Heippa,
Olen kohta kolmekymppinen mies ja sairastanut nyt pari vuotta paranoidista skitsofreniaa. Sinänsä olen sairaudentunnoton, että en pidä tätä varsinaisena sairautena. Äänet ovat osa jokapäiväistä elämääni ja nykyään pärjään niiden kanssa aivan hyvin. Oikeastaan ne ovat aika mukaviakin. Ainoastaan ajoittain tulevat sähköshokit ovat enää kiusana, sekä se, että äänet valvottavat öitä. Uskon ja tiedän asiaan perehtyneenä, että kyseisiä oireita voidaan aiheuttaa teknillisellä laitteistolla. Vastaavan "sairauden" saaneita kannustan rauhallisuuteen ja ajattelemaan positiivisesti, sekä jaksamaan. Parempia aikoja on aina tulossa jos hetkittäin tuntuukin todella ikävältä.
Täysin turhana lääkityksenä menee Apilifiyer 30mg ja Opamox tarvittaessa. Kaljaa ja tupakkaa kuluu myös varsin paljon. Joskus polttelen kannabista ja syön muita rauhoittavia lääkkeitä. Apilifyerin hinta kallistui juuri, joten aion sen lopettaa ja jatkan mahdollisesti ilman lääkehoitoa tai korvaavan tuotteen varassa. Lääke on ollut muuten pätevä, koska varsinaisia sivuoireita tästä ei ole tullut, kuten monista muista. Ainoastaan eläväiset unet kiusaavat välillä, mutta onneksi en ole nähnyt painajaisia. Lääkkeen ominaisuuksiin kuuluu uni-reseptoreihin vaikuttaminen. Helpotusta en ole lääkkeistä saanut, vaan oireet ovat muuttuneet ajan kanssa itsestään jo ennen lääkehoidon aloittamista.
"Sairauden" aikana olen oppinut paljon itsestäni ja historiastani, mutta paljon tähän on kuulunut myös turhaa ja tarpeetonta psykoottista seikkailua. Mukana mahtuu pari sairaalajaksoa ja vaikeita aikoja kotona. Vähän pelkään pahojen oireiden palaamista, joskin uskon, että osaan suhtautua niihin eri tavalla jos ne vielä tulevat. Jännittää myös se jos äänet poistuvat ja alan tuntea itseni yksinäiseksi ilman niitä. Toisaalta kaipaan myös rauhaa ja hiljaisia hetkiä.
Hyvin menee noin siis muuten🙂👍