Elämän mies petti ja jätti

Elämän mies petti ja jätti

Käyttäjä Betunia aloittanut aikaan 24.08.2014 klo 10:33 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Betunia kirjoittanut 24.08.2014 klo 10:33

Täällä on aikaisemmin jo hyviä keskusteluita aiheesta, mitkä ovat auttaneet minuakin ajatuksissani, mutta silti musta tuntuu, että mun on pakko jakaa tämä asia. Olen ollut parisuhteessa mieheni kanssa 10 vuotta, emme ole koskaan menneet naimisiin, koska asumme avoliitossa, meillä on yhteinen asunto… joten avioliitto ei olisi muuttanut mitään. Aloimme seurustella 18-vuotiaina ja molemmilla oli ollut jo sitä ennen kumppaneita, mikä oli hyvä siltä kantilta ettei tule jossain kohtaan eteen sitä tunnetta että mitä muuta on tarjolla.

Tämä kuulostaa niin kliseiseltä, mutta en ikinä osannut odottaa sitä, että miehelläni oli ollut suhde toiseen naiseen (naimisissa olevaan 3 lapsen äitiin, joka aloitti eroprosessin, koska mieheni näytti hänelle että tällaistakin voi olla) 1,5kk selän takanani, joten tämä tuli minulle aivan puun takaa. 😭 Sain asian täysin sattumalta tietooni, kun puhelimen näytölle tuli viesti naiselta missä luki ”Rakastan sinua”. Tästä se asia alkoi selviämään, vaikkakin mieheni yritti valehdella minulle kaikista asioista. Mieheni on aina vastustanut pettämistä ja tuonut sen esille useasti. Suhteessa ei oltu päästy vielä seksiin asti, mutta se miten asioita oli kirjoiteltu toiselle, henkilökohtaisista asioista, lapsuudesta, perheestä, tunteista yms. ja tämä on minulle pahempi kuin se, että olisi harrastettu seksiä kännissä muutaman kerran. Mieheni on tehnyt tätä minulle pidemmän aikaa ja tarkoituksella. Kysyin häneltä mitä ajattelit tämän tuntuvan minussa, koska tämä satuttaa minua aivan järkyttävästi ja hän vastasi hän siihen, että jos hän olisi ajatellut asiaa ei hän olisi sitä tehnyt.

😍 Rakastan miestäni jumalattomasti ja olen aina tiennyt, että tulemme perustamaan perheen yhdessä, vaikka vaikeitakin aikoja on ollut, niin ne kuuluvat jokaiseen parisuhteeseen ja yhdessä niistä pääsee eteenpäin. Minä uskon meihin, sillä tiedän minkälaisia ME olemme ja tiedän, että meillä olisi tulevaisuus, jos saisimme asian käsiteltyä, molemmat panostaisivat parisuhteeseen ja minä annettua hänelle anteeksi (vaikka en tiedä kykenisinkö siihen). Nyt mieheni haluaa erota antamatta minulle mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan, sanoen vaan että: ”kyllä minä rakastan sinua ja kaikki tunteet minua kohtaan on vielä olemassa, mutta ne kaikki eivät ole enää vahvoja”. Hän sanoo, että hänestä tämä päätös tuntuu oikealle ja olisi väärin jatkaa kun hänestä tuntuu tälle. Meillä oli lomamatka varattuna mihin lähdin ystäväni kanssa ja sen viikon aikana hän teki päätöksensä.
En ymmärrä tätä sillä, meillä menee kaikki asiat hyvin, viihdymme toistemme seurassa, lomilla kun meillä on aikaa olla yhdessä, ei ole mitään parempaa… Ainoat asiat, joita olen vaatinut häneltä on se, että hän huomioisi minua enemmän (ostaisi joskus kukkia, suutelisi ja halaisi minua ohimennen, yms. pientä), auttaisi myös arkena pienesti kotona ja antaisi minulle enemmän aikaa (hänen elämäntapansa on liikunta ja hän käy salilla monta tuntia päivässä). Mieheni on ollut suhteessamme aina se itsekkäämpi osapuoli, kun minä olen mennyt pääsääntöisesti me kärki edellä.

Minullakin oli vielä toivoa asian suhteen, että kyllä hän tajuaa mitä me olemme, mutta ei se näin ole, hän on tehnyt lopullisen päätöksen ja minun on vain yritettävä hyväksyä se. Minua satuttaa se, etten ole päässyt mitenkään vaikuttamaan tähän päätökseen ja siksi minun on todella vaikea hyväksyä sitä, koska en ole asiasta samaa mieltä. Hän sanoo, että hänen täytyy olla itsekäs.😭😭
Tässä on tullut niin paljon asioita esille lyhyessä ajassa, etten pysty oikein käsittelemään mitään näistä ja se syö minua. En pysty nukkumaan, en syömään, en olemaan itseni… Miten tästä selviää? Kuinka saan käsiteltyä asioita joita en ymmärrä enkä hyväksy? Mistä saan voimia jaksaa, koska nyt tuntuu että en halua elää.
Kamalaa on myös se, ettei hän osaa vastata minulle esittämiini kysymyksiin: miksi petit minua, milloin ja miksi tunteesi ovat muuttuneet, miksi et ole halunnut panostaa minuun ja parisuhteeseemme, oletko koskaan rakastanut minua…. Olen ihminen joka tarvitsee vastauksia tai muuten keksin ne itse ja se ei ole kenenkään edun mukaista.

Tuntuu kun minusta lähtee 50 % pois, sillä olemme kasvaneet yhdessä aikuisiksi. Olen luottanut häneen aina kuin peruskallioon ja tämä tuska mitä tämä aiheuttaa satuttaa niin pahasti, etten tiedä kestänkö tätä ja selviänkö tästä. Isäni petti myös äitiäni pitkän avioliiton jälkeen ja kun kaksi minulle rakkainta ihmistä tekee näin, en tiedä pystynkö enää luottamaan kehenkään.

Käyttäjä Betunia kirjoittanut 01.01.2015 klo 19:31

Moi taas.
Loppuvuosi meni sumussa. Alan jo pikkuhiljaa saamaan omaa persoonaani takaisin, mutta millä saan rakennettua itseni uudestaan? En pääse yli pahasta olosta ja koska omaan huonon itsetunnon, niin en ymmärrä miten olin niin kamala ja mitä tein väärin, että minua pystyttiin satuttamaan näin pahasti?
Huomaan että olen henkisesti aivan rikki, vaikka nauran ja teen asioita joista nautin, niin henkisesti minuun sattuu ja vuodan niin pahasti verta sydämestäni. Pienetkin vastoinkäymiset saavat minut aivan pois tolaltani ja itken aina. Pääseekö tästä yli itsekseen, koska en tule koskaan saamaan vastauksia ex:ltäni miksi teki näin?
Minulla on kova tarve saada ihmisiltä hyväksyntää ja koska olen persoona, saan usein "pakit" ja minusta tuntuu, että joka kerta minusta lähtee taas uusi pala pois.
Minun pitäisi saada itseni kuntoon, jotta joskus pystyisin arvostamaan itseäni sellaisena kun olen ja olemaan ylpeä siitä. Olen liian sinisilmäinen ihminen ja luotan ihmisiin liikaa, koska maailma ja ihmiset ovat pahoja ja ilkeitä. Jos oma rakas joka tuntee sinut läpikotaisin pystyy satuttamaan sinua näin verisesti, tuntematon pystyy tekemään sen paljon helpommin. Onko teillä kokemusta siitä oletteko saaneet käsiteltyä asiat ilman ex:ää joka kertoisi todelliset faktat tapahtunesta, syistä, teon helppoudesta yms.... Onko minulla toivoa😯🗯️

Käyttäjä Särkynyt_61 kirjoittanut 02.01.2015 klo 23:28

Parahin Betunia,
sinä olet hyvä juuri sellaisena kuin olet. Se, mitä kumppanisi teki, ei johtunut sinusta, vaan siitä, ettei hän riitä itselleen.
Muuta neuvoa en osaa sinulle antaa kuin, että mieti, mitä sinä itse haluat elämältäsi.
Minä muutin ex-puolisoni luota hänen kahden sivusuhteensa jälkeen -7v vuotta suhteiden välillä. Ensimmäisen jälkeen kävimme pariterapiassa ja päätimme jatkaa yhdessä, kun syynä tuntui olevan miehen elämänkriisi. Ja pah! Muutin pois yhteisestä kodista 9kk sitten 32 yhteisen vuoden jälkeen. Virallinen ero astui voimaan heinäkuussa. Nyt olen onnellisempi kuin moneen vuoteen. Olen luonut uusia ystävyyssuhteita ja tunnen olevani tasapainossa. Jälkiviisaana voin sanoa, että olisi ollut parasta erota jo toistakymmentä vuotta sitten.
Luo itsesi näköinen elämä!

Käyttäjä AJo kirjoittanut 04.01.2015 klo 00:23

Betunia kirjoitti 1.1.2015 19:31

Huomaan että olen henkisesti aivan rikki, vaikka nauran ja teen asioita joista nautin, niin henkisesti minuun sattuu ja vuodan niin pahasti verta sydämestäni. Pienetkin vastoinkäymiset saavat minut aivan pois tolaltani ja itken aina. Pääseekö tästä yli itsekseen, koska en tule koskaan saamaan vastauksia ex:ltäni miksi teki näin?

Yritä hankkiutua johonkin eroryhmään. Sieltä saat konkreettisempaa vertaistukea ja uusia ajatuksia, miten päästä asioista yli. On hyvä merkki, että pystyt jo tekemään asioita, joista pidät. Pahin pysähtyneisyyden ja jumiutuneisuuden aikasi alkaa olla ohi. Nyt olisi otollinen aika osallistua johonkin ryhmään, missä saisit käsitellä asioita ja saisit muilta uusia sysäyksiä ajatteluusi.

Miksi-kysymyksiin ei monikaan eroa hakeva anna vastauksia. Jätetty joutuu selvittämään syitä itsekseen. Siis todennäköisiä syitä, ne perimmäiset syyt kun ovat yleensä vain pettäjän / jättäjän päässä, josko sielläkään mitenkään selkeinä.

Itse pääsin noihin miksi-kysymyksiin kiinni vasta muutaman vuoden jälkeen erosta. Asiaa vaikeuttivat elämän monet muut samoille vuosille osuneet kriisit. Lähes vuoden verran noita eroon liittyviä asioita sitten pohdin ryhmässä ja yksityisesti terapiassa. Kohtuullisen ymmärryksen tärkeimmistä syistä koen saaneeni, kovin myöhään mutta kuitenkin.

Hänen selviytysmistaktiikka on, että hän on järjestänyt itselleen niin paljon ohjelmaa ja tekemistä, ettei hän ehdi ajattelemaan ja miettimään, ja se kuulemma toimii hänellä.

Hän ei selvästikään halua selvittää edes itselleen, miksi teki, mitä teki. Tuskin häneltä tulet vastauksia saamaan.