Moikka. Hauskaa, että tonttusesonki sujuu hyvin ja oot sinut peikkotaustasi kanssa.
Ja onnea koiranpennusta. Varmasti oli tarkoitettu just sulle.
On ollu pari melkein liian rankkaa päivää. 30v heppa veti nurin jäisellä pihalla. Piti ampua siihen. Ja se tunti, ennen kuin löytyi ampuja. Oon purru hampaita yhteen niin, että poskia särkee. Ja vaikka tärkeintä oli lopettaa tuskat, piti seuraavana päivänä saada 700 kg kuopattua. Nyt on tehty sekin. Tänään poltin tallin takana kaikki loimet ja vällyt ja peitot, joilla kuollut hevonen piti peittää, ettei kukaan säikähdä äkkikuoleman jälkiä.
Yhtä jumissa on mun kroppa ja sielu ja sydän kuin leukaperätkin, vaikka ei ollut ensimmäinen oma hevonen, joka lähti kotipihalta taivaan kotiin. Koskaan aiemmin kun ei oo ollu tällasta äkkilähtöä, tapaturmaa, onnettomuutta, ja vielä täällä vieraalla paikkakunnalla, kun ei tunne vielä ihmisiä, ei tiedä, kenelle soittaa, kuka lopettaisi kärsimyksen heti.
No nyt tiedän.
Niin on uupunut olo ja kaikki tuntuu sekavalta sotkulta. Mutta tällasta se on elämä eläinten kanssa, koskaan ei tiedä, mitä päivä tuo tullessaan. Nyt toivon vähän seesteisempää jaksoa, jos sellaista saa edes toivoa. Ensi viikolla aasi ja lampaat saavat kahtena iltana kyydin kirkolle perhepäivähoitajien lasten joulukirkkoon. No toki olen itte kyydissä mukana, koska olenhan mä just se paimen, jota nää elikot seuraa ihan ilman naruja ja remmejä. Eli saan siis joulumieltä itsellenikin. Eläimilleni tää on tuttua juttua ja nauttivat siitä, vaikka aasi on 25v ja lampaat 15v, minilammas tosin vasta 2v. Käy siis karitsasta.
On on, chihun pennut mahtuvat syntyessään kahvikuppiin. Nyt pitää pikkumamma viedä ultraan, että saamme tietää, onko odotettavissa 5 vai 15 pentua...onneksi mamma on niin pieni, että mahtuu tohon poikani pikkupunaan, jolla nyt ajelen, kun oma autoni on rikki ja umpijäässä liiterin nurkalla tönöttää niin surkeena. Ihan sydäntä vääntää. Mutta kun ei oo rahaa. Nyt.. enkä tiedä, koska voisi olla niin paljon, että saisin sen korjattua.
Mutta elämä kantaa. Joku lähtee, joku tulee. Surua pyyhkii ilo, iloa suru. Tällaista elämä on meille kaikille.
Iloa pakkaspäiviin !!!