Totesin, että alkaa olla pakko kirjoittaa jonnekin. Olen aika väsynyt tähän. Toivon, että joku jaksaa lukea vuodatukseni ja sanoa siitä jotakin. Kiitos jo etukäteen. 🙂
Olen 16-vuotias lukiolaistyttö. Elämäni on aina ollut yhtä sekamelskaa. En muista, että olisin koskaan ollut kokonaista päivää edes suht hyvällä ja rauhallisella mielellä. Mielialani nimittäin heittelevät ihan miten sattuu. En usko sen olevan "vain murrosikää" kuten kaikki ovat tähän mennessä sanoneet, koska niin on ollut aina ja se on niin rajua, ja olen sentään jo lähemmäs 17.
Joskus 12-vuotiaana taisin ensimmäistä kertaa pudota sellaiseen masennukseen, että elämä meni ihan mahdottomaksi. Kaikki päivät olivat yhtä tuskaa, näyttelemistä, itseni viiltelyä ja itsemurhasuunnitelmia. En osaa sanoa, miksi näin kävi. Olen ollut aina koulukiusattu eikä minulla ole kovin hyvät välit vanhempiini, mutta ei minulle nyt mitään kovin traumaattistakaan ole tapahtunut. Joka tapauksessa elämäni muuttui tuohon aikaan pelkäksi masennukseksi. Vihasin itseäni yli kaiken. Koin olevani kaikkia muita rumempi ja kaikin puolin huonompi. En mielestäni ansainnut ihmisarvoa. Koin itseni rasittavaksi ja kamalaksi ja mielestäni ansaitsin osakseni tulevan kiusaamisen. Näiden tunteiden kanssa elämä oli aivan sietämätöntä, eikä minulla ollut ketään kenelle puhua. Harrastin kaikkea niin paljon kuin saatoin, pysyin koko ajan liikkeessä ettei tarvitsisi pysähtyä ajattelemaan.
Tätä samaa jatkui monta vuotta, kunnes eräs nuorisotyöntekijä alkoi tukea minua. Hän totesi pian, että olen aivan mahdoton tapaus, mutta en uskaltanut ottaa yhteyttä mihinkään, esim. nuorisopsykiatriaan.
En muista, mistä täysi sekavuus alkoi, kai se tuli pikkuhiljaa. Jossakin vaiheessa aloin vain elää kausissa. Aina välillä putoan tuohon tuttuun masennukseen, jonka aikana vihaan itseäni aivan sietämättömän paljon. Sitten taas yhtäkkiä olenkin täynnä energiaa ja rohkeutta. Painatan sinne tänne ja teen kaikkea mahdollista. Olen silloin kyllä oikeastaan iloisessa mielentilassa, mutta en terveellä tavalla. Olen silloin hyvin sekaisin ja teen asioita, joita en oikeasti missään tapauksessa tekisi. Petän poikaystävääni, rikon huvikseen tavaroitani, aloitan niin suuria projekteja ettei hullukaan saisi niitä koskaan loppuun. Lopulta väsähdän tähän ja alan hävetä ja katua tekojani, jolloin putoan taas masennukseen.
Välillä on sitten aivan älyttömiä kausia, jolloin masennus ja ylipirteys vaihtelevat monestikin päivän mittaan, ja joskus tuntuu jopa, että molemmat mielentilat ovat minussa samaan aikaan. Silloin olen ärtyisä ja huudan kaikille, koska en kestä sisäistä sekamelskaani.
Minulla on myös valtavasti pelkoja. Pelkään melkein kaikkea ja se tekee elämästäni hyvin, hyvin vaikeaa.
Kaiken tämän takia en enää oikein edes tiedä, kuka olen ja millainen olen oikeasti. En kykene kuvaamaan itseäni. Tuntuu, etten koskaan ole normaali. Pääni toimii aivan eri tavalla kuin kaikkien muiden. En oikein jaksaisi tätä enää.
Mikä minua vaivaa?