Ero...miten päästää irti ?
Hei,
Nyt päättyi meidän lähes kymmenvuotinen liitto pari kuukautta sitten. Vaimo muutti omaan asuntoon vajaa kuukausi sitten, tai ex-vaimohan hän jo on. Ensimmäiset viikot erosta meni jotenkuten sovussa, saatiin asiat selvitettyä kohtuullisen hyvin ja lasten huoltajuudetkin minun kannalta loistavasti. Saan olla heidän kanssaan lähes koko ajan ja huolehtia heidän arjen sujumisesta.
Sitten alkoi mun alamäki. Eron todellisuus oli vaikea ymmärtää minulle, olo oli täysin epätodellinen. Tuntui, että kohta vaimo tulee kotiin, kuten ennenkin. Mutta ei tullut. Minua ahdisti yhä enempi se, että kun lapset olivat minulla, yhteydenotot vähenivät. Muuttoa hän tekee laatikko kerrallaan kotoa, kaikki muistuttaa edelleen hänestä.
Lasten kanssa pärjäsin hyvin, oli arki ja sen rutiini. Asiat oli vain pakko saada pyörimään. Kun olen yksin ja lapset äidillä, olen aivan hukassa. Teen koko ajan jotain kotihommia, yritän täyttää ajan tekemisellä, mutta silti en saa paljon mitään tehtyä.
Nyt sitten paljastui viikonloppuna, että vaimo tosiaan on päässyt irti minusta. Oli alkanut taas hommaileen sen hepun kanssa, jonka kanssa jäi kiinni puolentoista vuoden suhteesta pari vuotta sitten. Viimeisin viikko on ollut helvettiä. Luulin että aiemmin oli, mutta ei, se ei ollut mitään tähän verrattuna.
Olen kauhuissani tästä, millaiseksi olen muuttunut. En ole ennen pettämisen paljastumista ollut mustasukkainen, luotin häneen enempi kuin keneenkään. Sen jälkeen, no yhdessä yritettiin, mutta ei näemmä oikeasti. Paljastui totuus minulle eroa tehdessä, että ainoa asia minkä takia hän jäi ”yrittämään” on lapset, ja että olen tehnyt hänen elämästään helvettiä mustasukkaisuudella ja epäilyillä. Ymmärrystä ja anteeksipyyntöä en ikinä saanut häneltä, mielestään hän ei väärin ollut tehnyt.
Inhoan tätä mustasukkaisuutta ja riippuvaisuutta hänestä. En pysty olemaan hetkeäkään miettimättä mitä hän tekee, missä menee, kenen kans on, varsinkaan nyt kun paljastui totuus. Haluaisin päästä irti, unohtaa hänet, olla tekemisissä vain lasten takia. Mutta en pysty, en saa itseäni irroitettua.
Olemme onnistuneet alussa hyvinä säilyneet välit pilaamaan hirveillä sanallisilla tappeluilla, kun minulle iskee se viha, pettymys, niin hirveät tunteet, en pysty olemaan syyttämättä häntä joka asiasta mitä tässä on tapahtunut. Jälkeenpäin itken ja inhoan taas itseäni enempi. En haluaisi tehdä pahaa, en haluaisi olla näin kiinni, haluaisin IRTI, haluaisin yhden päivän edes elämään, että ei tarvisi katsella 24h filmiä pään sisällä kuinka hän viettää hauskaa siellä sen toisen kanssa.
Olen aivan hukassa, toisaalta ymmärrän sen, että olemme eronneet. Täysin. Hän on vapaa tekemään kuten haluaa. Ja toisaalta en hyväksy sitä yhtään, että hän jo nyt tekee tuota. Toisaalta ymmärrän, että hän on oikeasti eronnut minusta jo kolme vuotta sitten, mutta en ole hyväksynyt sitäkään totuutta, en ole halunnut ymmärtää, että hän ei oikeasti halua enää minua, yhdessä olo on ollut vain lasten ja kodin takia.
Olen joutunut olemaan töistä pois saikulla asian takia, töissä minua painostetaan hirveästi saamaan vastuullani olevia asioita eteenpäin, varoituksiakin on annettu, kaikenlaiset joustot työajoissa on revitty pois, vaikka niistä aiemmin on pystynyt järkevästi sopimaan. Maanantaina taas pitäisi mennä, mutta en tiedä jaksanko. Yritän pärjätä viikonlopun taas lasten kanssa, tietäen pikkujoulujen taas kutsuvan toista.
Haluaisin jaksaa lasten kanssa tehdä ja olla, mutta en jaksa muuta kuin arkea pyörittää. Toisen luona taas ensimmäistä kertaa heidän elämänsä aikana heillä on pirteä ja jaksava äiti. Aiemmin yhdessäolon aikana minä olin se, joka joutui arjen ja lapset pyörittämään, toinen vain kotona nukkui pitkiä päiväunia iltapäivisin ja juoksi lenkillä loppuillan.
Yritin antaa kaikkeni perheelle ja tässä kiitos. Miksi ? Olenko paha, jos olen yrittänyt saada kotihommia tasattua, että minulla ei tarvitse tehdä kaikkea ? Olenko paha, jos olen yrittänyt saada asiat hoidettua ? Onko väärin, että olisi halunnut puolison kanssa yhteistä aikaa viettää, muutenkin kuin petihommien kanssa ? Väsyin pyytämiseen, väsyin aina samojen asioiden tekoon, en ollut ihana ihminen lopussa, mutta en tajunnut sitä ennenkuin nyt eron kynnyksellä.
Auttakaa minua, kertokaa miten pääsen toisesta irti ? Miten saan häivytettyä hänet pääni sisältä ? Minä en JAKSA olla tällainen ihminen, vihaan ja inhoan itseäni ja en pysty muuttumaan, en pääse IRTI!
Ei tarvitse kuitenkaan pois menoa pelätä, en sitä tekisi itselleni ikinä lasten takia, mutta tulen hulluksi tässä kun en tiedä miten irrottautua ja olen niin väsynyt…..se tunne kun sanon etten jaksa, tuntuu kuin valtava paino olisi sisällä, se ei lähde sieltä mihinkään, haluaisin vain vetää peiton korville ja nukkua, nukkua, nukkua, nukkua…olen kuin toinen oli yhdessä vielä ollessa.
Riipii ja repii päätä niin joka suuntaan tämä asia, aamulla pitäisi lapset vielä luistelemaan, miten ihmeessä jaksan ?