Oletko ajatellut käydä vertaistukiryhmässä? Miten ylittää kynnys?

Oletko ajatellut käydä vertaistukiryhmässä? Miten ylittää kynnys?

Käyttäjä Leo_Moniääniset aloittanut aikaan 26.09.2016 klo 11:59 kohteessa Moniääniset
Käyttäjä Leo_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 26.09.2016 klo 11:59

Hei, olen käynyt Moniäänisten vertaistukiryhmissä muutaman vuoden ajan, ja tätä nykyä olen myös vetänyt ryhmää. Olen saanut ryhmissä purettua painolastia, jota äänet ovat tuoneet. On ollut hyödyllistä päästä jakamaan kokemuksia ja kuulemaan muiden kokemuksista. Tämä on tuonut ymmärrystä aiheesta ja rohkeutta olla mielen sisäisiä ääniä kuuleva.

Tässä viestiketjussa ajattelin, että olisi keskustelua siitä miten saisi motivaatiota käydä vertaistukiryhmässä, vaikka tässä internetin ryhmässä, mutta myös kohtaamassa ihmisiä oikeasti vertaistukiryhmässä.

Käyttäjä jaana6 kirjoittanut 24.10.2016 klo 18:25

Olin tänään vertaistukiryhmässä, kellään ei ollut kokemuksia näystä, paitsi minulla.🤨

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 26.10.2016 klo 12:29

Muistutus kaikille:

Tänään keskiviikkona 26.10. Tukinetissä on jälleen Moniääniset liveryhmä. Ryhmä on klo 18-19.30 ja illan keskustelun teema on: Mielen sisäisten äänien hallintakeinot.

Ryhmän ohjaavat Suomen Moniääniset ry:n koulutetut vapaaehtoiset vertaisohjaajat.

Tule mukaan keskustelemaan aiheesta!🙂🌻

Käyttäjä Leo_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 30.10.2016 klo 08:16

Vertaistukiryhmät ovat hyviä, kun voi kertoa niin paljon kuin itse haluaa. Saa olla vapaasti omissa ajatuksissa.

Itselläni oli sellainen tarve päästä jonnekin puhumaan äänistäni, sitten lopulta menin ääniä kuulevien vertaistukiryhmään, jossa ensimmäisen kerran voin keskustella muiden ääniä kuulevien kanssa äänistä.

Kokemus toi mukanaan rohkeuden kertoa äänistä vapaammin, ilman pelkoa muiden ennakkoluuloista. Vieläkään en kerro äänistä kaikille, vaan ainoastaan jos tilanne on sen mukainen, ei kaikkien tarvitse tietää että kuulen ääniä, joita muut ei kuule.

Käyttäjä soulgirl kirjoittanut 06.11.2016 klo 22:34

Olen käynyt ryhmässä ja se on vain itsestä kiinni, tuleeko lähdetyksi. Mielestäni kynnys on aika matala, koskapa ryhmässä kukaan ei pakota puhumaan, jos ei itse halua. Saa olla hiljaa ja luulisin, että se voisi olla monelle ekakertalaiselle mieltä huojentava tieto ja rohkaisisi lähtemään liikkeelle. Ryhmän jälkeen voi ajatella, että tulipas taas lähdettyä, "hyvä minä" 🙂👍
Ei ole pakko olla yhdistyksen jäsenkään, eikä kai mitään pakkoa liittyäkään?
Itselleni tämä ryhmä on ollut ainoa, mihin olen uskaltautunut useammin kuin kerran tai kaksi, koska en ole kovin hyvillä puheenlahjoilla varustettu. Myöskin ryhmä on ainoa paikka, missä ehkä olen ihan oma itseni vaan, eikä tarvi yrittää olla mitään muuta kuin on. Kuulen ääniä, mutta se on niin vaikea asia, että on tosi harva ketä siitä tietää. Se on ihan sisimpiä asioita. Ei sellaista halua huutaa turuilla ja toreilla.
Luulisin, en siis voi varmasti tietää, että on monia ääniä kuulevia, jotka ovat paljon itsekseen ja kotosalla. Ryhmä antaa semmoisen kokemuksen, mitä ei ihan näin netissäkään voi kokea. Samalla saa raikasta ulkoilmaa, kun lähtee liikkeelle ja kunto nousee kohisten ja mieliala paranee. Pitää vain ylittää se kynnys, elikä päättää, että nyt lähden. Ei ole mitään hävittävää, jos kokeilee kerran ja katsoo, olisiko tässä ryhmä juuri minulle.

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 23.11.2016 klo 08:44

Hei ja tiedoksi kaikille:

Tänään keskiviikkona 23.11. Tukinetissä on jälleen Moniääniset liveryhmä. Ryhmä on klo 18-19.30 ja illan keskustelun teema on: Ääniä kuulevana mukana työelämässä.

Ryhmän ohjaavat Suomen Moniääniset ry:n koulutetut vapaaehtoiset vertaisohjaajat.

Tule mukaan keskustelemaan!
🌻🙂🌻

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 07.12.2016 klo 13:35

Hei ja muistutus:

Moniääniset liveryhmä on Tukinetissä jälleen tänään ke 7.12. klo 18-19.30. Chatissä keskustellaan mielen sisäisistä äänistä ja sen ohjaavat Suomen Moniääniset ry:n koulutetut vapaaehtoiset vertaisohjaajat.

Tule mukaan!
🙂🌻

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 03.01.2017 klo 14:47

Hei ja tiedoksi:

Vuoden ensimmäinen Moniääniset liveryhmä on Tukinetissä keskiviikkona 4.1. klo 18-19.30. 🙂👍 Chatissä keskustellaan mielen sisäisistä äänistä ja sen ohjaavat Suomen Moniääniset ry:n koulutetut vapaaehtoiset vertaisohjaajat.

Tule mukaan!

Käyttäjä Irja_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 05.01.2017 klo 16:19

Vuosi alkoi vilkaalla keskustelulla liveryhmässä, kiitos osallistujille. Itse olen tykännyt vetää liveryhmää täällä Tukinetin palvelussa ja kivasti on liveryhmässä ollut myös kävijöitä. Tulkaa mukaan myös ensi kerralla 18.1.2017 klo 18:00-19:30.

Suosittelen myös vertaistukiryhmissä käymistä omalla paikkakunalla, jos sellainen on, sillä keskustelu muiden kanssa saattaa avata ovia omiin mielen sopukoihin ja parantaa äänien kanssa toimeen tulemisessa.

Aurinkoista tammikuuta ja talven jatkoa.

😎

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 18.01.2017 klo 09:14

Hei ja muistutus kaikille:

Tänään keskiviikkona 18.1. on taas tarjoilla vertaistukea verkon välityksellä!
🙂👍 Eli Moniääniset liveryhmä on Tukinetissä klo 18-19.30 ja keskustelun teema on tällä kertaa Äänien hallintakeinot arjessa.

Tulkaa mukaan vaihtamaan ajatuksia aiheesta!🙂🌻

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 26.01.2017 klo 10:24

Hei, 🙂🌻

Ensi viikolla täällä Tukinetissä on taas tarjoilla vertaistukea Moniääniset Liveryhmän merkeissä! Liveryhmä on keskiviikkona 1.2. klo 18-19.30 ja ryhmässä keskustellaan yleisesti mielen sisäisistä äänistä.

Toki aiheesta voi keskustella myös täällä foorumin puolella. Rohkeasti vaan mukaan kirjoittelemaan omia kokemuksia! 🙂👍

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 14.02.2017 klo 13:08

Hei ja muistutus kaikille 🙂🌻

Huomenna keskiviikkona 15.2. Tukinetissä on taas tarjoilla vertaistukea Moniääniset Liveryhmän merkeissä! Liveryhmä on klo 18-19.30 ja ryhmässä keskustellaan yleisesti mielen sisäisistä äänistä.

Aiheesta voi toki keskustella myös täällä foorumin puolella! 🙂👍

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 15.02.2017 klo 13:48

Kata_K kirjoitti 14.2.2017 13:8

Hei ja muistutus kaikille 🙂🌻

Huomenna keskiviikkona 15.2. Tukinetissä on taas tarjoilla vertaistukea Moniääniset Liveryhmän merkeissä! Liveryhmä on klo 18-19.30 ja ryhmässä keskustellaan yleisesti mielen sisäisistä äänistä.

Aiheesta voi toki keskustella myös täällä foorumin puolella! 🙂👍

Korjaus edelliseen viestiini eli tämänpäiväisen Moniääniset liveryhmän teemana on: Harrastukset ja äänet.

Käyttäjä Irja_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 17.02.2017 klo 16:21

maanvaiva kirjoitti 10.10.2016 15:43

Jos tulee vertaistukiryhmässä joku oma ääni mukaan, niin annetaanko sille myös näkyvä rooli keskustelussa? Vai sanotaanko sille, että ole nyt hiljaa?

Tästä kannattaa puhua vertaistukiryhmässä, kun tehdään sääntöjä vertaistukiryhmälle. Olen ollut Moniäänisten tukipäivillä, jossa vuorovaikutusohjaaja keskusteli henkilön kanssa, nimenomaan henkilön äänen kanssa. Oli henkilön mielestä rankka kokemus, mutta kuulemma kannatti koittaa. Voi jopa auttaa äänien toituvuuteen.🙂👍

Käyttäjä Irja_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 17.02.2017 klo 16:27

jaana6 kirjoitti 24.10.2016 18:25

Olin tänään vertaistukiryhmässä, kellään ei ollut kokemuksia näystä, paitsi minulla.🤨

Itselläni on kokemusta näystä, olen nähnyt ääneen liittyvän henkilöhahmon esim. silloin kun meni äänien kanssa todella lujaa ja olin psykoosissa. Näin keskustelukumppani kasvoilla toisen henkilön hahmon ja kuulin ääniä mitä tuo hahmo selitti, oli todella vaikea keskittyä itse keskustelukumppanin puheeseen.

Lisäksi olen nähnyt niinkuin valokuvia tai videopätkiä mielessäni, mitkä liittyvät ääniin, myös nyt kun olen paremmassa kunnossa, mutta harvemmin.🙂

Käyttäjä kirjoittanut 20.02.2017 klo 08:42

Minusta tukinetin ryhmässä ei juuri voi sellainen joka ei ole ollut psyykosissa tai just ei ole psyykosissa tai pelkää menevänsä psyykosiin tms. Kuitenkin koko vertaistukiryhmä pyörii psyykoosin ympärillä.

Minä olen nähnyt kuolleen ukkini useasti. Olen hänen kanssaan puhunut mutta, jos olen yrittänyt häntä koskettaa, hän häipyy pois näkyvästi.
Mummoni taas on näissä luonnonuskoissani vahvasti mukana, hänet vaan aistin mutten näe.