Hei,
Minä olen viilellyt ja tehnyt kaikkea muutakin ihan vain sen takia juuri, että on ollut niin paha olo ja fyysinen kipu on helpompi kestää. Se on jotenkin todempaa ja helpompi kertoa siitä.
Se on ehkä myös joissakin tapauksissa myös ymmärettävämpää kuin henkinen.
Itse olen sitä mieltä, että sillä ei ole väliä, että viileteleekö tai nyppii rupea. Ei pidä vähätellä sitä, että mä vaan nypin vähän tai jotain. Itsensä tahallinen satuttaminen ei ole koskaa järkevää/hyväksi yms. Yksi, mikä minua on auttanut on, että keskityn aina yhteen hetkeen kerrallaan, vaikka päivään. Varsinkin, jos tiedän, että on tulossa jotain, mikä voi aiheuttaa sellaisen olon, että haluaa satuttaa itseään. Pahimmillaan en voinut ajatella edes viittä minuuttia kauemmas, koska se tuntui niin kaukaiselta. Seuraava minuuttikin oli sietämättömän kaukana. On tietenkin tärkeää tiedostaa, miksi haluaa satuttaa itseään. Se ei vain ole aina kovin helppoa/yksinkertaista. Yksi minulle tärkeä oivallus oli, että ei ole väärin ajatella tekevänsä itselleen jotain. Ajatteleminen ja toiminta ei ole sama. Jotenkin sain sen kautta oikeuden tuntea pahaa oloa ja miettiä asioita. Repsahduksia tulee, se kuuluu paranemiseen tai lopettamisprosessiin. Ei pidä alkaa sättimään itseään vaan todeta, että nyt kävi näin ja piste. En halua, että enää käy näin.
On tietysti hyvä, että lopettaa itsensä satuttamisen, koska on luvannut ystävälle tai kaverille. Se on hyvä alku, mutta ei riitä välttämättä lopettamiseen kokonaan. Se saattaa vain muuttua niin, että ei näytä jälkiä kenellekään yms. Mun eräs hyvä ystävä edelleenkin aina välillä haluaa tarkistaa edes ranteet, että niissä ei ole mitään. Tärkeintä olisi lopettaa siksi, että haluaa itse. Että välittää ja rakastaa itseään tarpeeksi, että ei halua satuttaa. Mä yritän aina miettiä, miksi ei kannattaisi nyt villtää tai tehdä jotain muuta. Terapiassa puhuimme myös siitä, että yrittäisi pahan olon aikana vain istua tai keskittyä siihen, että ei satuta itseään. Toinen keino on se, että päättää tehdä jotain muuta pahan olon iskiessä; ei enää viillä tai nypi tai mitä tahansa, vaan vaikka piirtää, maalaa, soittaa kaverille, soittaa jotain, kuuntelee musiikkia, menee peiton alle halimaan vanhaa nallea..oikeasti mitä muuta tahansa, kun ei vain satuta itseään.
Nämä olivat vain minun mielipiteitäni ja kokemuksiani... Jaksamisia kaikille!