Rina kirjoitti 17.5.2017 13:27
Olet Lukossa joskus ilmaissut, että olet vaativa persoonallisuus-olisiko siis pohjimmiltaan kyse siitä? Et hirveästi anna armoa ihmisten vajavaisuuksille ja virheille?
Minäkin kai sanoisin, että kosto tai oikeuden saaminen laki teitse (selviä rikoksia lukuun ottamatta) ei ole sen arvoista. Ajatusten ja energian sitominen kyseisiin prosesseihin olisi elämän haaskausta. Menneet ovat minulle menneitä, enkä usko, että saisin mitään tyydytystä aiheuttamalla oikeusprosessilla vastaavasti itse jollekulle muulle jotakin pahaa.
Rina: Minulle on joskus sanottu, että minulla on sekamuotoinen persoonallisuushäiriö niin, että eniten on vaativan persoonallisuushäiriön piirteitä. Joskus nuorena olin tosi tarkka monista asioistani kuten opinnoistani ja urheiluharrastusteni treenaamisesta. Psykoterapeuttini kuitenkin sanoi, etteivät nekään ole nyt ihan kauhean tarkkoja olleet eli olen kyllä aina osannut lintsata ja löysäillä. Minulla on myös tarkkaavaisuushäiriötä, minkä vuoksi olen opiskellut paljon itseopiskeluna. Olen oppinut vain omilla keinoillani, joka on poikennut opettajan ns. massaopetustavasta. Tämän piirteen kanssa olen välillä ollut lirissä ja on ihmetelty, miksi minun on aivan pakko tehdä asioita tietyllä tavalla. Nykyisen työntekijäni mukaan en oikein tunnu vaativalta tyypiltä. Kukaan ei kai oikein osaa sanoa, mikä minua vaivaa. Somaattiset sairaudet nyt ainakin ja lisäksi on ollut toistuvaa masennusta. Omassa päässäni kutsun itseäni joskus vieläkin vaativaksi, koska minulle on niin joskus sanottu, eikä minulla oikein ole parempaakaan diagnoosia itselleni. Mitä noihin oikeusjuttuihin ja vastaaviin tulee, niin olen niitä jokaista joutunut miettimään tosi tarkkaan. Mihinkään niistä en ole lähtenyt mielelläni ja joidenkin osalta vielä pohdin lopullista ratkaisua yrittäen päästä toisilla keinoilla. Varsinaiseen käräjätupaan asti ei ole edennyt kuin yksi tapaus eli on selvitty sovitteluilla, kanteluilla jne. Muutamassa tapauksessa minä olen vain yksi "aktivisteista". Eräässä tapauksessa kärsijöitä oli tuhansia ja he olivat julkisen sektorin asiakkaita. Tapaus pyöri mediassakin. Osa tapauksista on ollut sellaisia, että olen yrittänyt itse ensin neuvotella asioista ja pyytää esim. tilanteen korjausta keskustelun perusteella. Kun neuvotteluista ei ole ollut apua ja lakia on selvästi rikottu, en vaan voi jättää asiaa sikseen. Osassa näistä tapauksista olen katsonut asioita sormien läpi yhdeksän kertaa muutosta pyytäen. Sitten kuitenkin tulee se kymmenes tapaus, joka katkaisee kamelin selän. Onneksi kuitenkin asiat ovat menneet parempaan suuntaan. Menneitä ei voi muuttaa, mutta tulevaisuuteen voi vaikuttaa. Tällä hetkellä asiani myös ovat sillä lailla aika hyvin, että uusia ongelmatapauksia ei ole syntynyt. Nämä, mistä taistelen, ovat menneitä, mutta haluan niihin vielä lopputulemat. Sitten minulla on myös ollut muutamia ei-riitaisia juridisia tapauksia, jotka ovat liittyneet perunkirjoituksiin, perinnönjakoihin, jakamattomien kuolinpesien pyörittämisiin, lainhuudatuksiin jne. Nekin ovat työllistäneet, mutta niihin ei tosiaan liity riitoja.