Heips vaan,
hauskaa, että maalla elävät ovat taas linjoilla! Toivon jokaiselle voimia arjen kanssa ähräämiseen, iloa valon lisääntymisestä ja toivoa huomisestakin selviytymiseen !! Yksi päivä kerrallaan !
Itse olen kompastellut ihan sananmukaisesti tässä yksin elämisessäni. Heittäessäni hepoille heiniä astuin tyhjään ja siinä meni vanhalta mammalta nilkka. Miten ihmeessä se sillälailla..ja juuri, kun sain paikalleen jämähtäneen niskan taas toimimaan kipupiikkien avulla.
Ja kun sain taas kävelemisen kulkemaan, tipahti poskihampaasta paikka, sellaistakaan ei ole koskaan ennen tapahtunut. Ja sitten taisi tipahtaa melkein loputkin hampaasta ja vihdoinkin tänään sain ihan armosta ja säälistä varmaan ajan hammaslääkärille... kun ei enää kieli oikein kääntynyt suussa ja olo oli oikeesti niin kipee, surkee ja onneton, miten yksi kolo suussa voikin olla suuri kuin maailmanlopun kuoppa ??
Hetken koin loskan ja myrskyisen tuulenkin keväisenä, kun oli keho ja se hammas oli illansuussa kutakuinkin kasassa. Ehdin jo huokaisemaan helpotuksesta, elämä voittaa sittenkin, ilo on tallessa, kevät tulee, on tulossa uusia eläimiä meille asumaan ja jaksan , jaksan, taas... Kun tuossa illansuussa lämmitin taloa, jostain syystä koko tuvan takan valurautainen luukku tipahti ihan yllättäen käsilleni, siis se uunin luukku, laseineen, ritilöineen, karmeineen kaikineen. Siinä kuoriutui käsivarresta nahat rullalle ja keskisormesta muutama nivel tykyttää edelleen järkytystä litistymisestään.
No. Äiti-ihmisenä ajattelen, että hyvä, että rysähti mun päälle, eikä lapsen eikä koirien tai varsinkaan koiranpentujen päälle. Ja hyvä, ettei luukkujen lasit hajonneet. Ja hyvä, ettei oo pakkasta ja hyvä sitä ja hyvä tätä...
Oikeasti haluaisin makaa oikosenaan tässä tuvan lattialla ja rääkyä. Ihan kamalaa, kun kukaan ei tule ja pelasta, ei silitä eikä lohduta, ei auta ylös tästä hajoamisen tunteesta. Mieli kestää, mutta ihan kuin koko kroppa alkaisi hajota ympäriltä. Jostain se tuska puskee ulos.
Irlanninsusikoira makaa pitkät kintut kippuralla tuossa lattialla. Siltäkin löytyi luukasvain, särkylääkkein on nyt saattohoidossa, sydän ja mieli vahvat sillä, luut eivät. Mutta jokainen kivuton päivä vie meitä molempia vanhoja kääkkiä kohti kevättä, aurinko auttaa meitä molempia, uskon niin. Minä saan voimaa kestää kaiken ja vanha koira pääsee makoilemaan pihanurmelle ja saa iloa näistä kaikista pienistä liikkuvista osista, joita meidän elämämme täällä tämän maatalon pihapiirissä on pullollaan.
Kirjoittakaa, muut maalla asuvat, omasta elämästänne, on niin hienoa päästä osalliseksi muiden elämästä edes näin netin kautta. Arki kun sanelee ehdot ajankäytölle eikä muita jakajia illan hiljaisiin hetkiin ole kuin tuo uskollinen Nukkumatti. Siihen mieheen voi luottaa, onneksi.