maanvaiva kirjoitti 20.2.2017 8:42
Minusta tukinetin ryhmässä ei juuri voi sellainen joka ei ole ollut psyykosissa tai just ei ole psyykosissa tai pelkää menevänsä psyykosiin tms. Kuitenkin koko vertaistukiryhmä pyörii psyykoosin ympärillä.
Minä olen nähnyt kuolleen ukkini useasti. Olen hänen kanssaan puhunut mutta, jos olen yrittänyt häntä koskettaa, hän häipyy pois näkyvästi.
Mummoni taas on näissä luonnonuskoissani vahvasti mukana, hänet vaan aistin mutten näe.
Tukinetin liveryhmässä osallistujilla monella on taustalla psykoosi, samoin täällä avoimessa ryhmässä kirjoittavalla osallistujalla, koska esimerkiksi itse en pystynyt hallitsemaan äänien toistuvuutta, alkoivat niin yllättäen ja voimakkaana ja en ollut tietoinen, että ääniä voi olla. Lisäksi äänet ohjailivat elämääni, mikä johti psykoosiin. Psykoosin kokenut saa helpotusta keskustelemalla asiasta vertaisten kanssa, mikä mahdollisesti estää tulevat psykoosit.
Toiset ihmiset ovat altiita psykoosille ja siksi psykoosiin joutuminen on mahdollista myös useampaan kertaan, varsinkin jättäessä psykoosinestolääkkeet syömättä. Toiset kuulevat ääniä ja eivät koskaan mene psykoosiin, heillä tuota altiutta ei nähtävästi ole. Ääniä kuuleminen on ominaisuus, jonka voimakkuus ja toistuvuus vaihtelee, mikä on jokaisella henkilökohtaista. Toivomme kuitenkin, että jatkat maanvaiva osallistumista meidän ryhmiin ja saat äänesi kuuluville ja mahdollistat näin sen kokemuksen muille osallistujille, että ääniä voi kuulla myös ilman psykoosia. 🙂🌻