Kunmaailmahajosi kirjoitti 7.4.2016 23:54
Kaikki puheet ja lupaukset pyörsi. Aivan kaikki.
Halusi helpon riidattoman eron ja nyt kiertääkin kaikkialla haukkumassa minua ja kaataa koko eron syytä minun niskaan - myös minulle päin naamaa.
Jopa lasten kuullen alkoi kerran haukkumaan mutta tein kyllä selväksi että sai olla se ensimmäinen ja viimeinen kerta.
Piti muuttaa veljensä luokse ja sitten omaan asuntoon, mutta kappas, tämä uusi tuttavuus muuttikin toisesta kaupungista tänne ja pistivät hynttyyt yhteen. Enpä ole ennen tavannut ketään joka muutaman viikon jälkeen uskaltaisi jo saman katon alle muuttaa 😟
Aina kun käy täällä "viettämässä lasten kanssa aikaa" niin kiertää kaappeja läpi ja koittaa löytää lisää tavaroita poisvietäväksi... mua ei niinkään haittaa että nuo turhat romut lähtee, mutta lapsia ahdistaa ihan silminnähden tuo että tulee aina vain tavaroitansa hakemaan ja muistuttamaan siitä ettei isi enää asu täällä...
Elatusmaksuissa ei pitänyt olla ongelmaa mutta nostihan tuo jo siitäkin metelin. Mä en siitä asiasta suostunu puhumaankaan vaan odotan ens maanantain lastenvalvojan aikaa. Ei tuo minua kuuntele tällä hetkellä mistäön asiasta niin en edes yritä. Selittäkööt viranomaiset niin jospa käsittäis.
Alan kääntyä pikkuhiljaa siihen ajatusmalliin, että miehellä on nyt ihan henkilökohtaisiakin ongelmia mihin mä en ois voinu vaikuttaa mitenkään. On niin ihmeellistö touhua ollut viimeisen kuukauden aikana että sukukin ihmeissään. En enää syytä itteeni enkä ala katkeraksi vaikka vihainen olen varmaan koko loppuikäni. En kylläkään itseni vuoksi vaan lapsien. Olisivat ansainneet paremman isän...
Olen kyllä tosi pahoillani puolestasi, ei kenenkään kuuluisi oikeasti joutua kokemaan tuollaista. Et varmasti ole niin paha, että ansaitsisit kaiken tuon, saati sitten että lapset ansaitsivat kaiken tuon mieheltäsi.
En tiedä itkisinkö vai nauraisinko, kun luin tarinaasi. Tämä teidän tarina on jotenkin niin klassinen oppikirjan esimerkki miehen ikäkriisistä, jossa kärsijöinä ovat viattomat lapset ja liian-turvallinen-ja-liian-kunnollinen-vaimo ja melkein osaankin arvata mitä tässä lopulta käy.
Älä missään nimessä keskustele elatusmaksuista kuin lastenvalvojan luona. Meilläkin mies alkoi riehumaan, kun elatusmaksut otettiin puheeksi. Huusi, että haluan vain kyniä hänet rahoista ja elää leveää elämää. Ei suostunut kuuntelemaan kun sanoin, että se raha on lasten elatukseen eikä minun luksuslomiin 🙂 Muista tehdä vain kirjallinen tarkka sopimus elatusmaksuista, ei suullisia sopimuksia. Minä olen valmistautunut elatusmaksun määrittämiseen niin, että olen jo tallentanut kopiot miehen joulukuun (eli koko vuoden tulotiedoista) palkkakuiteista viimeiseltä kolmelta vuodelta. Lisäksi olen tallentanut kaikki lasten harrastusmaksujen kuitit (kausimaksut, leirit, kisamatkat), lapsivakuutusten kuitit jne. Eli pystyn näyttämään hyvin lasten kulut. Laskin jo alustavasti miehelle kuinka paljon hänen pitäisi maksaa elatusmaksua, kaikkia lastenvalvojan kaavoja käyttäen, ja mies oli hillittömän raivon vallassa. Sanoi, että ei kyllä aio maksaa. Totesin vain rauhallisella äänellä, että elatusmaksu on ulosottokelpoista heti ensimmäisestä myöhästymispäivästä lähtien. Siihen mies hiljeni.
Me olemme vielä yhdessä, mutta aika heikko lenkki pitää meitä enää yhdessä. Meilläkin mies ilmoitti uskottomuuden paljastaessaan haluavansa rauhallisen eron. Sanoin, että se sopii. Meidän tarvitsee vain noudattaa tapaamissopimusta ja sinä maksat elatusmaksut, muu hoituu tekstareilla ja sähköpostilla. Mies sai raivokohtauksen siinä kohtaa kun hänelle selvisi, että jos tapaamissopimuksen mukaan olisi minun hoitovuoro lapsille niin hän ei voi silloin pyytää lapsia luokseen ja seurakseen. Sanoin, että omalla hoitovuorolla voi tehdä lasten kanssa mitä haluaa, mutta kun on minun hoitovuoro niin silloin lapset eivät ole miehellä vaan minulla. Mies sanoi, että aikoo minunkin hoitovuorolla tulla hekemaan lapsia esimerkiksi uimahalliin. Sanoin, että ei onnistu, mutta onnistuu hänen hoitovuorollaan. Ja taas haukkui minut hankalaksi.
Olen yrittänyt selittää miehelle, että mahdollinen ero tarkoittaa sitä, että meillä on sen jälkeen omat elämät, mutta yhteiset lapset. Ja että lapset ovat tapaamissopimuksen mukaan vuorotellen toisen huoltajan luona eikä toinen voi sitä sekoittaa. Mies kuvittelee, että voisi siis minun hoitovuorollani touhuta lasten kanssa mitä vain ja kuljetella mihin vain. Mies sanoi, että hyvinhän se onnistuu kun tulisi minun hoitovuorolla vain soittamaan ovikelloani ja kysymään lähtisivätkö lapset vaikka uimahalliin. Huoh! Onko muilla tällaista?
Ja lopuksi siihen, mitä luulen tapahtuvan sinun tarinassasi 'Kunmaailmahajosi'. Veikkaan, että miehesi yrittää tulla puolen vuoden - vuoden päästä maitojunalla takaisin ja anelee uutta mahdollisuutta sinulta "suuren virheensä" vuoksi. Asustelee nyt uuden valloittavan tytön kanssa ja huomaakin kohta, että hitsi kun tyttöystävä ja lapset eivät tulekaan toimeen. Lapset kiukuttelevat isälleen ja uudelle tyttöystävälle koko ajan. Ja ne lapset täytyy ruokkia, pestä, vaipattaa, hoitaa, pukea ja ties mitä eikä arjesta tullutkaan iloista kikatusta ja romanttista huumaa. Ja kun lapset ovat sinulla hoidossa niin isä huomaakin kaipaavansa lapsiaan. Tyttöystävä kyllästyy kiukutteleviin lapsipuoliin eikä halua maksaa vieraan naisen lasten kuluja. Tyttöystävä kyllästyy, kun mies joutuu olemaan sinuun yhteyksissä jatkuvasti lasten asioihin liittyen. Ja lisäksi tyttöystävä huomaa miten hankalaa hänen olisi itse vielä synnyttää miehellesi lapsia tuohon uusperhekuvioon. Lopulta romanttinen tarina kääntyy arjen harmaaksi ja he eroavat. Eikös näissä tarinoissa yleensä käy näin?