Oma parisuhteeni.

Oma parisuhteeni.

Käyttäjä Tidus aloittanut aikaan 24.02.2009 klo 20:21 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Tidus kirjoittanut 24.02.2009 klo 20:21

Tämä on tarinani, omasta parisuhteestani joka 8-vuoden jälkeen tuli päätepisteeseen.

Tapasimme aikoinaan paikallisen ravintolan tanssilattialla, ensimmäiseksi minuun kiinnittti huomion toisen olemus, toinen havaintoni oli että kyseinen ihminen oli kellonajasta huolimatta selväjärkinen eikä liian humalassa tms. Tanssilattialla vaihdettiin puhelin numerot ja ensimmäiset treffit sovittiin. Huomasimme ajan kanssa että viihdymme toistemme seurassa,eikä aikaakaan kun tuli eteen että miksipä emme muuttaisi yhteen?! yhdessä tuumin muutettiin ja hyväksi havaittiin ja toistemme kanssa viihdyttiin. Jossain vaiheessa rakastuttiin ja tilanne alkoi vakavoitumaan, kaikenlaiset asiat puhuttiin ja kaikista asioista keskusteltiin.

minun maailman kuvaani on kuulunut vanhan ajan näkemys siitä että mies tuo leivän pöytään (ei kärjistetä että naisen paikka kotona), joten lähdin avokkini kannustamana tavoittelemaan seuraavaa etappia elämässä. Hain kouluun ja pääsinkin kouluun opiskelemaan jolloin taas tuli muutos että vaihdammekin paikkakuntaa, ja molemmille tämä sopi enemmän kuin hyvin, olihan edellinen kaupunki nähty ja koluttu loppuun asti.

Kolme vuotta vierähti uudessa kaupungissa, minä opiskellen, puolisoni käyden osa-aika töissä ja välillä työttömänä. opintojeni ohella tein töitä niin paljon kuin pystyin, ei sillä että en olisi viihtynyt kotona, vaan sillä että minulla olisi jotain tarjottavaa toiselle osapuolelle vaikkakin maallista se kaikki vain on. vietimme aikaa yhdessä ja erikseen, luotto toimi ja pystyimme kasvamaan yhdessä ja erikseen ja kokemaan asioita toistemme turvallisessa huomassa. molemmilla oli omia kavereita sekä yhteisiä joiden kanssa vapaa-aika kului kuin siivellä. Nautimme elämästä ja toistemme seurasta, olimme parhaita kavereita ja jaoimme kaiken. minun kolmen vuoden opiskelu urakka tuli vihdoin päätökseen ja sen ansiosta että olin opiskelu aikoina tehnyt töitä alan hommissa niin minulle tarjoutui työ mahdollisuus toisessa kaupungissa josta yhdessä puolisoni kanssa keskusteltiin ja jollain tavalla sovittiin että lähdetään katsomaan mitä elämä siellä tuo tullessaan.

Jälleen kerran elämämme alkoi uuedssa kaupungissa ilman että tunsimme ketään, olimme toinen toistemme tukena ja turvana. Avopuolisoni sai töitä samoin minulla oli oma kolmivuorotyöni johon uppouduin (jälkikäteen ajatellen liian syvälle), elämämme suurimpia mullistuksia tuli kun avopuolisoni sairastui vakavasti, hänellä todettiin pullistumat selässä jotka ajan myötä menivät tyräksi. Siitä alkoi meidän jonkin asteinen syöksy kierre,
asioista ei puhuttu enään jostain syystä, asiat hautautuivat jonnekkin syvälle sieluihimme eikä ne koskaan nähneet päivänvaloa. avokkini kipujen takia minä laiminlöin häntä enkä osannut/pystynyt/tiennyt (?) miten minun voisin auttaa, oli helpompaa ”nollata” hänen sanomiset kun niistä yritti jollain tasolla vääntää vitsiä, se mitä en ymmärtänyt oli se että tavallaan minun suojareaktio (laittaa kaikki leikiksi) loukkasi verisesti puolisoani. Tämä johti jossain määrin siihen että hän eristäytyi entistä enmmän muista ihmisistä, hän koki ettei tarvitse ketään lähelleen ja että hänellä on näin hyvä olla, todellisuus minun silmistä katsottuna oli jotain aivan muuta, minä tunsin ja näin hänen kärsimyksen mietin päätäni puhki mitä asian kanssa voin tehdä, miten minä voin auttaa häntä, tukea häntä ihan kuten hän oli tukenut minua hetkessä jolloin minä olen ollut tukea vailla.

Päädyin ratkaisuun että heti kun löytäisin toisen työn sieltä ensimmäiseltä paikkakunnalta josta koko tarumme alkoi niin ottaisin työn vastaan, en tehnyt tätä päätöstä yksin enkä tehnyt myöskään itsekästä ratkaisua vaan koin ihan yhtälailla että minulla olisi mahdollisuuksia olla tällä paikkakunnalla ja tehdä työtäni onnellisena, ihan kun minä sain jotain tämän muuton myötä niin puolisoni sai myös, hän pääsi lähelle kavereitaan, sukulaisiaan ja tuttujaan. Minun saadessa työpaikan josta tykkään ja viihdyn tosin kolmivuorotyö ei koskaan ole mitään herkkua mutta olinhan sitä tehnyt jo useamman vuoden joten helppo homma, tai niin minä luulin.

Minun viettäessäni aikaa työni merkeissä, puolisoni selkäkivut kasvoivat ja kivut sitä myöden,edelleenkään asioista ei pystytty puhumaan vaan kaikki oli sellaista harmaata massaa joka tiedettiin mutta josta vaiettiin. kivut hänellä oli sitä luokkaa että se vei häneltä kyvyn tehdä työtä, kokea arvostusta muuallakin kuin kotona tai ollessaan koiran kanssa lenkillä. Kunnes eräänä kauniina pakkaspäivänä puhelin soi ja lääkäri setä kertoi että nyt leikataan tyrä pois. leikkaus onnistui miten onnistui. kivut lähtivät tilapäisesti (toisen tyrän oireilessa vielä), tästä alkoi toinen haaste elämässämme, kun kipuja ei ollut tuli hänelle jokin pakkomielle päästä koko ajan ulos ja vain kavereiden kanssa, kyllä minuakin kysyttiin mukaan, mutten aina voinut lähteä koska edelleen teen kolmivuorotyötä ja ehdoton asia on että työ maalla ei olla krapulassa tai turhan ”väsyneenä”, joten ennen kuin minulta kysyttiin niin vastauskin oli aika selvä minut tuntien, jäin kotiin. Edelleen meillä luotto toimi, tunteita näytettiin ja jaettiin,tilanteen edetessä huomasin puolisossani muutoksen merkkejä, kerroin hänelle etten tunne häntä aina ja että se ihminen jonka kanssa olin vuosia ollut oli nyt kuin tuntematon minulle. Baari elämä kiinnosti ja kaverit ja sukulaiset olivat tärkeitä eikä stoppia tilanteelle näkynyt. Huomasin puolisoni muuttuneen koin että hän peittelee jotakin hänen käyttäytyminen muuttui puhelimensa osalta,puhelin oli kuin koko maailman tärkein asia, sen kanssa mentiin paikkoihin joissa ei ennen ole oltu.

Tästä hermostuneena, mieltäni alkoi kalvamaan. otin selvää puolisoni kännykästä ja vertasin niitä tietoja puhelintietoihin jotka löytyvät internetistä. sieltä minulle valkeni asioita edellisen kolmen viikon ajalta, puolisoni puhelin oli käynyt kiivaasti, kolmen viikon aika teksti viestejä kirjoitettu yhdelle ihmiselle 180kpl kun normaalisti txt viestejä nti kirjoitti noin satakunta, nyt oli siis jotain ihmeellistä tapahtunut joten otin asian puheeksi, tosin tein sen vasta kun minulla oli jotain ”näyttöä” eikä vain oma mielikuvitukseni. Tästähän syntyi sota, olin mennyt loukkaamaan hänen yksityisyyttään ja penkonut hänen kännykkänsä. Olin löytänyt yhden ainoan teksti viestin joka voidaan ymmärtää miten kukin haluaa, mutta kaikki ne muut puhelut ja teksti viestit oli poistettu vaikkakin kaikki muut puhelut muille ihmisille ja teksti viestit oli jätetty puhelimeen. Hänen mielestään kaikki on vain suurta väärinkäsitystä kun taas minä koen että minua on loukattu, minun seläntakana on tehty jotain mitä ei voida todistaa tai kumota koska kaikki ne viestit joita puolisoni kirjoitteli oli hän pyyhkinyt pois puhelimestaan. Otin selvää tästä kolmannesta kaverista ja tivasin häneltä puhelimessa jotta mikä on homman nimi? hän mainitsi alun kangertelujen jälkeen jotta heillä on ollut suhde. Tästä kimpaantuneena soitin puolisolleni ja kiitin kuluneista vuosista, sota nro 2 oli alkamassa.

Aikaa kului ja päivät meni tapellessa,paljon sanottiin sanoja joita kumpikaan ei tarkoittanut. asiat eivät edenneet, päin vastoin poljettiin paikoillaan ja samoista asioista väiteltiin. Yhdessä vaiheessa kirjoitettiin kirjeitäkin, käytiin ammatti avun parissa hakemassa keinoja rakentavaan riitelyyn, silti siitä kaikesta koin että edelleen olen loukattu osa puoli. puolisoni käpertyi itseensä entistä tiukemmin, hän ei jaksanut halunnut eikä osannut kertoa mitä tämän kaiken takana onkaan. Yhdessä vaiheessa asioista sovittiin, sovittiin kuinka toimitaan ja käyttäydytään. Sovittiin että tämä ns kolmas osapuoli heivataan tästä yhtälöstä pois. Meni alle Viikko sopimuksista kunnes kysyin puolisoltani jotta saisinko nähdä hänen tele tietonsa jotta tietäisin varmasti ettei hän ole tämän yhden kanssa ollut tekemisissä, hetken hiljaisuuden jälkeen paljastui että he olivat olleet tekemisissä vieläpä saman päivän aika sen tosin liittyen hänen työhönsä. Tämän jälkeen vaadin häntä laittamaan ihmiselle txt viestin minun silmieni alla jossa hän kertoo että parempi kuin k.o ihminen hävittää hänen numeronsa. Tästä kaikesta mentiin taas viikko eteenpäin kun eräänä ilta olin heittämässä häntä töihin, hän sanoi matkalla autolle että, ”hitsi lompakko unohtui”. Tämä hänen äänensävy oli jotenkin sellainen että kotiin päästyäni käänsin neidin lompakon ympäri ja katsoin jokaisen pikkulapun ympäri, ja mitä taas paljastui? samaisen kolmannen pyörän puhelin nro joka oli verhottu toisen nimen alle niin että paperi lapussa ei lukenutkaan ihmisen omaa nimeä vaan täysin eri ihmisen sekä eri sukupuolen omaavan ihmisen nimi (lapussa naisen nimi puhelin nro oli kuitenkin k.o kolmannen pyörän), tästä päästäänkin sotaan nro 3

Otin Puhelimen käteeni ja kysyin että mitähän se tämä on ja kyllä tein jälleen mokan (malttamaton kun olen) soitin avokkilleni kun hän oli töissä näin varmistaen sen että varmasti hänelläkin on yhtä huono olo kuin minullakin. tämä kaikki johti osaltamme siihen että ero koitti heti ystävän päivän jälkeen, minun syinä se etten voinut luottaa ja koin hirveää mustasukkaisuutta hänestä joka käänteessä, olin kuin mielipuoli tuntui että kaikki mitä nti tekee tekee hän vain ja ainoastaan satuttaakseen minua. myös neidin pelko liittyen siihen miten tämä suhde voi jatkua kun olemme tälläisessa tilanteessa edesauttoi päätöksen tekemistä, välitän kaipaan ja rakastan häntä vielä mutten voinut olla hänen kanssaan saman katon alla koska en pystynyt hallitsemaan itseäni ja omalla ahdistuksellani ahdistin myös toista ihmistä. tämän päätöksen jälkeen olen henkisesti rauhallisempi, pystyn suoriutumaan päivän askareista vaikkakin olen vielä sairaslomalla. hetkeäkään ei mene etten ajattele, mieti ja punnitse näitä kaikkia asioita mielessäni, huudan tuskani seinille ja kuormitan kehoni rasituksella. minun on hyvä olla, vaikka olen menettänyt elämässäni sen tärkeimmän….

Käyttäjä Tidus kirjoittanut 13.05.2009 klo 16:44

Hei

Olen tässä nyt männä viikon pohtinut näitä omia tunteitani, yrittänyt eritellä sitä mikä asia minua eniten erossa kalvaa.. eron olen hyväksynyt ja siitä en ole katkera, vaan ketkeruus (näillä tiedoilla & tunteilla) on enemmänkin johtuva siitä tavasta jolla parisuhde meni poikki, se on jotenkin likainen koko ero tilanne, se miten nopeasti kaikki meni ilman että toinen oli valmis nostamaan edes tikkua ristiin kahdeksan vuoden jälkeen. Parhaiten koko tilannetta kuvaa korttitalo määritelmä, jossa koko talo romahti yhdestä henkäyksestä.

Minua suututtaa toisen ihmisen välinpitämättömyys kahdeksan vuoden parisuhteen jälkeen, kaikki on niin selvää ja helppoa ainakin ulospäin, omia ajatuksia ei voi jakaa eikä niitä voi näyttää. miksi ihmiset eivät osaa keskustella tunteistaan, vaikka se jotakuta satuttaa, miksi pitää kätkeytyä valheiden verkkoon ja pitää rinnakkais suhdetta, luulisi että jos on pokkaa lähteä muille maille vierahille niin tulisi myös olla pokkaa pistää entinen parisuhde poikki.

haluaisin peräänkuuluttaa vastuuta parisuhteissa, vaikka jokainen on oman onnensa seppä niin silti kyllä minun mielestä ihmisten tulisi pystyä olemaan rehellisiä toisilleen jos ei muuten niin ainakin parisuhteissa, itse en ole onneksi tämän kaiken keskellä (ainakaan vielä) kylmettänyt sisintäni niin pahasti että en tuntisi mitään, päin vastoin tunnen paljon ja joskus se tunne tuo eletyn elämän mieleen ja joskus tulee mieleen aivan jotain muuta, sellaisia positiivisiä asioita jotka luulin jo kadottaneeni minuudestani.

Käyttäjä Tidus kirjoittanut 06.06.2009 klo 13:41

Hei vaan kaikille

Aikaa jälleen kulunut hetken sitten viime kirjotuksen... päiväni ovat hyvin täyteisiä, joko työn lenkkeilyn tai muun merkeissä, kotona ei tule oltua kuin nukkumassa. Aika ajoin pääsen elettyä elämää karkuun toisinaan taas en jolloin on vaan helppo käpertyä peittojen väliin ja surra menetettyä... nukkuminen on nyt suht normaalia tosin aika ajoin unessa asiat pomppaa mieleen ja aamulla herätessä on niin paska olotila kuin olla ja voi.

Olen nyt tehnyt yhden suuren ratkaisun elämääni koskien, kävin katsomassa itselleni koiran pennun... ja kyllä otan sen täysin itsekkäistä syistä mutta tulen hoitamaan sitä kuin kukkaa kämmenellä rakkaudella ja kouluttamisella...saanpahan taas uuden harrastuksen koiran kanssa... koira tulee heinäkuun puolivälissä ja kun kävin katsomassa koiraa niin se valitsi minut, nukahtamalla syliini toisin kuin muut pennut huutivat kita suurina mutta tämä pieni nti nukahti saman tien syliini... joten siitä tulee minun elämäni keskipiste ja "aito" kaveri.

työssä olen päättänyt nyt ruveta tekemään pelkkää yö vuoroa, koska näin saan enemmän aikaa pennulle ja kun voin ottaa sen töihin mukaan niin sen ei tarvitse olla yksin sitäkään aikaa. Minulla vielä kävi hyvä säkä sen suhteen että sain pomolta ilmotuksen että meillä voi yö vuorossa nukkua, tosin siitä menetetään 10% yö lisästä mutta siinähän menee... pää-asia että saan aikaa olla pennun kanssa ja jonkun laisen rytmin elämälleni.

mutta tässäpä tätä minun tulevaisuuden arkea onkin mietittävänä...
paljon on tapahtunut viime viikkojen aikana, exän kanssa tapeltu oikein urakalla ja tulipa sille kerrottua että vaikka rakastankin niin en ikävöi kynnysmattona olemista... taakka putosi harteilta kun sen sain sanottua... mutta minä paremmalla ajalla kirjoittelen lisää... kaikille kiitos kauniit kun olette jaksaneet lukea näitä...

Käyttäjä Tidus kirjoittanut 13.06.2009 klo 11:50

Jälleen kerran minun maailma on ollut parin viime vuorokauden aikana romahtamispisteessä.... olin edellisellä viikonlopulla paikallisessa kuppilassa, tuli otettua oikein kunnollinen rehellinen humalatila... ja kuinka ollakkaan... paikalla oli myös niin rakas exäni. En koko iltana kiinnittänyt mitään huomiota k.o ihmiseen, en vittuillut enkä käyny kertomassa kuinka paska ihminen hän on, sen sijaan nautin olostani tanssi lattialla kavereiden kanssa. Erään kappaleen aikana tulin osoittaneeksi sormella ni rakasta exääni ja siitäkös hän vetäs kauheat itku potku raivarit minulle seuraavana päivänä... en osaa käyttäytyä ja olen muutenkin lapsellinen...antoi tulla oikein sylin täydeltä...

tätä avautumistilanne alkoi kun laitoin hänelle viestin että olisinko saanut hoitaa meidän yhteistä koiraa omalla vapaa päivänäni... ja vastaus oli kuin tykin kuulasta että et saa kun et osaa käyttäytyä (eli käytetään koiraa aseena, minua vastaan, aivan kuten joissakin eroperheissä lapset ovat se mistä ei luovuta ja anneta toiselle vanhemmalle hoitoon), samaan hengenvetoon kysyin häneltä miten olin huonosti käyttäytynyt, olin vain humalassa, tanssin kavereiden kanssa ja menin kotiinkin ennen valomerkkiä ja yksin.... mutta syy oli tämä että olin sormellani häntä osoittanut kappaleen aikana... että näin meillä...

hän myös totesi että kaikki vapaa aika mikä hänellä tulee olemaan hän haluaa viettää koiran kanssa kuitenkin torstai iltana olin iltalenkillä ja sattumoisin rakas exä jälleen tulee vastaan, nyt uuden ihastuksensa kanssa ja eikun terassille istumaan... joten on se hienoa ja hyvää että nti on sanojensa mittainen ihminen... ei kiusallaankaan anna minun hoitaa sitä koirulia koska se on häneltä poies... olen niin vittuuntunut tällä hetkellä koko naiseen että ei mitään rajaa... olis mieli tehnyt laittaa neidille palautetta asian tiimoilta mutta ajattelin että parempi kun antaa olla... eläkööt tehkööt ja menkööt... nyt vain toivon että pystyn pysymään mietteissäni ja antamaan asioiden olla... menisi vain 5 vkoa nopeasti niin saisin oman pennun jota kasvattaa ja hoitaa...

joten tälläistä länsi rintamalta... kiitos ja anteeksi.

Käyttäjä Tidus kirjoittanut 15.07.2009 klo 00:25

Hei kaikille...

täällä ruvetaan olemaan kypsää kauraa kohta jo hoitoa varten.... kaikenlaista on tapahtunut tässä lähiaikoina, enkä oikein tiedä mistä sitä purkaa....

Ensinäkin, Kävin soittamassa suutani niin ihanalle exälleni...sen seuraus sitten se että sen nykyinen ukko ei provoa kestänyt vaan tuli päälle ja otti siitä hyvästä itselleen pahoinpitely syytteen...

sitten seuraavaksi.... Yhteinen asuntomme jonka laitoin vuokralle, siitä vuokralaiset lähtee tämän kuun aikana... tästä seuraus se että laitoin kämpän myyntiin ilman että delegoin exää asiasta koska eihän hän ole tähänkään päivään mennessä ollut siitä kiinnostunut niin tuskinpa on sittenkään jos se saadaan myytyä huom jos!!!

ja kolmas asia... jossain kohdin tätä kirjoittelua mietin paikka kunnan vaihdosta niin nyt aloin tekee töitä sen eteen... hakemukset on laitettu ja mikä paikka vaan on parempi kuin tämä... kai se on parasta itselleni ja ympäristölleni....

sitten kohta neljä... jotain iloistakin asiaa... minulla nukkuu tuossa vieressä tuollainen 4.8 kg koira vauva... ja onneksi se on niin aktiivinen että se vie minut mukanaan päiväksi jos toiseksikin ilman että tarttee miettiä elettyä elämää...

koiran ansiosta olen saanu jotain sisältöä tähän elämääni... yötkin tulee jo nukuttua kuin pikku vauva kun sitä aamulla herää aikaisen käyttämään pentua ulkona ja jos sattuu olemaan vapaa päivä niin sitä tulee oltua hyvinkin koko päivä ulkona..evästä vain mukaan molemmille niin hyvin menee...

olen miettinyt tässä henkimaailman asioita, onko elämällä jokin tarkoitus... mikä ohjaa ihmisiä, Pelkkä sattumako?! onko nykymaailma liian kiireinen niin että se heijastuu ihmisten vapaa aikaan ja perheelämään... paljon minua myös puhuttanut oma mietelmä siitä kuka minä olen, mitä minä haluan???!!!! ja joitain asioita jo avautunut omasta itsestäni.

mutta kiitos jos jaksoit tänne asti lukea....
ja hyvää viileän heinäkuun jatkoa kaikille...

Käyttäjä Jatuli kirjoittanut 15.07.2009 klo 10:47

Luin jonkin verran tätä ketjua. ihmettelin mikä saa ihmisen jäämään koukkuun toiseen ihmiseen vaikka näkee kaikki merkit että toinen haluaa elää omaa elämää.
teet ihan oikein kun lähdet pois. olet antanut manipuloida itseäsi ihan tarpeeksi.
Mutta hae apua itsellesi! Jotenkin kuulosti pahalta että puhuttelet exää "neidiksi" ym.
Oletko miettinyt että sinun käy huonosti, jos jatkat vielä kissa-hiiri leikkiä exäs kanssa?
Reilusti vain kaikki käsitellä pois, asunnot ym. ja aloita uusi oma elämä.
Muistan omasta kohtalosta tuon kauhean olon kun pitää kytätä toisen puhelinta, eleitä ja menemisiä, että pettääkö mies minua taas, onko hänellä joku muu? Ja kun otin asioista selvää, kyttäsin, jankutin ja selvitin niin olihan siellä taas joku, jos ei muu niin kuulemma puhelinystävä. Ja minäkin tein niin hassusti että pakotin miehen minun läsnäollessa sanomaan tuolle toiselle, ettei soittele enää. Tajusin jo siinä tilanteessa että tämä on turhaa, jos joku pettää niin hän pettää, keinot vain muuttuu yhä konstikkaammaksi.
Se on loputon ajojahti. Itseni olisin siinä tuhonnut.Mutten ymmärrä mistä sain voimaa lopettaa sen ja nyt tilanne on rauhoittunut. En tiedä pettääkö mies, enkä edes välitä, minulle on ihan sama. En tiedä kuoliko tunteeni häntä kohtaan, mutta jotain on tapahtunut, olemme edelleen yhdessä. Hän haki parisuhdeneuvonnasta meille apua ja yhden kerran ollaan käyty. Vielä on aikaista sanoa miten käy, mutta se kauhea jännitys loppui mitä tunsin. Vaikka jännitin hirveästi terapeutille menoa niin se olikin ihan hyvä paikka. minulle ainakin.
Olen kärsinyt petturi-miehistä lähes koko elämäni. Ex-alkoholisti-aviomies piti huolen siitä että tulin epäluuloiseksi,jännittyneeksi,pelokkaaksi miehiä kohtaan. Aloin juomaan itsekin kun elämä kävi sietämättömäksi. Sairastuin itse, masennuin pahasti.
Haluan elämältä nyt muuta kuin epävarmuutta ja pelkoa, epäluottamusta. ja jos lopetan tämän suhteen, toivon sen loppuvan yhteisymmärryksessä, koska vihassa erottaessa jää vain kiinni toiseen entistä pahemmin.