Heippa!
Vasta noin vuosi sitten pystyin avautumaan äänistä ammattilaisten kautta jopa läheisimmilleni ihmisille ja nyt rohkaistuin jakamaan tarinani myös tällä luettuani teidän muiden kokemuksia 🙂 Olisimpa ymmärtänyt etsiä tänne jo aikaisemmin.
Aluksi oli hyvin vaikea määrittää aikaa, jolloin aloin kuulla harhaääniä. Nyt kun olen saanut prisessoida asioita perinpohjaisesti ja avata mieleni solmuja olen alkanut muistaa asioita, joita en edes muistanut olevan/olleen. Uskoisin, että olen alkanut kuulla ääniä ylä-asteen aloittaessani, ellen jopa jo nuorempana. Olen nyt siis vähän päälle kahdenkymmenen.
Nyt kun olen miettinyt syitä kuulemiini ääniin, olen ajatellut kaiken alkaneen jo lapsuudessa erinäisistä asioista. Olin kouluun päästessäni hyvin onnellinen, sillä uskoin saavani vihdoin kavereita huonon menestyksen jälkeen päiväkodeissa. Onneksi sainkin kavereita ja ajattelin että kelpaan kyllä siinä missä joku toinenkin. Olin rauhallinen, nauravainen ja kiltti lapsi, joten muiden arvostelu ja tekemisieni runsas kommentointi ei tehnyt hyvää. Olin hämmentynyt ja uskoin toimivani väärin, vaikka myöhemmin toki olen ymmärtänyt että kiusaajien solvaukset ovat kertoneet heidän omasta pahasta olostaaan/kateudesta/muille esittämisestä ehkä siinä toivossa etteivät joutuisi itse kiusan kohteeksi, jne.
Noin 10-vuotiaana kuljin jalat raahaten, hartiat korvissa enkä enää uskaltanut katsoa ihmisiä silmiin samoin kuin ennen. Pidin itseäni rumana ja huonona ihmisenä. Aina kun kadulla tuli ihminen vastaan, lakkasin melkein hengittämästä ja kaikki tuntui aina vaan harmaammalta. Asiaa pahensi äitini tylyt kommentit: "Älä laahusta! Ruman näköstä!" tai "Koita pitää ne hartiat alhaalla! Mikä sun on?!?" Tai jos itkin niin yritin peitellä sitä, sillä musta tuntu että ei saa itkeä vaikkei olisi mtn sen kummempaa syytä. Ei lapsi tajua sanoa, että äiti, mulla on jotenkin paha olla.
Ylä-asteella tekemisieni arvostelu jatkui: "Älä hymyile noin, vaa näin", "ei toi paita oo hyvä sulle", "Mitä sä oikee teet?!?", "Mihin se oikee kattoo? HAHA!! Ihanku se rukoilis. AHAHA!! No, vastaako sieltä kukaan?!" Joo ei vaikuta kovin pahalta, mutta ikäviä kommenteista teki se, että ne oli tarkoitettu julkiseksi häpäisyksi ja tarkoitus oli kaikkea muuta kuin hyvä.
Jatkettuani peruskoulun jälkeen eteenpäin kukaan ei enää ääneen arvostellut, mutta musta tuntui että kaikki katsoo, puhuvat musta pahaa yms. Eristäydyin. Aina kun puhuin jollekin tuntui että olen huonompi enkä kuitenkaan saa mtn järkevää suustani. En jaksanut lukea ja aloin viikonloppuisin juomaan kavereiden kanssa alkoholia välillä niinkin paljon, että muisti lähti ja aloin toimimaan holtittomasti. En vielä tässäkään vaiheessa tajunnut kuulevani ja näkeväni harjoja vaan elin omassa kuplassa, joka sai minut erittäin väsyneeksi. On todella, todella raskasta koko ajan kiinnittää huolmiota siihen kuinka kävelee, millainen ilmeeni on, miltä näytän, kuinka puhun, jne.
Tajusin, että kuulen ääniä, kun aloin yksinkertaisesti seuraamaan ympäristöäni rohkeasti. Kun kuulin ilkkuvan puhujan, ei kukaan kuitenkaan vaikuttanut/käyttäytynyt ympäristössä siltä, että minua edes huomattaisiin. Tajusin, että kuulen ääniä lähinnä yleisillä paikoilla ja eniten silloin, kun olen jostain syystä stressaantunut , epävarma itsestäni, ahdistunut tai jos kaikki on hyvin mutta ikäänkuin uskon sen hetken kuitenkin lyttääntymään kuin seinään, niin kuin usein aikaisemminkin on käynyt.
En ole saanut vaivaani lääkitystä lähinnä omasta tahdostani, eikä minulla ole mitään muuta diagnoosia kuin sosiaalisten tilanteiden pelko (jos sitä voi edes diagnoosiksi kutsua). Olen käynyt pelkästään kunnallisella puolella puhumassa. Onneksi olen avannut vihdoin suuni, sillä vaikka vielä on paljon tekemistä oloni helpottumiseksi niin avautuminen on kyllä edistänyt sitä, että voisin taas nauttia elämästä äänistä huolimatta. En halua ajatella, että pääsenkö äänistä koskaan kokonaan eroon, mutta ajattelen, että mitä enemmän saan menneisyyyden solmuja avattua, sen paremmaksi ja rennommaksi oloni tulee. 🙂