Vähän aikaa sitten valittelin, että kun pää niin hiljainen? No, tänään heräsi. Olin ajatellut Juhannuksena käydä omaisten haudoilla katsomassa seurakunnan istuttamia kukkia. Olen ostanut nk hoitohaudan, jossa tulee kesäkukat ja niiden hoito. Yleensä istutetaan kukat Juhannusviikolla.
Vaan tuli vahva tunne, että pitää mennä tänään haudalle. En saanut asialta rauhaa vaan lähdin käymään. Kyllä tuli itku kerrasta. Toisilla haudoilla oli kauniit kukat, mutta istutusalue kasvoi kyynären mittaista saviheinää ja muuta rikkaruohoa. Kukat oli istutettu niitä poistamatta?! Uskomatonta?!
No, sitten toiselle haudalle. Olen kotoa ämpäreillä kantanut Kekkilän mustaa multaa kukkaistutusalueeseen. Sepä oli kaikki kaivettu pois. Oli kaksi harmaata kasvia, en tiedä nimeä, hautausmaat suosii sitä.. ja yksi puoliksi jo kuollut begonia. Lehdet olivat ihan käpertyneitä ja ruskeita. Kukka pieni ja ruskistunut. Multa alla oli kivikovaa ja kukkia hädintuskin näkyi, kun olivat poistaneet hyvän mullan. Tuli niin paha mieli, että itkin. Kuinka ihmistä voidaan kohdella näin? Samaan aikaan siinä lähellä oli hautausmaalle varattuja istutuslaatikoita, joissa oli aivan mahtavan suuret ja terveet kukat?! Aivan, kuin pilkantekoa!
Ei muuta, kuin kohti kesäkukkamyymälää..Vaan olipas lappu, että Juhannuksen suljettu. Uskomatonta, kuinka osui huono tuuri kohdalle. Eikun takaisin kylälle, jossa onneksi kukkakauppa oli auki ja sain kukkia. HIukan erivärisiä, mutta kauniita kukkia.
Haudat on nyt kunnossa ja seurakunnalle laitettu mailia asiasta ja vaatimus selvittää kuinka tuollaista tehdään?!
Mutta, jos ei olisi tullut tuota pakottavaa tunnetta päähän ja olisin huomenna mennyt..ja mikään kauppa ei olisi ollut auki ennen maanantaita. Olisin koko Juhannuksen asiaa surrut ja tuntenut syyllisyyttä.
Kyllä imaisi voimat ja henki pihisi kummasti. Olen ollut tosi huonossa hapessa jo pidempään. Varmaan täytyy lääkärille, kun arki koittaa. Huolestuttaa jo aikalailla.