Miten selvitä erosta
Tästä on varmasti puhetta ryhmässä muuallakin, mutta pakko edes kirjoittaa johonkin kun puhumaan ei vielä pysty…
Mies ilmoitti eilen, että tämä on tässä. Hän haluaa pois eikä mitään voi enää tehdä. 15 vuotta takana, 3 lasta ja luulin aina meidän pysyvän yhdessä koko loppuelämän.
Nyt se elämä romahti.
Ei ole enää mitään mitä odottaa, mitään mitä toivoa, mitään mihin uskoa.
Mieheni on ollut aina tukipilarini, paras ystäväni ja sielunkumppanini. Paljosta on selvitty ja aina hänkin on luvannut että mikään ei meitä erota.
Järkytys ei olisi näin suuri, jos olisin edes huomannut edes jotain merkkejä miehen pahoinvoinnista tai erosuunnitelmista.
Lapsillekin on aina molemmat luvattu että äiti ja isä ei koskaan eroa, meidän perhe pysyy yhdessä.
Miten ihmeessä voin heille kertoa tästä?! Ei kait kukaan vanhempi halua tieten tahtoen satuttaa omia lapsiaan?
Miten minä voin edes sanoa sen kaiken ääneen ja pysyä itse vielä pystyssä, tukea ja antaa uskoa tulevaisuuteen kun sitä ei minultakaan löydy yhtään?
Toista naista ei kuulemma ole. Siihen en kyllä usko.
Elämä on kuulemma vain liian hankalaa, ahdistavaa, onnetonta… Ilmeisesti koko homma on minun syytäni. Liian vähän läheisyyttä, liian tasaista arkea, ei intohimoa… Asiaa ei varmastikaan ole auttanut esim. haluihini vaikuttava perussairauteni, mutta sehän on vain tekosyy…
Kävin juuri 10 kertaa psykiatrisen sairaanhoitajan luona oman alakuloisuuteni ja sairauteni vuoksi. Seuraavaksi pitäisi ilmeisesti mennä psykoterapiaan, mutta en jaksa edes ajatella koko prosessia.
Yritin kysyä, että voitaisiinko käydä pariterapiassa edes muutaman kerran ihan vain asioiden selventämiseksi mutta mistään ei kuulemma olisi mitään apua… Turhaan vain elättelisin toiveita.
Hän lähtee ja sillä selvä.
Kun on puolet elämästään viettänyt yhden ihmisen kanssa ja aina ajatellut hänen olevan se ainoa oikea, niin miten voi koskaan edes harkita päästävänsä ketään toista lähellekkään?
Pelkkä ajatuskin jostain toisesta miehestä kuvottaa…
Mistä tähän sotkuun voisi saada edes jotain järkeä? Toinen ei puhu eikä halua mitään. Soitanko kunnan perheneuvontaan ja pyydänkö sieltä edes minulle ja lapsille apua?
Ei taida omasta koulunkäynnistäkään tulla mitään vähään aikaan…
Paljon on kysymyksiä, vielä enemmän tuskaa ja surua. Suun kun aukaisee niin ulos tulee vain itkua.
Nukkuakin pitäisi. Tai edes syödä. Milloin minustakin tuli näin heikko. Vain yhden ihmisen takia.