Elämää muistisairaan kanssa

Elämää muistisairaan kanssa

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 08.06.2018 klo 23:40 kohteessa Muisti ja muistisairaudet
Käyttäjä saloka kirjoittanut 08.06.2018 klo 23:40

En tiedä voiko tänne kirjoittaa läheisen muistisairaudesta, mut poistan sit jos ei voi.

Isäni sairastaa vaikeaa altzhaimeria. Tai se on ns. Loppuvaiheen. Niitä on luokiteltu muistaakseni 4 ja isä on siinä viimisessä.

Isä muistaa ja sit hän ei muista. Nyt viime sairaalajakson (muun syyn vuoksi) olen huomannut että isässä on tapahtunu jotain. Hän on vähentäny yli puolet ruokamäärästä. Muutenki tuntuis et hän on luovuttanu jo. Hänellä on monia muita sairauksia myös.

Yritän käydä joka päivä hänen luonna, asuu kotona. Nyt kun oli lämmin jakso niin kärräsin hänet ulos pyörätuolilla ja käveltiin pieni lenkki ja muisteltiin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 30.08.2018 klo 17:26

tänään on isän päivä. soitin ja onnittelin häntä suuresta päivästä, hän sano et se sankari on keittiössä. Tarkoitti äitiä.
Isä on maannu ja nukkunut mökillä vaan. Ei hän paljoo kotonakaan muuta tee. Nykyään menee kotona jo klo 17 jälkeen yöunille. Joskus kun äiti on, niin vielä aikaisemmin.
Haluaisin nii halata isää, mut ei meidän perheessä halata. TOsin nyt meillä on 70 km välimatkaakin.

ENsi viikolla alkaa taas perinteiset kattomiset ja ym. Onneksi ne on vasta pe ja la ja su.

Käyttäjä maaria5 kirjoittanut 02.09.2018 klo 21:31

Moikka Saloka pitkästä aikaa🙂🌻 Miten olette pärjäilleet isän kanssa? Onko hän kohtuullisessa kunnossa`?
On ollut tässä niin väsyttäviä viikkoja, ei ole juuri jaksanut käydä kuin kurkkaamaassa otsikot täällä , ei ole jaksanut kirjoittaa. Syksyn pimeneminen varmaan myös väsyttäää ja tietty tää sairaus kanssa.
Kirjoitin tuonne alzheimer sivullekin yhden viestin, sitten ajattelin ettöä nyt etsi tämän ketjun ja kysyn sun kuulumisia.
Oletko itse jaksellut hyvin ,kun on varmaan se huoli iskästä aina läsnä? Niinhän sitä sanotaan, että muistisiraus olisi enempi läheisten sairaus kun ei potilas itse kärsi sairauden edetessä.
Jaksamista, ja terveisiä sinulle
🙂🌻

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.09.2018 klo 17:03

maaria5 kirjoitti 2.9.2018 21:31

Moikka Saloka pitkästä aikaa🙂🌻 Miten olette pärjäilleet isän kanssa? Onko hän kohtuullisessa kunnossa`?
On ollut tässä niin väsyttäviä viikkoja, ei ole juuri jaksanut käydä kuin kurkkaamaassa otsikot täällä , ei ole jaksanut kirjoittaa. Syksyn pimeneminen varmaan myös väsyttäää ja tietty tää sairaus kanssa.
Kirjoitin tuonne alzheimer sivullekin yhden viestin, sitten ajattelin ettöä nyt etsi tämän ketjun ja kysyn sun kuulumisia.
Oletko itse jaksellut hyvin ,kun on varmaan se huoli iskästä aina läsnä? Niinhän sitä sanotaan, että muistisiraus olisi enempi läheisten sairaus kun ei potilas itse kärsi sairauden edetessä.
Jaksamista, ja terveisiä sinulle
🙂🌻

Kiitos Maaria.
Isä jaksoi viikon olla mökillä, tosin hän melkein enää syö, nukkuu ja käy vessas.
Eletään jänniä aikoja. Mun muistaakseni isällä pitäis intervalli olla täs jossain vaiheessa. Mahtaako se onnistua ees.

Itse voin huonosti. Masennus pahentunut.

Käyttäjä maaria5 kirjoittanut 07.09.2018 klo 17:42

Moikka saloka🙂🌻voimahalit sinulle. Kurja juttu, jos olet masentunut. Onhan sinulla kyllä ollut huolta ja jaksamista, ei ihme jos tuntuu että kuppi tyhjenee välillä. Ja tunteet heittelee surun ja epätoivon välimaastossa.
Ajattelen aina niin, kun menee oikein huonosti ,ja tuntuu että pohja on vastassa, niin on se lohtu että ylöspäin sieltä tullaan ajan kanssa. Kun alemmas ei pääse . Tosin laiha lohtu siihen hetkeen, jos tuntuu että mikään ei toimi.
Kyllä minäkin välillä olin tässä ihn maassa, kun tää sairaus mietitytti ja seuraava lääkärikäynti yms. ja tietysti taudin eteneminen.
Kyllä muistipotilaiden omaiset ovat tiukilla, toivottavasti teille on saatavissa keskustelu yms apua ja tarvittavaa infoa. Silloin kyllä oma jaksaminen on ensiarvoisen tärkeää. Pidämme peukut ja varpaat pystyssä sinulle, että näen kohta että siinä pilvessähän onkin hopeareuna, joka näytti niin synkältä🌻🙂🌻

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.09.2018 klo 00:10

Kiitos maaria. Mä taisin sieltä kuopasta päästä reunalle hiukaks aikaa. Su ja ma oli tosi pahoja päiviä mulle. Sit aloin voimaan taas hiukan paremmin. Jaksoin kävellä ja nyt oon jaksanu kutoa. Isää en ome pitkään aikaa nähny, vissiin yli viikkoon jollei toista. En ees muista. Olen kamala tytär. Joka päivä silti kysyn äitiltä miten menee.
Isä ois to menos kirjastoon kerhoon tapaamaan vanhoja tuttuja. Se haku olis ollu mulla, mut en voi. En tiedä miten äiti järjestää sit sen.
Isä edelleen menee 17-18 aikoihin yöunille. Nukkuu päivälläkin. Syö kyl hiukan paremmin nyt.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 11.09.2018 klo 22:31

Näin isän pitkästä aikaa. Ihan ok oli. Kyseli tytärtäni. Ostimme äitin kanssa isälle sellaisen taulun, ku kerrostaloissa alhaalla on, jossa on nimet. Äiti yrittää jaksaa kirjoittaa siihen päivän menot ja mikä päivä on ym.

Isällä ei oikee toi kello toimi. Jos jonnekkin on meno, noustaan klo 5 ja aletaan huohottaa. Siksi sille ei voi mitään sanoakaan enää.

Oli yks päivä antanu tytölle 5e, kun on käyny häntä katsomassa. Tänään kuulin et joskus kauan sit on yrittäny 50e antaa.

19. Pvä pidetään isän ja tytön synttärikahvitus. Mä en varmaan mee sinne. Tunnen itteni ni ulkopuoliseksi siellä, tarjottavien mukaan lukien.

Isä on saanu jotain rahallista apua. Jos oikeen muistan ni pe kyydit ryhmään on ilmaisia. Tai en tiä. Mut kumminki jotain helpotusta tullu.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 22.09.2018 klo 01:49

Isä voi suht hyvin, mitä kerran olen nähnyt ja äitin puheista.

Jos laskin oikein, isällä olisi ensi viikolla lntervalli. Saa nähä pääseekö ja onko loppuun asti.

Muuten kaikki on mennyt hyvin. Kahvitus meni vissiin hyvin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 25.09.2018 klo 22:56

Laskin väärin. Intervalli on ensi viikolla.
Isä on ollu väsyny. Menee 15-17 aikoihin yöunille jo ja nukkuu aamuun. Olenkin miettiny, onko tämä lopun alkua. Alkaako hänen kroppa väsyä.

Torstaina haen hänet taas kirjaston kerhosta. Tällä kertaa äiti yrittää tuolilla mennä. Rollo ei enää ole hyvä juttu, kun aivo-jalkojen yhteistyö ei oikein toimi.
Perjantaina on omaishoitajien kerho. Joku sellainen et kuljetus hakee isän aamusta ja tuo iltapäivällä.

MaanantAina vissiin isä menee sin intervallil. Sille eei olla mitään kerrottu vielä.

Huomenna äiti kärrää isän tk:hon. Veriarvot ovat hyviä, mitä äiti omakannasta on kattonut.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.10.2018 klo 22:28

Isän viikon intervalli loppui tänään, eikä viihtyny. Siellä oli hiukan ongelmia.

Isä on rollon kans kulkenu koko viikon ja vissiin hyvin meni.

Nyt hänel onkin rankka viikko eessä. Menoja sinne tänne.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 16.10.2018 klo 13:12

Huomenna äiti vie isän kaupungille, siel isä ei ole moneen vuoteen ollu.

Isä on voinu suht hyvin. Syö va puolet annetusta ruuasta. Äiti epäilee mahaa ja on hoitanukki sitä.

Äiti sano et suunnittelee, jos ensi vuonna yrittäis isän joka kk pienelle intervallille. Ei siihen mis oli, vaan yhteen toiseen paikkaan.

Tänään isä oli ekaa kertaa tiistaikerhossa. Tai mitä lie. Taksi hakee ja tuo. Loppu viikko hänellä onki lomaa.

Äiti suunnitteli jos menis huomenna isän kans mökille. Isä ei ole mitään puhunu et haluis.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 23.10.2018 klo 22:36

Loma meni hyvin. Parranajossa tullu pieni haava ja nenästä tullu verta.toi nenä vuoto on taas alkanut. Yhtäkkiä alkaa.

Lääkäri oli soittanu ja huomenna isälle aloitetaan diabetes-lääke. Vaikka pitkä sokru oli 6. Nyt saadaan sit pelätä et sokrut laskee liikaa.

Huomenna äiti on illas ja hoitajaa ei tuu. Äiti yrittää jos siskoni menis isän luo ennen ku tulee meille. Se on tos puolessa välissä. Muuten mä joudun suunnittelee päiväni taas uudelleen, ni kun tänään.

Joudun nyt tiistai iltapäivätki hoitaa isän vastaanoton. Mun kalenteri on ihan täynnä menoo sinne ja toista tänne. Onneks äiti hoitaa torstaisen, ettei mun tarvii poski puuduksissa mennä kärrää isää kotiin.

Kyl mä isää hoidan ja näitä, mutta kun olen itekkin henkisesti vakavasti sairas, on voimavarani heikot. Mut teen tätä niin kauan kun jaksan, sitten itken päivän ja taas jatkan ja jne.

Isä voi onneks ihan hyvin. Olosuhteisiin nähden. Hän on vielä jaksanu 3 kerhoa viikossa.

Syyslomakin meni mun tietojeni mukaan hyvin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.11.2018 klo 13:46

Kaikki meni eiliseen hyvin. Isän kuume nousi ja krohisee. Voi johtuu flunssapiikistä. Emme tiä. Jäykkä hän on, mut ite pystyy syömään. Joten siinäkin ristiriitaa. Muistiongelmia on taas. Siskon pitäis mennä arvioimaan tilanne.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.11.2018 klo 22:56

Se oli flunssapiikistä. Su isä oli jo ihan ok. Väsyny hän on ja viihtyy sängyssä aika paljon. Onneksi huomenna hänellä on ryhmä, ni on jotain sisältöö päivään.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 08.11.2018 klo 16:55

isän kanssa menny hyvin. Tänään hain hänet kerhosta kotiin. Sunnuntaina on isänpäivä, mut kuulemma isä ei ole kotona silloin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.11.2018 klo 14:28

Me tai äiti vissiin lopettaa kotihoidon käynnit kokonaan, koska siinä on ongelmia koko ajan. Ne ei tuu sovitusti. Eilenki isä oli kaatunu. Mut onneks hän on laihtunu sen verran et pääsee joten kuten ylös lattialta. Polvi hänel oli kipee. Onneks ei käyny pahemmin.

Su oli isänp. Annan lahjan nyt vasta, 8 nutria. Äiti oli posliiniauton ostanu eilen, jossa oli kukka. Isä oli ihan onnessaan.

Nyt ootan tytön kanssa taataa kotiin. Saa nähdä kuinka väsyny mies tulee kotiin.