittaa kun toinen ei usko minun olevan tosissaan.
Joo ei niistä kaikista kyllä erota heidän olevan paljon vanhempia. Kyllähän tuossa ainakin se ikä vähän näkyy tietenkin, mutta ei tosiaankaan paljoa.
Meillä on pituuseroakin joku 30-40cm, haha. Näytän ihan todella pieneltä sen rinnalla.

Mulla sama ongelma naaman kanssa. 11-12 vuotiaana tuli ensimmäisiä näppylöitä ja siitä asti oon niistä kärsiny. Voihan se olla, että stressi/ahdistus vaikuttaa myös, mutta kun ei joillakin muilla ole siltikkään mitään naamassa.
Oon muutenkin silleen tosi varhaisessa vaiheessa alkanut "aikuistua" eli rinnat alkoi kasvaa jo 3-4 luokalla vähän, kuukautiset alkoi 11 vuotiaana, karvat alkoi kasvaa todella aikasin ainakin jaloissa ja kainalossa. Hikoilin myös nuorena ihan tajuttomasti. Vieläkin välillä, mutta en niin paljoa.
Itse ostin apteekista sitä vichyn meikkivoidetta joka on tosi hyvää eikä minun mielestä tuki ihohuokosia eikä sitä tarvitse läträtä naamaan paljoa kun on niin levittyvää ja peittävää samaan aikaan. Paras meikkivoide ikinä! 🙂
Joo noissa voiteissa on just tuo ongelma yleensä, että se kuivattaa todella paljon. :/
Siks en ole niitä(kään) käyttänyt.

Ihanaa festaria teille! Tulehan tänne sitten kertomaan miten meni siellä. (:

Käyttäjä Baileys kirjoittanut 28.06.2015 klo 21:05

Iltaa 🙂

Ajattelin tulla vaan kirjoittelemaan tänne taas. Mulla ei menkat ole vieläkään alkanut, vaikka kaikkia oireita on jo liiakseen ollut. Saisivat jo alkaa pikkuhiljaa.
Eilen olin yöllä taas menossa tuolla, tosin selvinpäin ja autolla. Oli taas ihan älyttömästi porukkaa, mutta ei sentään tullut ahdistusta kertaakaan vaikka sitä pelkäsin.
Olin syönyt kyllä aika hyvin (paremmin kun edellisenä päivänä) ennen kun sinne menin joten verensokerit oli sopivat. Kylmä siellä ainakin oli joka vähän ärsytti ja kun baarin vessatkin oli aivan täynnä niin päädyin siihen että menen johonkin piiloon kuselle, haha 😀 hävettää. No menin sitten piiloon jonnekkin pusikkoon ja satutin siellä sitten selkäni pahasti, ensin tiesin sinne tulevan sellaisen haavan koska osui puuseinään ja aamulla sitten katsoinkin, että kiva vekki siellä.
Nousin kuitenkin sängystä ja kumarruin vähän ja tuntui selässä aivan kauhea paineen tunne tai sellanen tosi outo tunne enkä osaa sitä oikein selittää, mutta tosi vaikea kävellä tai tehdä yhtään mitään tälläisellä selällä. Ihanaa kun muutenkin aina alaselkä jummailee niin tämä vielä siihen päälle 🙂👍 Näin muutamia kavereita siinä vaikka X:n kanssa ovella päivystinkin suurimman osan ajasta.

En tiedä mainitsinko tuolla aiemmin jo nämä proteiinijuomat. Oon nyt niitä litkinyt päivän aikana aina muutaman ja oikeesti nälkä pysyy paljon pidempään poissa eikä proteiinistä ole mitään haittaakaan. Ihanaa, koska niistä on niin suuri apu oikeesti.
En tiedä miks en ole aiemmin älynnyt vaikka oon kaikkia proteiini tuotteita käyttänyt aina välillä, mutta kun säännöllisesti käyttää niin on paljon energisempi tai ei ainakaan verensokereiden takia pääse ahdistamaan jne.
Mutta nyt ennen menkkoja on aina sellanen ällö olo tai ei tee oikein mieli ruokaa syödä lainkaan vaan kaikkia raikkaita hedelmiä ja mehujäätelöitä enemmänkin. Mistähän sekin johtuu? Tuntuu, että välillä on muutenkin sellainen kausi ettei ruoka maistu, mutta välillä sitten taas saa olla syömässä kokoajan.

Nukuin myös tuossa päikkärit. Yöllä nukuin hyvin, mutta jostain syystä alkoi väsyttämään illalla eli joskus 5 aikaan ja heräsin 7 vaikka vieläkin ois vaan nukuttanut.
En tiedä johtuuko hormoneista vai ukkosesta mikä tuossa vähän aikaa sitten oli. Tuleeko sinulle ikinä mitään oireita ukkosesta? Sillonhan on ilma kauheen painostava.
Oon kuullut että saattaa särkeä päätä tai niskat olla kipeät.

Käyttäjä Lunanen kirjoittanut 30.06.2015 klo 16:34

Moikka!

Festarit meni ihan hyvin ja menkkaoireilukin on nyt vähän tauolla mikä on tosi kummallista... ehkä se alkaa taas pian kyllä! Poikaystävä vaan päätti juoda turhan paljon ja siitä aiheutui vähän riitaa mutta aikoi taas ottaa rajansa käyttöön. Hoho. Muuttoki on nyt tehty ja eilen meillä meni reippaasti yli 6 tuntia loppusiivouksessa ja se oli kaikkea muuta kuin mukavaa. 😀 Käytiin palkitteen ittemme intialaisessa sen jälkeen!

En kyllä ole mikään siivoushullu ja meillä pyörii hirveesti eläinten karvoja ja pölyä mutta tavarat pitää olla järjestyksessä! Mua alkaa aina ärsyttää se, jos jätän tavaroita lojumaan (ja oikeesti paljon jätänkin 😀 ), en saa jotenkin keskityttyä hyvin sotkuisessa ympäristössä. Vaikka toisaalta en sitten jaksa hirveesti siivota. Pyrin siihen, että on tosi vähän tavaraa ja nytkin muuton aikana heitin aika paljon pois turhaa tavaraa. No muuton aikana kyllä huomasin, että tavaraa on kyllä ihan pirusti, haha..

Mustakin tuo kroonistunut stressi kuulostas niin itelle sopivalta. Kaikesta pienestä pitää kantaa huolta ja murehtia. En tajua niitä ihmisiä, joita ne huolet ei hetkauta oikeestaan ollenkaan. Tai ne voidaan jättää syrjään melkeen heti. Ite ku saattaa palata joihinki vuosien takaisiin sanomisiin jne. ja häpeillä. Ei mitään järkeä kyllä!

Tuo vähän nukkuminen tekee kyllä krapulaisen olon! la-su välisen yönä jäi mun unet pariin tuntiin ja en ees ollut juonut paljoa, ehkä muutaman annoksen pikku hiljaa päivän aikana ja oli kyllä aika kamala olo sitte aamulla! Mulla ainakin vaikuttaa unensaanti omaan psyykkiseen vointiin aika voimakkaasti. Nyt on tullut nukuttua aika huonosti ton muuton takia ja sitten festareiden ja viime yönä tietenkin kissat päätti herätellä viereen tulemiselle (mikä on ihan mukavaa, toinen kissoista tunkee ihan kainaloon nukkumaan välillä mutta tällä kertaa sitten piti myös purra ehhee...) ja toinen kissoista alkoi nuolla tosi äänneekkästi semmosta rätisevää lelua. Oikeesti, ainaku meen muka aikasemmin nukkumaan ja saan nukkua kunnon yöunet niin sitte käy näin. 😀 Näin vielä jotai ihme painajaista, jossa olin mun tuttujen luona kylässä ja niillä olo iha raivohullu isä, joka pahoinpiteli niiden toista kissaa. Ja mun koira sai yhtäkkiä siellä pentuja ja en tiennyt yhtään miten niitä hoietaan ja miten san ne kuletettua takas mun kotiin autossa. Olin laittamassa niitä kissan koppiin ja vettä niille siihen mutta äitin maitoahan ne kyllä tarvis eikä vettä.. Ne oli siis ihan semmosia vastasyntyneitä rääpäleitä. Niin mun koira ei oo saamassa pentuja, se on leikattu! 🙂 Tiiä mistä tuokin sitten kertoi.

Onkohan sun välilevy pullistunu? Ite kaaduin pyörällä viime talvena ja aamulla heräsin ihan jäätävään alaselkään kohdistumaan kipuun tai jomotukseen, mistään ei meinannu tulla mitään. Olin jo aikeissa lähtä päivystykseen ku ei voinu tehä mitään, istuminen oli ihan tuskaa. Kävely tuntui helpottavan oloa. Otins itten särkylääkkeitä ja se lieveni aina hetkellisesti. Se meni kyllä sitten ohi. Se muistutti vähän menkkojan aikaista selkäkipua mutta paljon pahempi ja menkkakipuki on jo aika paha niin se oli ihan hirveetä.

Pitääpä ehkä ottaa kokeiluun tuo vichyn meikkivoide! Mulla on nyt ollu lumenen cc-voide, mikä on ollut ihan hyvä mutta ei mikään voide oo ollu kauheen peittävä. Se vichyn meikkivoidekin on varmaan aika kallis? Äh, ärsyttävää kun luonnostaan hyväihoiset voi ostaa kaikkea halpoja meikkejä ja pesuaineita. Jos ite ostas niitä niin naama räjähtäis ja ne meikit ei levittyisi hyvin...... ☹️ Mulla alko menkat vasta vissiin 13-14-vuotiaana mut sit rinnat tais kasvaa jo aiemmin ja karvoitus myös. Heh mää olin varmaan joku 10-v ja sit menin itkeen äitille, että mulla on rinnoissa jotkut möykyt ja olin varma et niissä on joku kasvain tai syöpä. Äiti tais vielä soittaa jonnekki terveyskeskukseen tai kysyä joltaki mutta ne oli vaa sitä mieltä, että rinnat kasvaa. Hahaha 😀 😀 voi luoja!

Oho tuo pituuserohan on melkee puol metriä! No eipä siitä varmaan mitään suurta haittaakaan ole. Luottamusongelmista kannattaa kyllä puhua jos semmosia huolia on ilmennyt!

Onko sulla sitten vielä nielemisongelmaa kun juot niitä proteiinijuomia?:o Mutta hyvä, että saat niitä syötyä/juotua! 🙂 Nyt muuton aikana ois kyllä ollut tarvetta semmosille kun ei oo kerenny syödä tai tehdä ruokaa. Ehkä käyn ostaan kaupasta tänään vielä semmosia kun on vielä vähän järkkäämistä! 😀 Ooon ymmärtänyt, että ukkonen voi jollain tapaa vaikuttaa tai ku yritin tehä ite viiliä niin siinä ohjeessa sanottiin, että ukkosella se ei onnistu. No täällä ei oo nyt ukkostanu mutta tuntuu, että epäonnistuin kyllä siinä.. ja sen piti olla muka tosi helppoa.. Ehkä tänään uus yritys!

Hyvää päivän jatkoa! 🌻🙂🌻

Käyttäjä Lunanen kirjoittanut 05.07.2015 klo 16:57

Heippa vaan!

Pääsin opiskelemaan lastentarhanopettajaksi! Kun aluksi siellä opintopolku.fissä luki se varasija, niin se oli sitten muuttunut "opiskelija valinta kesken"-tilaan ja keskiviikkona siellä luki, että mulle ois paikka! Ei vitsi, olin jo ihan varma etten pääse... Mulla ois sitte syksyllä taas fuksivuosi eessä ja en tiiä miten siitä selviää. Pitäs hirveesti tutustua uusiin ihmisiin ja osallistua kaikkiin juttuihin. Toisaalta ehkä mulla oiskin tarvetta ja ihan kyllä haluakin vähän sosiaalistua. 🙂 Jännittää alottaa uudet opinnot ja siihen kuuluu myös soittoharjottelua. Oon aikasemmin soittanu pianoa mutta siitä on jo liian kauan aikaa. 😀

Tämä viikko on oikeestaan mennyt vielä vähän järjestelyhommissa ja vieläkin ois järjesteltävää. Eilen oltiin yhessä tapahtumassa ja siellä oli toisaalta ihan hauskaa mutta päädyttiin kuitenki taas vähän riiteleen poikaystävän kanssa. Hohhoijaa, me varmaan riidellään nykyään kokoajan mutta nyt on ollu aikalailla stressiä vähän kaikesta ja sit oli tuo muutto ja nyt on joka viikonloppu ollut menoa eikä olla ihan päästy rauhottumaan.

Iho-ongelmat on nyt vähän ehkä helpottaneet mutta en käytä enää differiniä joka ilta kun se polttaa kasvoja aika paljon. Tai se tekee ihosta tosi herkän ja sitten ihan rasvankin laittaminen sattuu. Mulla on nyt käytössä tämmönen apteekkisarja, jota oon käyttänyt aikasemminkin ja sillon se tais olla aika hyvä. Niin mietin jos se tän differinin kanssa ois erityisen tehokas, saa nähä... Sebamedillä oli joku täsmäpuikko ja otin senkin sitten testiin kun se ei ihan hullun kallis olllu, jonu 5-6 e ja joskus on kyllä huutava pula täsmäpuikolle. Musta tuntuu, että se on ehkä auttanut nyt kahen päivän aikana parin finnin kanssa. En oo kokeillu kun pariin ku ei viiti koko naamaan laittaa heti. Kun tehtiin loppusiivousta ja muuttoa niin kädet tais vähän kärsiä pesuaineista ja raskaiden laatikoiden kantamisesta niin nekin on nyt tosi kuivat ja ihan sattuu välillä. Pitäs juoda vettä paljon kun nyt on olul välillä suht kuuma ja sisällä varsinkin kuuma, kun jos kehossa ei oo tarpeeksi vettä niin sillon jotenkin erityisen paljon sattuu käsiin. Varsinkin jos on juonut alkoholia kun sehän kuivattaa. Pitää nyt pitää varmaan siitäki vähän taukoa kun pienikin määrä on ihan karseeta! :/

Menkatki alko ja olo on varsin loistava! turvotus, alaselkä ja alavatsakivut jne... 😍 🙂👍

Mitä sulle kuuluu? 🙂

Käyttäjä Baileys kirjoittanut 06.07.2015 klo 10:31

En olekkaan nyt käynyt kirjottelemassa. On ollut "paljon" tekemistä. Taidan minä seurustellakkin tällähetkellä. En ole yhtään parisuhde ihminen nykyään, oon sen huomannut kyllä. Ennen olin kokoajan jonkun kanssa, mutta nyt lähinnä hirvittää... tämä X oli nyt viime yön mun luona ja en tietenkään saanut juuri nukuttua.
Oon aina ollut sellanen, että puolituttujen kanssa on tosi vaikea nukkua samassa huoneessa ja saati sitten samassa sängyssä tosin mun sänky onkin vaan 80-90cm joten kaksin tässä on huono nukkua muutenkin. Sanoinkin, että mulla on tällänen ongelma ja se vaatii totuttelua pitkäänki joten hän meni kiltisti patjalle nukkumaan. 😀
Mulla on kaikenlisäksi vielä menkat joten olo on hyvin epämukava.

Ihanaa että pääsit sinne kouluun!!! 😍 Oon onnellinen sinun puolesta nyt! On varmasti jännää mennä kouluun, mutta siitä on paljon hyötyäkin itselle ja pääsee just tutustumaan uusiin ihmisiin. 🙂 Mua taas hirvittää koko ajattelu siitä, että koulukin alkaa tuossa joskus.
Nyt on mennyt suht ok verrattuna siihen mitä olin tammikuusta-kesäkuuhun joten pitää varmaan vähän rauhallisemmin ottaa sen koulun kanssa kun opiskelin itseni ihan burn-outin partaalle vaikka en ollut yhtään henkisesti hyvässä kunnossa.
Ei siinä kyllä ollut mitään järkeä yrittää niin kovasti ja kun vielä mulla tuli sellanen "pakko saada paras numero" vaihe niin huhhuh. 😟

Joo vichyn meikkivoide on kyllä aika kallis n. 30e maksaa, mutta on kyllä riittoisa kun levittyy niin hyvin ja pienikin määrä jo peittää. Haluaisin ostaa apteekista niitä puhdistusaineitakin, mutta ne meinaa olla aika kalliita.
Ihanaa olisi saada naama kuntoon joskus. Jos ei ala tästä pikkuhiljaa parantumaan niin menen kyllä lääkäreille sanomaan että saavat tutkia mikä tätä vaivaa kun ei mikään auta kun joskus hetkellisesti. Aina ne ehdottaa e-pillereitä, mutta hmm en niistäkään tiedä kun äidillä oli rintasyöpä ja ne kasvattaa sitä riskiä kuitenkin ja verenpainetautiakin on suvussa.

Oon ihan unessa vielä tai väsyttää ihan liikaa. 😴 Voisin jatkaa tätä kirjottelua myöhemmin ettei tule kirjotettua ihan mitä sattuu tässä väsymyksessä. 😀