Hei,
Hieman tarinaa menneisyydestä.
Itselleni tuli 12 vuotta sitten ero silloisen kihlattuni kanssa. Hän muutti toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja en sitten enää mahtunut kuvioihin. Yhdessä oli oltu jo viitisen vuotta. Noh, melko teinejä siinä oltiin ja ensimmäinen "ero" siinä tuli koettua.
Muistan vieläkin sen kuinka käsittelin pahaa oloani: Viinaa, valvomista jne. En tiedä mikä minut nosti ylös, ehkä se nuori elämisenhalu. Jotenkin sen asian kanssa oppi elämään että olit jätetty mies. Minun mielikuvani oli että sydämmeni oli lyöty veitsellä seinään roikkumaan, ja joka kerta kun sain pahaa olo purettua puhumalla tai itkemällä, pala tuosta satutetusta sydämmestä lähti pois. Pikku hiljaa se katosi, pala palalta.
Tuosta kokemuksesta vahvistuneena uskalsin taas rakastaa. Huomasin että sain myös vasta rakkautta. Alkoi uudelta pohjaltu uusi rakkaus ja se tuntui hyvältä. Nyt on 10 vuotta takana elämää yhdessä ja tuloksena: Avioliitto, terve lapsi ja lähes valmis talo.
Josta päästään nykyisyyteen.
Talomme remontti alkoi 2007 keväällä ja siinä vaiheessa parisuhde muuttui joksikin mille ei ole omaa nimeään. Tai ehkä työsuhde voisi kuvata sitä. Jouduimme asumaan sukulaisten nurkissa.
Juu, olen kuullut sen monta kertaa että raskas rakentaminen on rankaa myös parisuhteelle.
Sitä se todellisuudessa oli. Kesä meni, alkoi syksy ja talo alkoi valmistumaan ja päästii asumaan. Kai sitä latasi niin paljon odotuksia siihen omaan taloon pääsyyn että jokin taisi mennä pieleen, lopullisesti. Vaimo alkoi viihtymään baareissa, hänellä vaihtui kaverit ja elämä muutui. Hän opiskeli vielä, lopputyö oli jäänyt kesken kun lapsemme syntyi. Ennen joulua, yllätys varmaan kaikille, hän kertoi tuntemuksistaan: Ei tuntenut enää itseään, eikä kotiaan kodiksi. Vain baarissa tuntui hyvälle, humalassa. Kertoi myös, että se nosti hänen itsetuntoaan kun miehet tulivat iskemään baarissa. En tiedä lieneekö se syyksi baarissa käyntiin vaiko vain että pääsi pois kotoa. Hän oli myös elänyt aikaisempaa elämäänsä lähinnä haluten miellyttää muita, sukuaan ja ystäviään.
Tehdä asiat siten kuten oletetaan... Nyt hän ei halunnut enää jatkaa miellyttämistä.
Ajattelin että menkööt baareihin, ja juhlikoot. Oli hän sen ansainnut raskaan kevään ja kesän jäljiltä. Itse oli palannut töihin ja yritin elää arkea. Toisekseen ajattelin että jos yritän estää häntä menemästä niin hän elää kuin lintu häkissään.
Nyt uusi vuosi on alkanut ja tilanne on kehittymässä niin että hän puhuu pois muuttamisesta. Oikeastaan hän alkoi ensin puhumaan talomme arvosta, ja siitä kuinka paljon on velkaa jne. Ja sitten siitä että kuinka kauan on pakko asua talossamme ennen kuin sen voi myydä...
Viimeksi keskustelu käytiin siitä että tulenko taloudellisesti toimeen jos hän muuttaa hetkeksi pois, omilleen. Lapsen hoidosta pystyisimme sopimaan. Hän sanoi myös että ei hän mitään eroa hakisi heti vaikka muuttaisi pois hetkeksi. Miettimään asioitaan.
Luin jostain että naisille on lapsen syntymä ja sen jälkeinen aika yhtä mullistusta: pitäisi sopeuta uuteen rooliinsa äitinä, vaimona ja ura ihmisenä. Miehelle ei paljon sanansijaa anneta näissä muutoksissa. Mielenliikkeitä on vain ymmärrettävä ja annettava tukea. En ole koskaan olettanut että vaimoni pysyisi samana ihmisenä, ja ajattelin että asia tulevat muuttumaan mutta että yhteinen historiamme on vain vahvistanut meitä. Ajattelen myös että vaimoni on minun kanssa saanut tehdä asiat siten kun on halunnut, sisustanut talon ja touhunnut kuten halusi, ei miellyttääkseen minua vaan ihan oman tahtonsa mukaisesti.
Ero on sana jota on käytetty ja käytetään nyt päivittäin.
Minä pelkään. Minulla on paha oli. Sen voin sanoa. Kaikki ei ole vielä mennyttä.
Mutta silti minun sisin valmistautuu jo eroon. Tunnistan nämä merkit, tunteet. Jokin minussa kasaa muuria ympärilleni, ikään kuin suojautuakseni tulevalta.
Minulla on maailman kaunein tytär, mutta miksi en pysty häntä katsomaan ilman että sisälläni ei leimahtaisi viha? Viha ja katkeruus menettämisestä ja epäonnistumisesta. Olen alkanut taas vihata...
Ongelma on siinä että en erota omia todellisia tunteitani niistä millä torjun pahaa oloa tai yritän suojata itseäni.
En osaa sanoa tämän enempää, on tyhjä olo.
Yksin taas -nimimerkki kirjoitti tuntemuksistaan ja alkavasta arjesta. Toivon sinulle hyvää jatkoa ja onnea elämässä. Samoin muille tänne kirjoittaneille.