Pettäminen ja siitä ylitsepääseminen
Anteeksi jo etukäteen siitä, että mä en osaa vieläkään purkaa selvästi ajatuksiani. Mulla on takana kymmenvuotinen avioliitto josta tuloksena kaksi ihanaa lasta. Miehen kanssa arki on taivaallista. Ei mene päivää ilman molemminpuolista hellyyden osoitusta. Mä tiedän mieheni rakastavan minua ja minä sitä enemmän kuin ikinä oisin uskonut ketään rakastavani.
Mutta… Mieheni on pettänyt minua paljon. Ei riitä kahden käden sormet näitä kertoja laskemaan. Mitään vakituista kumppania ei ole ollut, vaan lähestulkoon kaikki kännisiä yhden illan juttuja. Sain aluksi näistä tietoon yksitellen muutaman kunnes kaikki räjähti käsiin neljä vuotta sitten kun sain nyhdettyä miehestä irti kaiken. Totuus ei ollut järin kaunis.
Olin aavistellut jotain tällaista pitkään, mutta laajuus yllätti minut täysin. Mieheni sairastui minun ohella vakavaan masennukseen. Hän ei ole osannut vieläkään kertoa miksi. Mun on pakko saada tietää, mutta sillä ei ole antaa mulle vastauksia.
Mä laitoin samantien eropaperit vireille kun asia selvisi. Mutta mä lopulta annoin eron raueta koska mun elämä on niin täysin ristiriitaista. Olisi niin paljon helpompaa jos meidän arki ei toimisi, jos me ei oltaisi niin täydellinen pariskunta joka lukee toistensa ajatukset. Mä taistelen sisäisesti sen arkipariskunnan ja juhlapariskunnan välillä. Meidän elämä toimii jos mies ei lähde viihteelle, mutta kun saan kuulla sen suunnittelevan reissua kavereiden kanssa mä alan pelätä. Mä nään jatkuvasti painajaisia niistä naisista (jos pystyn nukkumaan), mun sydän hakkaa kurkussa niin että tunnen tukehtuvani, hikoilen ja tärisen ja ajan itseni raivon partaalle. Mä yritän vahtia jokaista liikettä ja jos en baari-iltana tiedä missä on niin suorastaan sekoan.
Mies on tähän asti ollut kärsivällinen ja vannonut kestävänsä kaiken kunhan antaisin sille mahdollisuuden. Hän ei halua menettää minua eikä lapsia. Nyt alkaa olla merkkejä turhautumisesta ja mä pelkään tän ajavan meidät lopulta eroon, kun mä en pääse tästä eteenpäin. Mä en tiedä mitä tehdä. Mä en voi sanoa ’mee miten haluat’, koska se tarkoittaa mulle täyttä painajaista, mä valvon yön ja sitten mun pitäisi jaksaa olla lasten kanssa seuraavana päivänä ilman yöunta. Mun miehellä ei ole alkoholin kanssa kontrollia. Kun se lähtee viihteelle, se juo yleensä itsensä niin turvoksiin että unohtaa meidän olemassa olon ja mulle tehdyt lupaukset tulla ajoissa kotiin.
Se vannoo, että on läksynsä oppinut ettei ikinä petä enää koska ei halua menettää meitä. Mutta miten mä pystyn luottamaan? Kun viinapäissään ei pysty edes pitämään kiinni lupauksesta tulla neljältä kotiin suoraan baarista vaan saattaa sammua kaverilleen tai mennä jonnekkin ja tulla vasta kukon laulun aikaan kotiin.
Mä tiedän, että tää ei voi jatkua näin. Mä haluan päästä yli, mä haluan unohtaa. Mutta mä en tiedä keinoja miten sen tekisin.