Olenkohan joutunut narsistin uhriksi?

Olenkohan joutunut narsistin uhriksi?

Käyttäjä anonyymis aloittanut aikaan 15.01.2012 klo 19:27 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä anonyymis kirjoittanut 15.01.2012 klo 19:27

Hei,

En tiedä mihin voisin selittää tarinaani joutumatta leimatuksi ja en tiedä tuleeko tämä oikealle palstalle.

Tämänhetkinen tilanteeni on erittäin erikoinen, vaikea ja ahdistava. Entinen heilani on haastanut minut oikeuteen ja hakee lähestymiskieltoa minuun.

Olen vähän päälle parikymppinen nainen ja tapailin viime keväänä n. 1,5kk ajan erittäin älykästä ja kaikin tavoin hyvin viehättävää poikaa.
Tapailumme sujui ainakin omasta mielestäni hyvin ja olin onnellinen hänen kanssaan.
Tiedostan, että kukaan ei ole täydellinen ja hänessäkin oli vikansa, tapailun aikana hän välillä tiuski minulle ja oli hyvinkin lannistava ajoittain.
Hän jätti minut yhtäkkiä ja se oli minulle kova järkytys. Tästä on kulunut jo 7kk.

Eron jälkeen olin kuitenkin tekemisissä hänen kanssaan. Juttelimme netissä lähes päivittäin.
Nyt myöhemmin on tullut sellaisia ajatuksia, että hän tuhosi eron jälkeen itsetuntoni ihan täysin ja hän keksi minulle ongelmia ja ”diagnosoi” mielisairauksia.
Aloin sitten lopulta itsekin uskomaan niihin ja hän lupasi auttaa minua hoitoon pääsemisessä ja tällä tavoin teki minusta tavallaan riippuvaisen itsestään.
Olen tosin miettinyt, että onkohan tämä ollut tiedostettua ja tarkoituksellista…? En haluaisi uskoa niin.
Hän myös uhkasi lopettaa kaiken yhteydenpidon minuun jos en menisi psykiatrille puhumaan. En kuitenkaan itse keksinyt mikä minussa olisi vikana
ja ahdistuin siitä, kun en tiennyt mitä olisin voinut lääkärille sanoa. Hän saneli aika tarkkaan minulle ehdot mitkä minun tulisi täyttää että saisin olla häneen yhteydessä.

Nyt myöhemmin minulle on tullut sellaisia ajatuksia, että hän kontrolloi elämääni jollain tasolla. Esimerkiksi en saanut mennä mukaan sellaisen yhdistyksen
toimintaan, jossa tämä poika on. Tämän hän perusteli sillä, että kun olen masentunut ja siellä saattaisi olla sellaisia ihmisiä, joilla on omasta takaa tarpeeksi ongelmia ja minä olisin ongelmineni kuluttamassa heitä lisää. Uskoin tämän kyseenalaistamatta. Hän myös sai minut uskomaan, että olen paha ihminen ja ahdistan olemassaolollani minulle tärkeitä ihmisiä. Tämä poika on mukana erittäin monessa järjestössä ja hänellä tuntuu olevan tarve ”olla esillä.”
Hän myös selitti minulle eron jälkeen kiusatuksi tulemisestaan ja siitä johtuvasta ihmisvihasta. Uskon myös, että hän ei kestänyt arvostelua
ja sen takia haastoi minut oikeuteen. Hän ei pysty kohtaamaan itseään.

Hänen ystävänsä tulivat haukkumaan minua ja selittämään miten satutan tätä poikaa kun olen häneen yhteyksissä. Yksikin heistä kehoitti minua tappamaan itseni. Tätä he puolustelivat sillä, että he suojelevat tätä poikaa.

Halusin väkisin pitää yhteyden tähän poikaan eron jälkeen. Hän oli myös ensimmäinen ”pitempiaikainen” suhteeni ja sen takia hänellä on erityinen asema minun elämässäni.Olin myös melkein vasta muuttanut uudelle paikkakunnalle, jossa minulla ei oikein ole sosiaalista verkostoa.

Tuntui myös siltä, että hän ei ollut päässyt yli entisestä tyttöystävästään. Hän jatkuvasti selitti exästään minulle ja myös sellaisia asioita, jotka
eivät välttämättä minulle kuulu. Tiedänpä esimerkiksi exän lempisarjat, millainen lemmikki hänellä on ja keiden kanssa exä on ollut.
Hän myös vertaili minua ja exäänsä hyvinkin yksityiskohtaisesti. Sellainen sattuu todella paljon ja koen, että exää ja uusia ihmissuhteita on käytetty aseena minua vastaan.
Hän oli myös selittänyt exälleen suhteestaan minuun ja kertonut aikeistaan jättää minut. Minulle hän ei kertonut juuri mitään tapailun aikana näistä asioista.
Koen, että minut oli suljettu oman ihmissuhteeni ulkopuolelle.

Tällä hetkellä minua pelottaa ihan tajuttomasti tämä käräjöinti, koska siellä käsitellään hyvin henkilökohtaisia ja arkaluonteisia asioita. Menneisyyden haamuja, mistä en pysty pääsemään eroon koska minun tulee puolustaa itseäni siellä. Joudun jatkuvasti miettimään ja muistelemaan häntä. Olen todella stressaantunut ja ahdistunut enkä tiedä mitä tehdä. Olen toki itse ollut hänelle aivan kauhea, mutta se, että tähän on otettu poliisi mukaan on mielestäni vähän tarpeettoman
julmaa kun asian olisi voinut selvittää puhumallakin.Yritin sitä kovasti, mutta se johti vain tähän kieltohakemukseen. Käytin myös hieman kyseenalaisia keinoja tähän ja häpeän sitä.

Tätä koko tilannetta ja edes murto-osaa siihen liittyvistä ajatuksista ja tapahtuneista asioista on erittäin vaikea saada kirjoitettua. En pysty olemaan millään
tavalla vihainen tai katkera hänelle, koska kaikesta huolimatta hän on hyvin tärkeä minulle. Minun tulisi kehittää itseeni vihaa, että pystyisin puolustamaan itseäni. En kuitenkaan halua tehdä sitä.

Käyttäjä pietari123 kirjoittanut 16.01.2012 klo 09:38

Ei millään pahalla, mutta nyt jotain rajaa tuohon touhuun! Välit poikki nyt ehdottamasti tuollaisen tyypin kanssa...
Kyllä hän sitten ottaa yhteyttä ja tajuaa virheensä jos niin on tarkoitettu. Huomaat itsekkin, että varmasti olosi pikkuhiljaa paranee kun et kuule hänestä, etkä ajattele enää häntä. Kyseinen henkilö ei kuulosta kyllä kovin tasapainoiselta ihmiseltä, toivottavasti tajuaisi menemään itse hakemaan apua jostain. Selvästi hän on kyllä hänellä on suuria vaikeuksia, joita hän sitten kaataa niskaasi.

Vähän epäselväksi jäi tuo oikeustapaus, mutta oletko selvittänyt, että onko sinulla mahdollisuus olla poissa paikalta ja saada oikeusavustaja edustamaan sinua?

Anna vain tuollaisen tyypin olla ihan omassa rauhassaan. Vaikeaahan se on jos tunteet ovat niin kovasti mukana, mutta kyllä sinä ajan kanssa huomaat, että niin on parempi.
Suosittelen kyllä, että käyt kertomassa tilanteesta mahdollisesti jollekin ammattilaiselle, nimittäin tarvit varmasti tukea hänestä eroon pääsemiseen ja omaan hyvinvointiinsi.

Tsemppiä🙂👍

Käyttäjä anonyymis kirjoittanut 16.01.2012 klo 10:52

Minulla on lakimies ja aion itse olla läsnä oikeudenkäynnissä. Tulevan oikeudenkäynnin takia joudun käymään läpi hyvin paljon menneitä asioita, että voisin yrittää puolustaa itseäni. Se on hirveän tuskasta puuhaa.

Välitän kovasti tästä ihmisestä ja haluaisin todella että hän yrittäisi olla onnellisempi ja menisi tarkistuttamaan kuntonsa. Minä en vaan ole siinä asemassa että voisin tällaista edes ehdottaa.

Ajattelen, että tämä oikeusjuttu on vaan vallankäytön väline. Otin yhteyttä sovittelutoimistoonkin, mutta hän kieltäytyi varmaankin sen takia että ei kestä arvostelua.

Käyttäjä Valkoinen mieli kirjoittanut 16.01.2012 klo 12:09

Kuulostaa vähän samanlaiselta ihmekuviolta mikä minulla on ollut. Mutta rohkeutta! Sinä itse tiedät miten asiat on mennyt ja kerrot ihan rohkeasti vain, miten sinä olet asiat kokenut ja nähnyt. Kuten joku jo kirjoittikin niin olisiko mahdollista, että menet jonnekin juttelemaan ja saamaan tukea omille näkemyksillesi. Kummasti tässä on oma eloni rauhoittunut, kun on pysynyt erossa henkilöstä, joka mm. diagnosoi minulle vaihtelevia diagnooseja, jotka voivat olla ristiriidassa jopa keskenään. : D Osaan jo niihin suhtautua sillä tavoilla, että taasko tätä ihmettä eli en reagoi niihin mitenkään. Ajanoloon kyllä se tilanne siitä rauhoittuu.

Käyttäjä anonyymis kirjoittanut 16.01.2012 klo 16:24

Hän otti tapailun aikana useita kertoja esille vähän nimekkäämpiä tuttujaan ja selitti mitä on heidän kanssaan tehnyt.
Lisäksi hän on hirveän älykäs, sosiaalinen ja mukava. Tai ainakin haluaa antaa itsestään tällaisen kuvan.
Hänellä on harvinaisen laaja sosiaalinen piiri ja hänellä on paljon ystäviä, jotka ovat valmiina puolustamaan häntä. Lisäksi hän kertoi mitä ihmiset minusta ajattelee varmaankin tarkoituksenaan satuttaa minua. En kyllä usko, että kaikki siitä pitää paikkaansa. Olisiko tämä mahdollisesti narsistista oireilua
vai olenkohan kehittänyt tällaisen ajatuksen omaksi suojakseni?

Hän myös totesi minulle, että minun ei kannata olla kateellinen hänen harrastuksistaan tai elämäntilanteestaan. Hän korosti myös olevansa tyytyväinen
elämäänsä. Tämä koko kuvio on kuitenkin saanut minut epäilemään sitä. Ei ihmisiä ihan huvikseen oikeuteen haastella.

Lisäksi eron jälkeen hän moralisoi minua kovasti ja nosti epämiellyttäviä asioita esille ja piikitteli niistä. Toisaalta hän myös tiedosti toimineensa
välillä väärin ja itsekkäästi. En oikein tiedä mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella.

Tilanteen hankaluutta lisää myös se, että yhteiset tutut lähtivät tämän episodin myötä.

Käyttäjä pietari123 kirjoittanut 16.01.2012 klo 17:42

No ei sinun tarvitse häntä diagnosoida, ei sillä ole sinäänsä väliä, mikä häntä vaivaa, mutta kyllähän tuollainen tyyppi nyt kuulostaa ihan suoraan sanottuna aikamoiselta kusipäältä.

Onko hän siis nostanut sinua vastaan oikeusjutun? Haluaisitko kertoa, että millä perusteella sinua syytetään ja mikä on syytteesi?

Toivotontahan on sellaisten ihmisten kanssa usein keskustella, jotka kyllä löytävät tuhansia vikoja toisista. Ei auta, vaikka miten yrittäisi saada jollain tapaa toisen näkemään kolikon toiselle puolelle ja että tälläinen henkilö käyttäytyy usein juuri samalla tavalla kun se jota hän syyttää.

Kun hän kertoo näin, että myös hänessä on vikaa ja tiedostaa sen, kuulostaako se lähinnä sellaiselta, että hän kieltää käytännössä kuitenkin keskustelun aiheesta. Eli pönkittää silläkin vain omaa arvoaan. Jos miettii niin minkälainen ihminen esimerkiksi ilmoittaa, että tiedostaa virheensä ja ymmärtää ne, mutta ei jaksa niistä tuntea syyllisyyttä tai mitenkään kuulla toisen mielipidettä.. Tunteeko hän sinua kohtaan empatiaa tai myötätuntoa?

Käyttäjä Vaikea uskoa kirjoittanut 16.01.2012 klo 23:31

Hei!
No olen kyllä itsekin aika erikoisessa tilanteessa miehen suhteen, mutta kyllä tuo sinun "miehesi" vetää jo vertoja kelle tahansa hullulle. Puolentoista kuukauden seurustelu on kyllä niin lyhyt aika, että ihmettelen, kuinka se ihminen voi edelleen vaikuttaa elämääsi noin paljon. Narsistihan osaa kyllä esittää miellyttävää ja viilaa sillä tavalla linsiin ihmisiä, jotka eivät elä hänen kanssaan. Puoliso kyllä tuntee sitten sen narsistin hullummankin puolen. Ei varmaan lähestymiskielto tuommoista kohtaan haittaisi mitään. Parempi vaan, kun pysyt kaukana.

Käyttäjä eheytynyt kirjoittanut 17.01.2012 klo 07:59

Et kerro miten olit kauhea ja millaisia kyseenalaisia keinoja olet käyttänyt kuten aiemmin sanoit.. Eli et tarkenna omaa osuuttasi asiassa. Eli siksen voi kauheasti kantaa ottaa, kun tietää vain hänen osuuttaan asiasta tarkemmin.

Mutta narsisti ei koskaan itsessään vikoja huomaa, eli siten en kyllä tätä miestä narsistiksi leimaisi. Kaikki kehnosti käyttäytyvät ihmiset kun eivät ole narsisteja. Mutta kovasti sinulle voimia tähän käräjöintiin, toivon että mies vetäisi jutun sieltä pois ja saisittekin asiat selviksi puhumalla. Tosin ehkä kannattaisi hänet jättää vain rauhaan. Tsempitykset!🙂🌻

Käyttäjä anonyymis kirjoittanut 17.01.2012 klo 12:09

En halua hirveästi kertoa yksityiskohtia ennen käräjöintiä.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 17.01.2012 klo 21:36

Tuntuu kyllä siltä, ettei kait käräjille noin vain mennä, vaan sen päättää syyttäjät yms. Jos on aihetta, vai mitä?
Ehkä on viisainta vain miettiä omia tekoja ja miten pääsee tasapainoon ja saa vähän irti-ottoa asiaan. Jos itse ei ole mitään pahaa tehnyt niin eihän silloin tarvitse pelätä, paitsi jos on olemassa jokin uhka, niin kannattaa pelätä ja mieluummin vaikka muuttaa pois, kauas sellaiselta paikkakunnalta missä olonsa tuntee uhatuksi. Niin minä tekisin...

Käyttäjä anonyymis kirjoittanut 18.01.2012 klo 22:16

En ole tehnyt kaikkea mistä minua syytetään. Ja kun vastassa on sosiaalisesti erittäin taitava ihminen niin on vaikea todistaa itsensä syyttömäksi. Itselle se tietenkin on hyvä asia että tietää olevansa syytön, mutta se ei kauheasti oikeussalissa paina tässä tapauksessa.

En tietenkään halua elää lähestymiskiellon kanssa. Sillä olisi valtava vaikutus sosiaaliseen elämään ja eihän se kiva ole kun on paikkoja mitä vältellä ja pitäisi elää tavallaan pelon kanssa jatkuvasti. Lisäksi siitä jää merkintä poliisille.

Käyttäjä Enkuli kirjoittanut 19.01.2012 klo 14:19

Lähestymiskieltoasioita käsitellään ko:ssa ilman syyttäjää. Eli periaatteessa pelkkä toisen syytös riittää. Asia tutkitaan sitten ko:n istunnossa jossa näyttö tulee esittää. Lähestymiskiellon saa määrättyä toiselle henkilölle jos katsotaan että tästä on vakavaa hengen tai terveyden uhkaa hakijalle. Onko sellaista perustetta, uhkailevia viestejä tms. tai poliiseja jouduttu soittamaan paikalle?

Vaikka lähestymiskielto määrättäisiinkin ei se tarkoita että sinun tarvitsisi varoa missä kuljet. Perusmuotoisessa lähestymiskiellossa et saa lähestyä ko. henkilöä tai ottaa millään tavoin tähän yhteyttä. Jos satutte esim. samaan kauppaan ei se tarkoita että sinun tulisi poistua. Kunhan et lähesty henkilöä tai yritä edes puhua tälle. Laajennetussa lähestymiskiellossa sinua voidaan kieltää lähestymästä henkilön kotia tai työpaikkaa. Mutta siihen se jää. Jokaisella on oikeus kulkea julkisilla paikoilla, vaikka henkilö joka lähestymiskieltoa hakee kulkisi samoja katuja ja samoissa paikoissa, ei sinua voida kieltää käymästä samoissa. Muista myös että lähestymiskielto toimii myös toisinpäin. Mikäli sinut määrätään lähestymiskieltoon tuota miestä kohtaan, ei myöskään hän saa ottaa millään tavoin yhteyttä sinuun tai lähestyä sinua.

Käyttäjä Peksi11 kirjoittanut 20.01.2012 klo 09:57

Moi!
Itsellänikin on samantapaisia kokemuksia narsistista. Olen mieshenkilö, ja minulle sattui samantapaisesti tuossa seurustelusuhteessa, että hän alkoi ehdottelemaan minulle että minulla on mielenterveysongelmia, ja olisi syytä mennä psykiatrin juttusille. Aiheet olivat mielestäni alkuun huvittavia ja täysin järjenvastaisia. Kuitenkin hän pysyi kannassaaan ja aloin jopa itsekin uskomaan siihen että pääkopassani on jotain käsittelemätöntä. juttelinkin vaitioivelvollisen kanssa asiasta, hän oli sitä mieltä, että minulla on kaikki ok, mutta toisella osapuolella kaikissa huoneissa ei ole valot päällä. Tämä henkilö myös otti etäisyyttä minuun kertoen että korjaa ongelmasi. Tämä tapahtui hetkessä. Myös alinomaista moitetta ja arvostelua sain kokea, itsestäni ja kodistani. Mikään ei ollut niinkuin pitäsi olla.
Suhteeni häneen jatkuu vielä toisinaan, kirkoittelemalla, kuitenkin jossain määrin pidän hänestä.

Käyttäjä anonyymis kirjoittanut 23.01.2012 klo 13:50

Oman kokemukseni mukaan narsisti koukuttaa itseensä ja pitää todella tiukassa otteessa.
Eroon ei pääse vaikka haluaisi. Häntä kohti hakeutuu ja samalla vihaa sitä huonouden ja voimattomuuden tunnetta minkä hän onnistuu luomaan.
Narsisti pelaa todella julmaa ihmissuhdepeliä, johon ottaa mukaansa useita ihmisiä, vaikka he eivät liittyisi tapaukseen mitenkään.

Mielisairauksien "diagnosoiminen" toiselle on todella vahvaa henkistä väkivaltaa ja vallankäyttöä. Sellaiseen ei pidä alistua.

Käyttäjä pietari123 kirjoittanut 23.01.2012 klo 19:41

Topicin luojalle: Laita nyt ihmeessä välit jäihin tuollaisen tyypin kanssa, ei toi tervettä touhua enää ole ollenkaan. Tiedän, kyllä ettei se ole helppoa, mutta ansaitset varmasti paljon parempaa kohtelua.

Kaikilla meistä on varmasti omia oikkuja ja eikä sitä aina tule osattua kohdella toisia ihmissuhteissa oikein. Se ei kuitenkaan oikeuta tuollaista käytöstä. Ainakin mielestäni ns. terve ihminen ymmärtää ajatella myös toista osapuolta ja tahtoo väistämättä päästä jonkinlaiseen sovintoon oli aihe sitten miten hankala tahansa. Sellainen ihminen, josta kai voisi tälläistä trendikästä narsisti nimitystä käyttää ei ajattele samalla tavalla, vaan hänelle sinä olet ehkä jonkinlaisen sairaan vallankäytön ja pahan olon purkamisen kohde.

Mahdotonta on sellaisen ihmisen kanssa edes yrittää tulla toimeen, joka on yksinkertaisesti haluton aidosti kohtamaan toiset ihmiset yhdenvertaisina kuin hän itse. Joo ja varmasti hän "ymmärtää" tekevänsä väärin, mutta mitä koostut siitä tiedosta jos hän vain jatkaa samaa kohtelua. Eikö sekin ole vain oman egon pönkittämistä.

Mitä näihin mielisairauksien diagnosointiin tulee, niin se tosiaan on aika todella rankkaa henkistä väkivaltaa. Kokemusta on. Usein tälläinen tyyppi on vielä niin ovela ja aito, että saa sen toisen uskomaan ja jopa hakeutumaan hakemaan apua. Minut on ainakin leimattu entisessä suhteessani Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiväksi ja kun sekään ei tuntunut riittävän niin olin sitten Psykopaatti.

Kun nyt jälkeenpäin miettii niin, toki varmaan jotkut luonteen piirteet ja tilanteet osuvat jokaisen kohdalla noihin netistä löytyviin kriteereihin, mutta eiköhän tuollaiset arviot voi jättää suosiolla alan ammattilaisille. Pahinta tuossa on tietenkin se, että ainakin itse aloin miettimään omia piirteitäni liikaa ja uskoa jopa, että jotain on niin pahasti vialla. Onneksi voin todeta että hän oli väärässä 🌻🙂🌻

Käyttäjä anonyymis kirjoittanut 24.01.2012 klo 20:02

Käräjät tulevat tässä hyvin pian. Olen varma, että vastapuoli aikoo käyttää tätä lähestymiskieltoa minun rajoittamiseen ja kiusaamiseen, eli siis alistaa minut valtaansa silleen että saa osaksi päättää missä minä saan liikkua ja mitä saan tehdä.

Minulla on myös vähän sellainen olo, että jos kielto kaatuu, niin minä saan koston siitä.