Teini-iän ongelmiako?
Mörjenstä päivää!
Nimimerkki Duskfall ilmoittautuu, kohtalaisen uusi täällä enkä muutenkaan ole paljoa kirjoitellut. Tuli tarvetta täältä foorumilta hiukan kysäistä kirjoittajien mielipiteitä elämäntilanteesta ja muusta…
Eli kyseessä on 16-vuotias miespuolinen henkilö täältä Suomen lounaisrannikolta. Olen saanut elää ihan hyvän lapsuuden, molemmat vanhemmat omaan ja ovatpa vielä yhdessäkin. Koulumenestykseni on kohtalaisen hyvää, ja vaikken missään isommissa piireissä pyörikään niin kavereita on kuitenkin kohtalaisen mukavasti. Tarinan alku kuulostaa ihan kivalta, mutta jatketaanpas:
Noin parin vuoden verran olen jonkinasteisesta masennuksesta kärsinyt. Aika pitkälti kausipainotteisesta, välillä menee vähän paremmin ja välillä huonommin. Enimmäkseen ehkä siltä väliltä, mutta kuitenkin asteen huonommalla puolella. Sen seurauksena olen saanut kärsiä muutamat arvet ja jatkuvan itsemurhanhimon, mutta tähän asti olen selvinnyt. Olen pelännyt suunnattomasti uusia sosiaalisia tilanteita ja se (lienee myös yksi syy masennukseeni ja muihinkin ongelmiini) vaikeuttaa elämääni jatkuvasti, nykyään päivä päivältä enemmän. En uskalla hakea töitä, en puhutella opettajia vaikka oikeasti olisikin asiaa, en kertoa asioitani vanhemmilleni, enkä hakea apua muualtakaan. Avuttoman surkeaksi tilanteen tekee se, että lähestulkoon kaikilla taitaa olla minusta täysin erilainen kuva 😞 Minut koetaan elämänmyönteisenä, hyvätapaisena nuorena ja jonkinlaisena mallioppilaana luokallani (joka on kuitenkin kohtalaisen villi). Vanhempani ovat suurimmaksi osaksi ylpeitä minusta enkä haluaisi millään tätä tuntemusta heiltä ottaa ☹️
Sosiaalisten tilanteiden pelko siis on aiheuttanut minulle masennusta, mutta myös ahdistusta. Välillä tuntuu että pää räjähtää paineen alla, enkä siis saa oikeastaan mitään aikaiseksi vaikka koen suunnatonta katumusta jälkeenpäin. Kun koulussamme oli TET-viikko, harkitsin jopa itseni tappamista jottei tarvitsisi käsitellä paineita. Jotenkin sain kuitenkin niskastani kiinni ja hain töitä. Nyt, peruskoulun loppusuoralla on toinen TET-viikko ja samat ajatukset myllertävät pääni sekaisin. Se on jo ensi viikolla, enkä ole hakenut työpaikkaa. En taida uskaltaakaan, ajatuskin tuntuu hirveältä ja nololta ☹️
Lähiaikoina olen huomannut myös erään ikävän puolen: käyttäydyn/ajattelen välillä hyvin sadistisesti ja julmasti. Vaikka osan aikaa koen suunnattomasti myötätuntoa kärsiviä kohtaan, välillä suorastaan janoan kärsimystä. Ihmissuru on yksi suurimpia ”kiihottimiani” suurimman osan aikaa. Esimerkiksi Jokelan tapahtumien aikaan tavallaan nautin tilanteesta ja janosin lisää kuolemaa, surua, hämmennystä. Tavallaan kärsin ja nautin tilanteestani samanaikaisesti 😯🗯️ Olen myös (HYVIN USEASTI) harkinnut itsekin tappavani ison liudan ihmisiä. Haluaisin nähdä veren vuotavan kuolevista ihmisparoista ja katsoa kun elämä pakenee heistä. Haluaisin kostaa jokaiselle, joka on aiheuttanut minulle surua ja ahdinkoa, mutta myös tappaa läheisiäni. Olen täysin hukassa tilanteessani, ja pelkään kuollakseni seurauksia jos kerron asiasta jollekin. Onko tämä enää normaalia? Mitä minun pitäisi tehdä? 😯🗯️