Hei Ilmie!🙂🌻
Minäkin olen pahoillani puolestasi, ettei tähän ketjuun kirjoita kukaan juuri nyt läheistään sureva.☹️ Joku aika sitten oli ketju, missä muistaakseni kaksi naista kirjoittelivat läheisen kuoltua.
Minulta on kuollut aikoinaan reilun viiden vuoden aikana viisi läheistä (lapsia ja vanhemmat) ja mieheni otti ja lähti toisen naisen takia. Voin todella pitkään ihan valtavan huonosti ja välillä ainoa syy elää olivat elävät pienet lapseni. Kävin sururyhmissä, lapsen kuolemaa kohdanneiden vanhempien tukiyhdistyksen tapaamisissa, kirjoitin päiväkirjaa, luin paljon (surua käsitteleviä kirjoja, läheisensä menettäneiden kirjoittamia kirjoja, runoja, virsiä, Raamattua,...). Tein välillä myös 'kaikkea pähkähullua' jaksaakseni edes jotenkin päivästä toiseen. Vasta PALJON myöhemmin olen alkanut käsitellä menetyksiäni ja niistä aiheutunutta masennusta. Elämä ei koskaan palaa ennalleen, se on aivan varmaa.
Ahdistukseen on saatavissa lääkkeitä, jos ja kun ahdistus on sietämätöntä (sitäkin minulla on ollut, lääkkeinä pitkään opamox, nyt alprox, minkä vaikutuksesta en vielä tiedä). -Minä pitkään toivoin itsellenikin kuolemaa, kun oli niin kovin raskasta (ihan fyysisestikin sellainen olo kuin piikkilankakieppiä olisi kiristetty rinnan/sydämen ympärillä🤕). Siitä tuli sitten 'tapa reagoida' aina 'extravaikeuksiin' (esim. autonrenkaan puhjetessa, lisäongelmien esiintyessä). Väsyin sellaiseen kuolemantoivomiseenkin ajan myötä, ja kuulin 'opetusta' elämän valitsemisesta kuoleman sijasta, joten päätin valita elämän.☺️ Tietoisesti kuolema-ajatusten tullessa 'sanon mielessäni' valitsevani elämän enkä kuolemaa. Hiljalleen tämä on auttanut.
Sinulla lienee niin tuore suru, että saat ihan vapaasti olla maassa ja väsynyt ja surullinen.😭 Noin kaksi vuotta on ihan normaali suruaika läheisen kuoltua, siis sitä lähes sietämätöntä tuskaa. -Onko sinulla ketään keneltä saisit apua jaksamiseen/jaksamattomuuteen? Kenelle voisit puhua ahdistuksestasi ja ihan kaikesta. Lääkärikin kuuntelee, löytyy psykologeja, sosiaalityöntekijöitä, diakoneja, pappeja,... Etenkin seurakuntien työntekijät ovat tottuneet kohtaamaan surussa olevia ihmisiä. Isommilla paikkakunnilla sururyhmiä järjestetään muillekin kuin iäkkäille, mutta toki iäkkäät lesket ovat 'se normaali' läheisensä menettänyt 'ryhmä'. Suru on kuitenkin jollain tavalla 'samaa', vaikkakin olen kanssasi samaa mieltä, että ihan erilaisessa elämäntilanteessa vanhan puolison menettäneiltä en kovasti saanut vertaistukea. Olivathan saaneet pitkän yhteisen elämän rakkaansa kanssa toisin kuin minä!
Kirjoittele vaan tähän ketjuun, jos se sinua auttaa!🙂👍 Minä lupaan lukea ja kirjoittaakin. Yksin täällä pääasiassa ollaan surussa ja vaikeissa elämäntilanteissa. Silloin tuntuu todella käsittämättömältä, että maailma pyörii ennallaan, muut jatkavat tavallista elämäänsä. Itsestä kun tuntuu, että kaikki on pysähtynyt eikä 'tavallisilla asioilla' ole mitään merkitystä.
Tärkeää surussakin on huolehtia levosta (saatko nukuttua?), riittävästä ravinnosta, liikunnasta ja ihmiskontakteista. Nällä pysyy fyysinen ja psyykkinen kunto. Jaksatko huolehtia näistä perusjutuista?