Kiitos, M. Onhan tää kesä ollut varsinaista prosessia tuon vanhan pukin kanssa. Olen jo pari vuotta tiennyt, että se on jo ihan kunnioitettavassa iässä ja seuraillut sen vointia ja nähnyt, kuinka sen askel on lyhentynyt ja kaikki ne vuohien hullut temput ovat jääneet. Ei se ole enää vuosiin hypännyt auton katolle tai tallin vintiltä alas ihan huvikseen.. Nyt vaan odotellaan sellaista sopivaa hetkeä, että takana olisi lämmin ja leppoisa päivä muitten kamujen kaa pihassa loikoillessa ja sitten, ilman mitään sen kummallisempia kuvioita, saisi painaa kuononsa kaurakuppiin ja kas - taakse jää pitkä yhteinen taival ja muistot, joita on niin paljon...ja pahenevat kivut ja vaivat.
Pystyn hoitamaan kaverini taivastielle, koska se on mun velvollisuuteni. Saan kiittää jokaista karvaista kaveriani jokaisesta päivästä, joka on yhdessä eletty. Kuoleman hetki on koruton, mutta eläimen kannalta helppo, se ei stressaa eikä koe pelkoa eikä epäjärjestystä omassa olossaan.
Totta kai sen jälkeen ratkeen, ulvon kuin susi surua ja luopumista. Kun vanha kippurasarvinen pässi sairastui eikä lääke tehonnut, se lähti pässien taivaaseen siinä mun vieressä, lempipaikassaan heinäladossa. Voi jestas, miten itkin, kun kaikki oli ohi. Itkin elämää ja kuolemaa ja itseäni, pässiäni ja koko yhteistä elämäämme, itkin eroa ja ikävää ja kaikkea. Itkin niin, etten vähään aikaan eteeni nähnyt.
Eläinten kanssa kun elää, kaikki tunteet ovat niin suoria, on ilo ja suru, ihan aitoina ja mutkattomina. Toisin on tässä ihmisten maailmassa. Varmasti tiedät, mistä puhun..
On pimeetä, istun tuvan pöydän päässä. Pienet koirat kuorsaa, kuka missäkin. Yhden lempipaikka on vaatekaapissa, toisen pyykkikorissa, loput ovat jo vieneet parhaat paikat pedistä, jossa nukumme koko perhe, minä, lapsi ja pienten koirien lauma. Loput perheestämme ovat asettuneet orsilleen, karsinoihinsa, pahnoilleen ja pesiinsä nukkumaan.
Tää kesä on ollut niin hieno eläinten kannalta. Nyt alan taas järjestellä kavereitani sisätiloihin, pimeä tulee ja kylmä.