Koiran hankkiminen voi todella olla hyvä keino saada ystäviä, mutta sitten täytyy olla eläinrakas, sillä koira on aika vaativa, sitova ja yllättävän kalliskin harrastus. Tunnen ainakin yhden parin, joka on tutustunut koirapuistossa. Ovat olleet nyt onnellisesti naimisissa parikymmentä vuotta. Tunnen myös ihmisiä, jotka ovat löytäneet ystäviä ja kavereita koirapuistosta, mutta he myös aidosti pitävät koirista ja jaksavat ulkoiluttaa ja kouluttaa niitä. Jos epäilet jaksamistasi, älä ota koiraa. Itselläni ei koiraa ole eikä varmasti tulekaan. Sen sijaan on muita harrastuksia.
Ihmisiin voi tutustua paitsi netin myös erinomaisesti erilaisten harrastusten kautta. Vuorotyö tosin rajoittaa todella paljon, mutta jos on tarpeeksi sinnikäs, niiin kyllä vuorotöissäkin voi kaikenlaista harrastaa. Parhaat ystäväni ovat löytyneet harrastusten kautta, silloinhan on jo yhteinen pohja, josta lähteä liikkeelle joko toiminnan tai keskustelun puitteissa ja vähitellen tulee sitten aina lisää yhteistä, jos ystävillä synkkaa hyvin.
Yksinäisyys ja seksuaalinen eristyneisyys ovat kyllä todella kaksi eri asiaa. Myös seksuaalisessa suhteessa voi kokea yksinäisyyttä, jos ei tule ymmärretyksi, tästä minulla on kokemusta. Kahden ihmisen kommunikaatio ei pidemmän päällä voi rakentua pelkän seksuaalisen vetovoiman varaan. Täytyy olla myös yhteisiä harrastuksia ja intressejä, täytyy viihtyä yhdessä.
Itse paranin lopulta vaikeaksi syventyneestä masennuksestani vähitellen, työn ja ihmissuhteiden kautta. Työttömän tilanne onkin todella vaikeaa, tylsässäkin työssä on jotakin ihmistä koostavaa ja ainakin toimeentulo on huikeasti parempi kuin työttömällä. Mutta vaikka ystäviä olisi paljonkin, niin seksuaalinen eristyneisyys on kuitenkin pidemmän päällä raskas taakka kantaa. Onneksi maailmassa on kuitenkin ainakin teoriassa ihmisiä, joita seksi kiinnostaa... Mutta ei tässäkään asiassa saisi ajatella itsekkäästi omaa nautintoaan, vaan pitäisi yrittää tuottaa tyydytystä toiselle osapuolelle.
Hankalaksi tämä asia muuttuu silloin, jos on sattunut jäämään "koukkuun" yhteen ihmiseen, jota kohtaan tuntee jatkuvaa henkistä ja fyysistä vetovoimaa. Ei tunnu kivalta ajatukselta yrittää suhdetta jonkun toisen kanssa, jos kuitenkin rakastaa vain tätä yhtä. En tiedä, onko miehillä samanlaista, ehkä heidän on helpompi vaihtaa kohdetta kuin naisten. Eihän toisen tunteista voi sillä tavalla tietää, mutta minulla juttu nyt vain menee näin.
Harvinaisen vaikean miehen olen kyllä löytänyt, kun niin vaikea on saada häntä "mukaan", eikö sen pitäisi olla vähän helpompaa? Jos tulee naisena kohteliaasti torjutuksi, tulee kyllä aika kurja olo. Sitä miettii vain, että enpä taida kelvata mihinkään, olen liian vanha/ruma/lihava/tylsä/innokas/taitamaton tai ihan mitä tahansa, eikä seksi vain ole minua varten. Kaikki muut kyllä saavat sitä tarpeekseen, minä vain jään aina (?) ilman. 😭
Onneksi on kesä, aurinko paistaa, on valoa ja kaikenlaista kivaa tekemistä ja ihmiset keskimäärin aika hyvällä tuulella! Kesällä iloiset ajatukset vievät voiton itsetuhoisista ja jaksaa uskoa vielä rakkauteenkin...
Kesäiloa kaikille! - Elämä on koulu. Tässä täytyy vain yrittää selviytyä luokalta toiselle. Aurinko ei paista aina, mutta toisaalta pisimmänkin yön jälkeen koittaa uusi päivä. 🙂🌻