"
Teemat Sunnuntai
Liittyykö Aspergerin oireyhtymä koulusurmiin?
F 84.5. Tämä koodi tarkoittaa Aspergerin oireyhtymää. Asiantuntijat ovat pitkään pohtineet, liittyykö oireyhtymä koulusurmiin. Asia on niin arkaluonteinen, että siitä on vaikea puhua."
Hesari kirjoitti sunnuntai jutun aiheesta, en laita linkkiä, kun se kai pitää maksaa että saa lukea.
Kylläpä assiyhteisö loukkaantui jutussa. Minä en enää ole Asperger, kun annoin diagnoosin pois. Pyörin silti noissa ympyröissä aina välillä, varsinkin silloin, kun he huolivat mut joukkoonsa, useimmiten eivät huoli.
Minulla jutussa tuli mieleen omat raivokohtaukseni ja ensimmäisen koulutapon aikaan pelkäsin, että minäkin jonkun ammun koulussa. Kun olin koulukiusattu tai olinko vaan häirikkö. Minä sain hirveitä raivareita ja pistin huoneeni palasiksi lähes joka viikko.
Onneksi pääsin terapiaan ja enää saan vaan sellaisia kirjoitusraivareita.
Mutta metsästysaseeni ovat varmassa tallessa enkä niitä koskaan voi itsekseni ottaa esiin.
Ihan minun omasta tahdostani niin on, en itseeni luota.
Miksi on arkaluonteista puhua kuinka joku ihmisryhmä voisikin olla altis tekemään koulusurmia? Jos asiasta annettaisiin puhua, voisi joku Asperger-nuori alkaa puhumaan sen sijaan että ampuisi muita ja lopuksi itsensä.
Sallitaan puhua kuinka nuorella koulusurmaajalla oli mielenterveysongelmia eikä siitä koko hullujen maailma vedä hernettä nokkaan.
Mutta joku Asperger-yhteisö on niin hieno ja ylväs yhteisö ettei heistä saa mitään negatiivista koskaan sanoa. He sen sijaan omassa yhteisössään jatkuvasti pilkkaavat ns tavallisia ihmisiä.