Nott. Mä olen ehdottomasti sitä mieltä että lähestyt vaan ja viittaat tähän yhteiseen kiinnostukseen! Miten pääset tuosta eteenpäin.. en tiedä missä merkeissä yleensä törmäätte, mutta jos esim tapahtumassa, niin odota että hän on yksin ja läheyst häntä. Siis jos se on helpompaa niin, että siinä ei ole muita. Eihän sillä oikeasti mitään väliä ole. En tiedä millaiset siis välit ovat, tietääkö hän kuitenkin kuka olet, nimen ja näin, että siitä riippuu miten kannattaa avata.. mutta viittaat että hei, oon ymmärtänyt että harrastat x/olet kiinnostunut x, tai voithan myös viitata yhteiseen tuttuun jos sellainen on, ja siitä lähdet liikkeelle. Yleensä ei haittaa olla rehellinen ja avoin, joten voit ihan kertoa jos hän vaikuttaa mukavalta että et juuri tunne muita joiden kanssa jutella asiasta x, ja nin pois päin.
Yksi mikä voi helpottaa, on keksiä kysymys tästä yhteisestä mielenkiinnon kohteesta. Se tietysti riippuu myös vähän asetelmasta ja missä törmäätte, ja kuinka harvinainen tämä yhteinen mielenkiinnon kohde on. Joskus tämä helpottaa koska se antaa ns hyväksyttävämmän (omasta mielestä, mitään väärää tuossa ei joka tapauksessa ole!) motiivin lähestyä. Jos toinen on esim. asiantuntevampi aiheen suhteen. Tai jos kyseessä olisi esim. koiriin/kissoihin/hevosiin tmv liittyvä asia, niin voi kysellä että onko toisella tullut eteen tällaista onglmaa x ja miten sen kanssa on edennyt tai jos se on liian outoa tai päällekäyvää niin voi kysyä, että mistä on saanut vaikkapa koulutusapua tähän asiaan x. ja siitä sitten jatkaisi keskustelua niin että ohessa tulee tutustuttua.
Nämä nyt vain tämmmöisiä ehkä vhän outojakin ehdotuksia. Riippuu paljon asetelmasta mikä ei ole hassua vaan tekee tilanteen itselle helpommaksi. Useinhan arkuudessa lähestyä on kyse siitä että "en kai minä nyt, miksi mää nyt, enhän minä nyt viitti.." mutta jos on toimittamassa jotain asiaa, niin se on enemmän ok.
Delffi: psykiatrille tai psykologille puhumisesta on harvoin haittaakaan. Puhuminen ja vielä ammattilaisen kanssa avartaa joka tapauksessa erilaisia näkökulmia ja tämä asia mitä sinulla on tarve käydä läpi, niin mielestäni sen kanssa on sinun omasta näkökulmastasi hyvä jutella nimenomaan ammattilaisen kanssa. Ymmärsin, että olet kokenut täälläkin että muut ovat asettuneet toisen osapuolen puolelle, mutta kun juttelet ammattilaisen kanssa, he ei lähde mihinkään vastakkainasetteluihin tai sellaisiin. Ei ne voi ratkaista asiaa käytännössä enkät iedä mitä ratkaistavaa siinä enää on, mutta ei sitä voi tehdä kyllä ilmeisesti kukaan muukaan. Sen sijaan sinä voit itse saada heiltä tarvitsemaasi tukea, joka on vain ja ainoastaan sinua varten eikä ollenkaan syyttelevää. Ja tuo että silloin toinen saa tahtonsa läpi, on suoraansanottuna paskin syy koskaan olla hakematta apua. ensiksikin hänen ei tarvitse sitä tietää, toisekseen on surullista evätä itseltä apu siksi, ettei toinen mahdollisesti kokisi jotain pientä mielihyvää saatuaan tahtonsa läpi. Mää vähän aavistelen, ettei tämä toinen ole tahtonut sinulle apua siksi, että avun hakeminen olisi jotenkin noloa tai tarkottaisi että olet jotenkin nyt huonompi ja hän olisi vahingoniloinen, vaan koska hän kuitenkin haluaisi sinulle hyvää ja että pääsisit eteenpäin. Kannattaa edes kokeilla. Ja muista että ei tämän toisen tarvitse tietää jos olet juttelemassa psykiatrin tms kanssa.
------
Itse tulin tähän ketjuun kirjoittelemaan siksi, kun tämä on näköjään tällä hetkellä foorumin aktiivisimpia ketjuja. Sääli, ettei foorumi ole tämän aktiivisempi. Mielenterveysasioihin on vaikea löytää aktiivista paikkaa, edes englanninkielisestä internetistä niin sanotusti. Kävin täällä joskus pari vuotta sitten kirjoittelemasa (eri ketjussa). Tällä hetkellä mää huolehdin vain ja ainoastaan siitä, että olen hengissä kun terapia jatkuu.. pari vuotta sitten mulla oli isoja ongelmia sen hetkisen hoitopaikan kanssa, toimimaton terapia, hirveästi töitä ja vallitsevat ongelmat lähinnä masennus, sos. til pelko ja pakko-oireet ja uupumus. Persoonallisuushäiriö tietysti koko ajan taustalla. Sittemmin lähdin tuosta yhdestä sairaalasta ja lopetin terapian, sekä "löysin" aiemmin hyväksi kokemani asiantuntijan ja nyt jo 1,5 vuotta olen käynyt säännöllisesti hänen luonaan terapiassa. Selvisin karmeasta työmäärästä ja viimeisen vuoden olen opiskellut rennosti etänä ja tehnyt keikkatöitä. Outoa kyllä tämän terapiasuhteen AIKANA kehitin vanhojen häiriöiden päälle vielä vakavahkon anoreksian, jonka "huippukausi" jäi kuitenkin lyhyeksi, sillä aloin syömään terapiasuhteeni pelastaakseni (kyllä, ihan oikeasti). Olin hyvin lähellä pakkohoitoa ja kuulin että se olisi tarkoitanut jopa kuukausien ehkä puolen vuoden taukoa terapiasta. No en todellakaan ollut siihen valmis ja sain jotenkin mielensisäistä dynamiikkaa muutettua niin, että aloin syömään ja päivääkään en ole palannut tapoihini, mikä on lääkärin mukaan todella harvinaista.
Anteeksi tekstitulvasta eikä kai tuollaista historiaa jaksa kukaan lukeakaan, eihän tuo mihinkään liity. Tällä hetkellä haen foorumeilta keskusteluseuraa siksi, että on terapian kesätauko menossa. Mulla ei ole paljoakaan tekemistä, mikä on toisaalta helpottavaa (sairausloma, ei tarvi miettiä töitä) ja toisaalta antaa ahdistukselle tilaa. Tässä kesän alussa masennus syveni taas uusiin sfääreihin ja itsetuhoisuus "aktivoitui" ja itsemurhariskin takia menin osastolle, tällä kertaa se ei ollut paikka minua varten ja tulin jo seuraavana päivänä kotiin. Ahdistuin siellä enkä kyennyt syömään, koska sosiaalisten tilanteide pelko oli huomaamattani saanut kevään aikana minusta yliotteen.
En uskalla harrastaa liiuntaa tai aloittaa salillakäyntiä, koska se triggeröi syömishäiriöjuttuja ja jos niin käy terapiatauon aikana, oon ihan todella kusessa. Joten en sitä tee, sen sijaan pelko siitä lihonko nyt kun en liiku ollenkaan (p.l kävely). TAloudellinen tilanne on taas erityisen vaikea eikä siihen näy helpotusta.. Olen yrittänyt ajatella etä on okei että ainoa tehtävä tauon aikana selvitä hengissä, mutta tiedän että sitten on enää kuukausi aikaa miettiä mitä tulevaisuudella teen. Olen valmistunut ammattiin jo aiemmin mutta jatko-opinnot ovat nyt päättyneet ja vakipaikkaa "pitäisi" hakea, mutta en tunne alaani omaksi . En kuitenkaan usko että mulla on enää prosenttiakaan paukkuja jäljellä toisen ammatin opiskeluun, niin, eikä rahaakaan. Mulla ei ole oikeastaan koskan ollut haluja, tavoitteita tai toiveita (koska olen mieleltäni sairastunut niin nuorena) mutta aina periaatteessa suunnitelma, esim. valmistuminen. Nyt sitten tuntuu että defensiivisesti kiellän elokuun jälkeisen loppuelämän, koska sinne ei ole suunnitelmaa..