Oletko ajatellut käydä vertaistukiryhmässä? Miten ylittää kynnys?

Oletko ajatellut käydä vertaistukiryhmässä? Miten ylittää kynnys?

Käyttäjä Leo_Moniääniset aloittanut aikaan 26.09.2016 klo 11:59 kohteessa Moniääniset
Käyttäjä Leo_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 26.09.2016 klo 11:59

Hei, olen käynyt Moniäänisten vertaistukiryhmissä muutaman vuoden ajan, ja tätä nykyä olen myös vetänyt ryhmää. Olen saanut ryhmissä purettua painolastia, jota äänet ovat tuoneet. On ollut hyödyllistä päästä jakamaan kokemuksia ja kuulemaan muiden kokemuksista. Tämä on tuonut ymmärrystä aiheesta ja rohkeutta olla mielen sisäisiä ääniä kuuleva.

Tässä viestiketjussa ajattelin, että olisi keskustelua siitä miten saisi motivaatiota käydä vertaistukiryhmässä, vaikka tässä internetin ryhmässä, mutta myös kohtaamassa ihmisiä oikeasti vertaistukiryhmässä.

Käyttäjä Irja_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 27.02.2017 klo 20:35

maanvaiva kirjoitti 20.2.2017 8:42

Minusta tukinetin ryhmässä ei juuri voi sellainen joka ei ole ollut psyykosissa tai just ei ole psyykosissa tai pelkää menevänsä psyykosiin tms. Kuitenkin koko vertaistukiryhmä pyörii psyykoosin ympärillä.

Minä olen nähnyt kuolleen ukkini useasti. Olen hänen kanssaan puhunut mutta, jos olen yrittänyt häntä koskettaa, hän häipyy pois näkyvästi.
Mummoni taas on näissä luonnonuskoissani vahvasti mukana, hänet vaan aistin mutten näe.

Tukinetin liveryhmässä osallistujilla monella on taustalla psykoosi, samoin täällä avoimessa ryhmässä kirjoittavalla osallistujalla, koska esimerkiksi itse en pystynyt hallitsemaan äänien toistuvuutta, alkoivat niin yllättäen ja voimakkaana ja en ollut tietoinen, että ääniä voi olla. Lisäksi äänet ohjailivat elämääni, mikä johti psykoosiin. Psykoosin kokenut saa helpotusta keskustelemalla asiasta vertaisten kanssa, mikä mahdollisesti estää tulevat psykoosit.

Toiset ihmiset ovat altiita psykoosille ja siksi psykoosiin joutuminen on mahdollista myös useampaan kertaan, varsinkin jättäessä psykoosinestolääkkeet syömättä. Toiset kuulevat ääniä ja eivät koskaan mene psykoosiin, heillä tuota altiutta ei nähtävästi ole. Ääniä kuuleminen on ominaisuus, jonka voimakkuus ja toistuvuus vaihtelee, mikä on jokaisella henkilökohtaista. Toivomme kuitenkin, että jatkat maanvaiva osallistumista meidän ryhmiin ja saat äänesi kuuluville ja mahdollistat näin sen kokemuksen muille osallistujille, että ääniä voi kuulla myös ilman psykoosia. 🙂🌻

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 29.03.2017 klo 08:45

Hei ja muistutus kaikille, 🙂🌻

Tänään keskiviikkona 29.5. klo 18-19.30 Tukinetissä on jälleen tarjoilla virtuaalista vertaistukea Moniääniset liveryhmän muodossa. Keskusteluun osallistuvat Suomen Moniääniset ry:n koulutetut vapaaehtoiset vertaistukijat.

Tule mukaan keskustelemaan mielen sisäisistä äänistä!

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 07.04.2017 klo 15:30

Hei ja tiedoksi kaikille, 🙂🌻

Seuraavassa Moniääniset liveryhmässä on mukana vierailija! Ryhmä on keskiviikkona 12.4. klo 18-19.30 ja keskustelun teemana on:

Kysy mielenterveysalan ammattilaiselta - asiantuntijana sairaanhoitaja Mervi Hursti.

Keskusteluun osallistuvat myös Suomen Moniääniset ry:n koulutetut vapaaehtoiset vertaistukijat.

Tervetuloa mukaan!

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 25.04.2017 klo 14:26

Hei, 🙂🌻

Huomenna keskiviikkona 26.4. olisi taas mahdollisuus saada vertaistukea Moniääniset liveryhmän muodossa! Ryhmä on täällä Tukinetissä klo 18-19.30 ja siinä on yleistä keskustelua mielen sisäisistä äänistä.

Keskustelua ohjaavat Suomen Moniääniset ry:n koulutetut vapaaehtoiset vertaistukijat.

Tervetuloa mukaan!

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 08.05.2017 klo 14:25

Hei ja tiedoksi,

Seuraava Moniääniset liveryhmä on Tukinetissä keskiviikkona 10.5. klo 18-19.30.

Keskustelun teemana on: Kysy omaiselta - mukana keskustelussa on ääniä kuulevan omainen.

Osallistu sinäkin keskusteluun ja saa sekä anna vertaistukea!🙂👍

Käyttäjä Irja_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 06.06.2017 klo 22:20

Kiitos kaikille kevään liveryhmiin osallistumisesta ja tervetuloa uudelleen syyskaudella, joka alkaa keskiviikkona 16.8.2017 klo 18:00-19:30. Kaikki mukaan, niin vanhat tutut nimimerkit, kuin uudet liveryhmäosallistujatkin.

Hauskaa kesää kaikille 😎