Moi!
Muistan kun olin 14-vuotias. Olin masentunut. Hain apua terkkarin kautta ja pääsin psykologille(,jonka luona kävin mahtavat 8 vuotta!!!🙂👍🙂🌻 ) Äidilläni oli jonkin asteinen psykoottinen tila, ryyppäsi ja etsi salakuuntelulaitteita meidän talosta. Itse olin koulussa ahdistunut, masentunut ja kiusattu niin oppilaiden kuin opettajien taholta. En muista, kerroinko vanhemmilleni(tästä jo kohta 10 vuotta), mutta myöhemmin he kertoivat, etteivät tieneet koulukiusaamisestani mitään. Tiesivät kyllä, että käyn psykologilla, mutta hoidin itse itseni masennuksesta...
Vuonna 2001 18-vuotiaana menin psykologille takaisin. Tätä kertaa en vanhemmilleni kertonut. Saman vuoden syksynä sairastuin psykoosiin. Siskoni ja ystäväni tiesivät miksi, mutta vanhemmat eivät. Sanoin siskolleni, ettei vanhemmilleni puhuta (aihe oli arka ja aikaisesta kertomisesta olisi voinut olla pahat seuraukset, niin ainakin pelkäsin). Kun lähdin sairaalaan, vanhempani tyrmistyivät. Sanoivat, ettei heidän lapsensa lähde mielisairaalaan. Sanoin, että ellen lähde, tapan itseni. Pitkin hampain isä heitti mut suljetun ovelle, mutta kävelin itse sisälle. En halunnut näyttää isälleni, miten pelkäsin ja olin tottunut pärjäämään yksin. Äitini oli järkyttynyt, itkin vain kotona ja meni kauan ennen kuin hän pystyi tulemaan katsomaan mua (ymmärrän kyllä miksi, en syytä häntä siitä).
Mulla oli se etu, että hoitohenkilökunta ei kertonut vanhemmileni sairaalassaoloni oikeaa syytä, koska kielsin heitä. He olivat puolellani ja sanoivat, että kerron sitten, kun minulle sopii.
Tätä vastausta he saivat odottaa seuraavaan kesään, jolloin pamautin perhetapaamisessa suljetulla suoraan, miksi olen siellä ollut. Se oli tavallaan vanhemmileni järkytys, mutta he ottivat koko asian aika rauhallisesti. 🙂👍 Mietin kauan, miten kerron ja kun sitten päätin sanoa asian suoraan.
Teiniaikana vanhempiini ei otettu yhteyttä, enkä heille terapiastani kertonut oikeastaan mitään erikoista. Mun mielipidettäni arvostettiin. Minäkin luulin, että vanhempani eivät ymmärrä, mutta kyllä he ymmärtivät niin hyvin kuin pystyivät. Oma sairastumiseni (syön lääkkeitä yhä ja kauan) on hitsannut oman perheeni paremmin yhteen. Vanhempani ovat muuttuneet todella paljon ja pystyvät ymmärtämään mua paremmin.
Tiedän kyllä, miten vaikeaa se on kertoa, mutta jossain vaiheessa vanhemmat kuitenkin saavat tietää. Mutta mikä se hetki on, pitäisi riippua teistä itsestänne, eikä hoitohenkilökunnasta. Omat vanhempani olivat järkyttyneitä kun kerroin, että nyt tämä tyttö lähtee hoitoon. He vastustivat sitä, mutta minä tein, niin kuin parhaaksi näin. Eivät he tieneet, miksi lähdin hoitoon ja joutuivat melkein vuoden virumaan ennen kuin uskalsin kertoa. Joskus olen ajatellut, millaista tuskaa heille todellisuudessa aiheutin, kun en kertonut. 😞😐 Vanhemmat ovat kuitenkin vanhempia ja yksi pehmeä tapa heille kertoa on tehdä se esim. nuorisopolilla oman omahoitajan ja lääkärin läsnäollessa. Kun minä kerroin 19-vuotiaana, paikalla oli suljetun psykologi, kaksi omahoitajaa, psykiatri ja jopa joku sosiaalitätikin mua tukemassa. Heidän läsnäollessa pystyin kertomaan, koska silloin en ollut yksin ja kauhistuneille vanhemmille oli heti monta ihmistä selittämässä, mikä tilanne tämä on ja mistä se johtuu. Jos kertoo vain kotona, tulee tilanteesta usein muheva riita, kun vanhemmat järkyttyvät ja on itsekin järkyttynyt. Tunteet on pinnalla ja silloin voi kumpikin osapuoli sanoa mitä sattuu. Mutta jos tukena on joku ammatti-ihminen, tilanne on helpompi molemmille osapuolille. Oma äitini on ollut aina vaikea ihminen ja hänen saamisensa esim. perhetapaamisiin on ollut vaikeaa, mutta kuitenkin hän on aina tullut ja tilanne on ollut kaikille helpompi. 🙂🌻🙂👍 Harva ihminen kun kuitenkaan ymmärtää mielenterveysongelmista yhtään mitään.
Kynnys kertoa on korkea, mutta se kannattaa ylittää, mieluummin esim. omahoitajan avulla, niin ei tule turhia riitoja ja tappeluita... Tämä on tietenkin mun mielipide, mutta mua on auttanut ,että paikalla on ollut joku "ulkopuolinen" mua tukemassa...
Tsemppiä kaikille!!!