Teini-iän ongelmiako?

Teini-iän ongelmiako?

Käyttäjä Duskfall aloittanut aikaan 19.05.2008 klo 20:43 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Duskfall kirjoittanut 19.05.2008 klo 20:43

Mörjenstä päivää!
Nimimerkki Duskfall ilmoittautuu, kohtalaisen uusi täällä enkä muutenkaan ole paljoa kirjoitellut. Tuli tarvetta täältä foorumilta hiukan kysäistä kirjoittajien mielipiteitä elämäntilanteesta ja muusta…

Eli kyseessä on 16-vuotias miespuolinen henkilö täältä Suomen lounaisrannikolta. Olen saanut elää ihan hyvän lapsuuden, molemmat vanhemmat omaan ja ovatpa vielä yhdessäkin. Koulumenestykseni on kohtalaisen hyvää, ja vaikken missään isommissa piireissä pyörikään niin kavereita on kuitenkin kohtalaisen mukavasti. Tarinan alku kuulostaa ihan kivalta, mutta jatketaanpas:

Noin parin vuoden verran olen jonkinasteisesta masennuksesta kärsinyt. Aika pitkälti kausipainotteisesta, välillä menee vähän paremmin ja välillä huonommin. Enimmäkseen ehkä siltä väliltä, mutta kuitenkin asteen huonommalla puolella. Sen seurauksena olen saanut kärsiä muutamat arvet ja jatkuvan itsemurhanhimon, mutta tähän asti olen selvinnyt. Olen pelännyt suunnattomasti uusia sosiaalisia tilanteita ja se (lienee myös yksi syy masennukseeni ja muihinkin ongelmiini) vaikeuttaa elämääni jatkuvasti, nykyään päivä päivältä enemmän. En uskalla hakea töitä, en puhutella opettajia vaikka oikeasti olisikin asiaa, en kertoa asioitani vanhemmilleni, enkä hakea apua muualtakaan. Avuttoman surkeaksi tilanteen tekee se, että lähestulkoon kaikilla taitaa olla minusta täysin erilainen kuva 😞 Minut koetaan elämänmyönteisenä, hyvätapaisena nuorena ja jonkinlaisena mallioppilaana luokallani (joka on kuitenkin kohtalaisen villi). Vanhempani ovat suurimmaksi osaksi ylpeitä minusta enkä haluaisi millään tätä tuntemusta heiltä ottaa ☹️

Sosiaalisten tilanteiden pelko siis on aiheuttanut minulle masennusta, mutta myös ahdistusta. Välillä tuntuu että pää räjähtää paineen alla, enkä siis saa oikeastaan mitään aikaiseksi vaikka koen suunnatonta katumusta jälkeenpäin. Kun koulussamme oli TET-viikko, harkitsin jopa itseni tappamista jottei tarvitsisi käsitellä paineita. Jotenkin sain kuitenkin niskastani kiinni ja hain töitä. Nyt, peruskoulun loppusuoralla on toinen TET-viikko ja samat ajatukset myllertävät pääni sekaisin. Se on jo ensi viikolla, enkä ole hakenut työpaikkaa. En taida uskaltaakaan, ajatuskin tuntuu hirveältä ja nololta ☹️

Lähiaikoina olen huomannut myös erään ikävän puolen: käyttäydyn/ajattelen välillä hyvin sadistisesti ja julmasti. Vaikka osan aikaa koen suunnattomasti myötätuntoa kärsiviä kohtaan, välillä suorastaan janoan kärsimystä. Ihmissuru on yksi suurimpia ”kiihottimiani” suurimman osan aikaa. Esimerkiksi Jokelan tapahtumien aikaan tavallaan nautin tilanteesta ja janosin lisää kuolemaa, surua, hämmennystä. Tavallaan kärsin ja nautin tilanteestani samanaikaisesti 😯🗯️ Olen myös (HYVIN USEASTI) harkinnut itsekin tappavani ison liudan ihmisiä. Haluaisin nähdä veren vuotavan kuolevista ihmisparoista ja katsoa kun elämä pakenee heistä. Haluaisin kostaa jokaiselle, joka on aiheuttanut minulle surua ja ahdinkoa, mutta myös tappaa läheisiäni. Olen täysin hukassa tilanteessani, ja pelkään kuollakseni seurauksia jos kerron asiasta jollekin. Onko tämä enää normaalia? Mitä minun pitäisi tehdä? 😯🗯️

Käyttäjä valentinas kirjoittanut 05.12.2008 klo 10:03

Moro,

Monta miestä, pappaa ja isopappaa se sota vei ja kärsimyksen todellinen luonne ehkä niissä asioissa...ja huomenna juhlitaan heidän ansiosta. Ja joo, oikeastaan joka asiassa löytyy monenlaisia suhteellisuuksia kun niitä tarkastelee laajasti.

Seroquel kuuluu taasen niihin lääkkeisiin, joiden vaikutusta ei lääkelaitoksen mukaan tunneta riittävästi lasten ja nuorten kohdalla...muistathan kysyä ja vaatia kunnollista selvitystä seuraavia (jos tulee?) lääkkeitä määräävältä lääkäriltä; mihin oireisiin ja miksi just sitä valmistetta määrätään? Sivuvaikutukset on monissa tämän tyyppisissä valmisteissa sellaiset, että ne vaikuttavat arjen sujuvuuteen, joten niistä on syytä olla tietoinen.

Osaatko itse hahmottaa mikä sinun elämässä oli se käännekohta joka sai elämän näyttämään synkältä? Kirjoitit ihan ekassa viestissä, että elämä oli ollut ihan kivaakin aiemmin... Tapahtuiko sinulle jotain erityistä?

Duskfall, hyvää viikonloppua ja itsenäisyyspäivää.
Tv, -val 🙂🌻

Käyttäjä Duskfall kirjoittanut 11.01.2009 klo 22:07

Hei, ihmiset... ehkä olisi aika kirjoitella taas.

Terapia. Onko siitä jotain hyötyä? Olen käynyt siellä jo suhteellisen pitkään, mutta en
ole mielestäni hyötynyt siitä juuri mitenkään. En koe siellä käyntiä mitenkään
vastenmielisenä tai taakkana, mutta tuntuu etten edisty kovinkaan hyvin. Lääkkeet
lopetettiin eikä uusia määrätty. Istunnoissa tuntuu, etten pysty keskittymään tai
puhumaan asioista jotka minua eniten vaivaavat. Joistain en edes haluaisi puhua,
mutta jotkin keskustelun arvoisetkin asiat jäävät jotenkin sanomatta.

Arki ahdistaa yhtä paljon kuin ennen hoitoa, ellei jopa enemmän. Minua ahdistaa
suunnattomasti tavanomaisten askareiden ja koulutöiden tekeminen. En vain jotenkin
osaa aloittaa tekemään mitään. Rästissä on mm. kymmensivuinen esitelmä sekä
lukupäiväkirjan pito, palautukseen ei ole juurikaan aikaa enkä ole edes aloittanut.
Lisäksi on jo pitkään pitänyt käydä sopimassa matematiikan opettajan kanssa kurssin
itsenäisestä suorituksesta, mutta ei. Mikä ihme siinä on, kun kynnys ihan tavallisten
asioiden tekemiseen on niin korkea, varsinkin koulutöiden suhteen? Tuntuu, että kaikki
ongelmat pyörivät jollain tapaa koulutöiden ympärillä.

Diagnoosini on tällä hetkellä sosiaalisten tilanteiden pelko, vaikka hoitoon lähtiessä se
tuntui masennuksen ja ahdistuksen rinnalla pieneltä. Onhan siinä kyllä järkeä, en vain
arvannut, että arki on näinkin "suppealla" diagnoosilla niin pirun rankkaa. Onhan se
masentuneisuus vähentynyt ja periaatteessa ahdistuneisuus selittyy tuolla sos.
tilanteiden pelolla, mutta... tuntuu vain, että asiat ovat aivan persiillään. Kuuluuko
tämän olla näin vaikeaa? Miten ihmeessä tätä jaksaa ja mitä voin tehdä? ☹️

Minun tekisi mieli vain... elää. Mutta eihän se onnistu ilman ponnisteluja. Elämästä
selviäminen on minulle liian rankkaa. Olen sanonut tämän aiemminkin, mutta olisi niin
paljon nähtävää ja tehtävää, mutta minusta tuntuu etten pysty siihen. Tiedän, ettei
minun tulisi vaatia itseltäni liikoja, mutten haluaisi tyytyä vähempäänkään.

Jos jotain positiivista koitetaan etsiä, niin sanottakoon että murhanhimo sekä juurikin
tuo masentuneisuus on tuntunut vähenevän ja tilalle on tullut jonkinlainen omituinen
olotila... sanottaisiinko, että nostalgia. Yhtä kaikki, fiilikset on ihan totaalisen sekaisin
ja mieli hajalla. Tuntuu yhtä aikaa, että rakastan ja vihaan kaikkea ja kaikkia.
Ahdistaa enkä saa mitään tehtyä. Vellon vain huonossa olossani ja kiroan
tekemättömäksi jääneitä hommia 😭

Käyttäjä Eläväinen kirjoittanut 16.01.2009 klo 11:40

Heippa Duskfall!

Mielestäni on hyvä, että olet saanut vaivoillesi nimen; nyt tiedetään, mihin tarvitset apua, ja voit paremmin ymmärtää itseäsi. Sosiaalisten tilanteiden tuoma ahdistus on varmaan vaikeaa, mutta apua on saatavilla. Sinun ei pidä pakottaa itseäsi vastaanottamaan sitä liian nopeasti. Jo se on positiivista, että käyt terapiassa. Liian moni sosiaalisesta fobiasta kärsivä häpeää tunteitaan ja estää itseltään avun saamisen. 🙂

Ymmärsin, että sosiaaliset pelkosi vaikuttavat kaikkiin ihmissuhteisiisi. Jännität kaikkialla ja olet väsynyt tähän. Ahdistuneena sinun on vaikea keskittyä muuhun. Lykkäämällä töitäsi tuonnemmaksi aiheutat itsellesi lisää stressiä. Voisitko ajatella jakavasi tehtäväsi osiin? Saisit pienen hetken kerrallaan opetella keskittyä muuhun. Muistatko palkita itsesi siitä, mitä jaksat koulutöidesi eteen tehdä? Arvosanojesi ei tarvitse olla täydellisiä. Tärkeintä on, että tiedät tehneesi parhaasi ja että voit siksi olla tyytyväinen itseesi. 🙂

Käyttäjä Duskfall kirjoittanut 28.04.2009 klo 23:00

Tervehdys ja kiitos jälleen kaikille vastanneille ja muillekin, pitkän tauon jälkeen kirjoitusta pukkaa.

Eli elämä hymyilee! 😎 Kiitos ei kuulu lääkkeille (joita en ole kyllä pitkään aikaan syönytkään), eikä mielestäni kyllä terapiallekaan. Jostain se vaan iski. Mieliala on ollut tasaisen nousujohteinen suurinpiirtein helmikuusta lähtien eikä nousujohteisuudelle loppua näy. Jotenkin vain tajusin, että kuinka vääriä tietyt ajatukseni ja päätelmäni olivat todelliseen tilanteeseen nähden. Jotenkin olen onnistunut löytämään asioiden valoisan puolen ja unohtamaan synkemmät puolet. Elämä on elämää, hyvilläkin asioilla on oltava huonoja puolia... mutta mitä sitten? Niin se vain on. Elämä on rajallinen ja täytyyhän rajallisesta ajasta repiä kaikki irti! Melkein kaikki vanhat, negatiiviset ajatukset tuntuvat jo niin vierailta, että itseäkin ihmetyttää.

Olen niin iloinen. Liian iloinen suorastaan, olotilani on jopa luonnottoman hyvä tällä hetkellä 🙂

Käyttäjä roo kirjoittanut 29.04.2009 klo 17:42

Lueskelin tuossa tätä viestiketjua. Tsemiä sulle, toivottavasti kaikki jatkuukin hyvin! Ihan mukava kuulla, että jollekin käy noinkin, että kaikki kääntyykin paremmin. Kokispa sitä itekin tommosen "valaistumisen", tajuaisin, nuori ihminen, että mitä täällä teen ja etten toista elämää saa. Taitaapi olla turha toivo. Mutta onnea sulle, kun sulla sitä toivoa nyt on, elä ja nauti siitä, että osaat elää! Kaikilta se ei onnistu.

Oon oikeasti ilonen sun ja kaikkien selvinneiden puolesta, mutta silti samalla mietin, miksi hemmetissä sitä on niin katkera siitä, että toiset selviävät. Miksi hemmetissä mun pitää olla täällä tämmösenä, kun haluan olla ja elää niinku tavallinen nuori ihminen? Ja miksi minä tarvon itse itseäni koko ajan syvemmälle tähän suohon? Vihaan itseäni ja tätä elämää.

Anteeksi vuodatus, tarkotus ei oo mitenkään syyllistää ketään selviämisestä, se vaan tuntuu aina sata kertaa pahemmalta ku ite rämpii niin syvällä. Joka tapauksessa, peukkuja sulle, Duskfall, nauti elämästä, toivottavasti sun ei tarvii enää i k i n ä palata siihen suohon, mistä kerran pääsit ylös!