Olen jo aikuinen, mutta uskaltaudun kirjoittamaan tänne, koska olen itsekin nuorempana sairastanut syömishäiriötä. Lähinnä oli kysymys bulimiasta, vaikka sen nimen kuulin vasta paljon myöhemmin. Ajattelenkin, että tietyllä tavalla sairastuvat ovat nyt paremmassa asemassa, kun asioista puhutaan, eivätkä ne ehkä tunnu aivan yhtä hävettäviltä. Toisaalta ne asiat jotka usein johtavat syömishäiriöihinkin, ovat paremminkin pahentuneet. Yhä enemmän tuijotetaan ulkonäköä ja toisaalta yhteiskunta on koventunut, yhä enemmän vaaditaan ja yhä nopeammin täytyy valmistua kouluista jne...
Minulla syömishäiriö kaikkineen kesti noin 10 vuotta. En saanut siihen mitään terapiaa, koska en olisi kehdannut puhua asiasta. Nytkin sairauteni historiasta tietää vain muutama ihminen. Uskon, että terapialla saat lyhennettyä sairautta, niin että syntyneet vahingot ovat pienempia. Bulimiassahan mm. hammaskiille on vaarassa. Lisäksi siihen voi liittyä esim. sydämen rytmihäiriöitä. Tämä nyt sen takia tiedoksi, että vakavasta asiasta on kysymys. Anoreksiassa taudinkuva voi olla vieläkin vakavampi.
Mutta jopa ilman terapiaa sairaus menee yleensä ohi (näin luulen). Minulla auttoi ihmissuhteen löytyminen, avioliitto ja lapsen saaminen. Varsinkin raskausaika oli minulle terapiaa, sillä siinä oppi hyväksymään itselleen aivan uudenlaisen ulkonäön.
Vielä ajatuksia noista aterioiden väliin jättämisistä, joista jossain viesteissä oli puhetta. Nykyäänhän on todella monilla lapsilla ja nuorilla se ongelma, että kun ruoka-ajat ei ole säännölliset, niin jossain vaiheessa syntyy niin kova nälkä, että ajautuu ahmimaan ruokaa, josta saa nopeasti energiaa. Tähän kehään täytyy yrittää vältää joutumasta, jos ruuan kanssa on jo muutoinkin ongelmia.
Mutta tsemppiä sinulle ja uskon vakaasti, että pääset pian "kuiville", kun olet niin fiksu, että olet lähtenyt etsimään apua. 🙂🌻