Eli tahtoisin kuulla kokemuksia eri masennuslääkkeistä!?! Ja niiden vaikutuksista.
Itselläni on tällä hetkellä 4 eri masennuslääkettä, jota syön säännöllisesti. Jotkut kyllä vaikuttavat myös unenlaatuun ja pituuteen ja ahdistukseen. Iltaisin Mirtazapin 30mg, Ketipinor (Seroquelin vastaava, halempi vain) 125mg ja aamulla on Paroksetiini 30mg. Ja tarvittaessa on Xanor 0.5mg korkeintaan 4 kertaa päivässä.
Useasti olen psykiatrini kanssa vääntänyt kättä noista lääkkeiden käytöstä. Koska olen kauan jo tuntenut, ettei niistä ole mitään apua. Olen osaa lääkkeistä syönyt jo vuoden verran, tosin välillä on ollut pieniä (korkeintaan kuukauden pituinen) taukoja. Uusin lääke on tuo Ketipinor jota aloin käyttämään heinäkuussa. Siitä itselleni tulee hyvin sekava olo, ja illalla lääkkeen ottamisen jälkeen niin siitä tunnin päästä on pakko mennä sänkyyn. Nimittäin se tekee niin heikon olon etten pysy edes pystyssä, kuin tuen kanssa. Tarvittaessa olevaa Xanoria otan vain pakkotilanteissa. Eli silloin kun ahdistaa todella paljon ja usein myös silloin kun jännitän jotain todella paljon. Usein saatan joutua jopa silloin ottamaan kun puhun mesessä jonkun ystäväni kanssa. Tällä hetkellä noiden rauhoittavien lääkkeiden ottaminen on taas kasvanut, niistä olenkin oppinut huomaamaan että milloin olen hyvin ahdistunut ja jännittynyt. Yhdessä vaiheessa yritin jättää nuo kokonaan pois, siis rauhoittavat, mutta ei siitä tullut mitään. Lääkäri suoraan sanoen pakotti mua jatkamaan niiden syöntiä, niin kauan kun en ole kunnossa. Nimittäin kun olin psykiatrisella osastolla, niin siellä kun jännitys pääsi huippuunsa alkoi paha hyperventilointi ja kauhea tärinä. Lopulta pyörryin, sen jälkeen lääkäri pakotti mua jatkamaan noita rauhoittavia. En olisi halunnut, mutta toisaalta se helpotti osaltaan oloa. Kaupungillekaan en pysty tällä hetkellä lähtemään yksin ilman että ottaisin rauhoittavaa. Ja vaikka menen ystävän kanssa, silti usein joudun ottamaan rauhoittavan.
Olen myös huomannut sen että se helpottaa jo paljon, jos tiedän että laukussani on se rauhoittava. Saatan joskus jopa selvitä ilman että otan sitä, kunhan vaan tiedän että se on siellä mukana. Jotenkin sekin tuo turvaa. Onko kellään samanlaista kokemusta?
Tällä hetkellä pelkään vaan että jään koukkuun noihin rauhoittaviin, senhän vuoksi niitä ei pahemmin määrätä. Vaikka musta tuntuu, että mulle niitä määrätään liiankin helposti. Toisaalta myös häpeän käyttää noita rauhoittavia, en oikein tiedä kyllä miksi. En vaan pysty sitä kellekään oikein myöntämään, vaan asia tulee esille aina vahingossa. Esimerkiksi jos olen kaverin kanssa kaupungilla, yritän viimeiseen asti peitellä huonoa oloani ja jos tuntuu että joudun rauhoittavan ottamaan, en pysty sitä ystävälleni myöntämään. Pelkään että hän alkaa sanomaan minua huonoksi sekä heikoksi ihmiseksi, vaikka tuskin asia niin on. Mutta silti pelkään, ja en uskalla ja halua ottaa sitä rauhoittavaa niin että ystäväni tai kukaan muukaan sitä näkee.