Tunne siitä, että voimat loppuvat

Tunne siitä, että voimat loppuvat

Käyttäjä star-crossed aloittanut aikaan 10.08.2017 klo 21:26 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä star-crossed kirjoittanut 10.08.2017 klo 21:26

Olen joitakin vuosia kärsinyt on-off-ahdistuksesta, masennuksesta tai uupumuksesta, miksi sitä nyt kutsuisikin, jossa välillä on ollut parempia, jopa oireettomia jaksoja, välillä sitten taas on vaikeampaa. On levoton olo, vatsassa tuntuu olevan jättimäinen kivi, sydän tykyttää tuhatta ja sataa.

Olin pitkään työtön, mutta sitten sain puolen vuoden osa-aikatyön, jonka jälkeen pääsin keikkaluontoiseen nollasopimustyöhön. Kaiken järjen mukaan töiden puolesta olen parhaassa jamassa aikoihin, mutta silti vain tuntuu, että olen jaksamiseni äärirajoilla.

Pidän kyllä työstäni ja olen iloinen, etten ole täysin työtön, mutta silti tuntuu, että työ uuvuttaa epäsäännöllisyytensä vuoksi. Tuntuu, ettei minulla ole kontrollia omaan elämääni. On mahdoton suunnitella mitään, koska joudun alati olemaan stand by -tilassa työkeikkoja toivoen. Samanaikaisesti stressaan koko ajan työn menettämisestä, vaikka mitään sellaisia merkkejä ei ole ilmassa. Olen myös alkanut jännittää tuttujakin työtilanteita, uusista puhumattakaan, ja pelkään sen heijastuvan työhönkin.

Tunnen olevani umpikujassa. En saa lisätöitä tai ennustettavimpia töitä, vaikka kuinka haen. Uuden ammatin opiskelu ei ihan noin vain onnistu, kun on terveydellisiä rajoitteita (jotka rajoittavat myös työmahdollisuuksia) ja toisaalta ilman säästöjä koulun penkille siirtyminen ei tunnu mahdolliselta. Samaan aikaan TE-toimisto hengittää niskaan. Tilanteessa, jossa haen kyllä töitä ja muita ratkaisuja tilanteeseeni niissä kuitenkin onnistumatta, tuntuvat hallituksen ajamat uudistukset työttömyyden hoitoon silkalta ajojahdilta, nurkkaan ajamiselta, jopa rangaistukselta. Pelkään, että jossain vaiheessa minut määrätään johonkin kurssille tai työharjoitteluun, jolloin keikkatöiden vastaanottaminen vaikeutuu, jopa estyy. Minulla ei ole mitään luottamusta hallitusta tai viranomaisia kohtaan, että tällaisia järjettömyyksiä ei annettaisi tapahtua.

Ahdistuksen ollessa pahimmillaan olen toivonut sairastuvani tai joutuvani onnettomuuteen, ihan vain saadakseni edes hetken aikaa vain olla, keskittyä vain juuri käsillä olevaan hetkeen, olla murehtimatta. En edes muista, että milloin viimeksi olisin ollut huoleton.

Ehkä kaikkein pahinta on haaveiden pois hiipuminen ja tunne elämättömyydestä. Tätäkö tämä elämä nyt sitten on? Ankeaa harmautta päivästä toiseen ilman valopilkkuja, elämän valuessa hiljalleen ohi. Olisi kiva mennä jollekin kurssille, mutta ei ole rahaa (ja mitähän työkkärikin siitä sanoisi?). En nähtävästi koskaan tule omistamaan asuntoa saati omakotitaloa, josta olen (olin?) haaveillut koko ikäni, tai autoa, pientä mielenkiintoisten kirjojen kotikirjastoa, kivoja astioita… Pois on myös jäänyt entinen intohimoni matkailu. Minulla oli keväällä voimakas halu lähteä yksin mökille, jonnekin luonnon keskelle nauttimaan hiljaisuudesta ja jalosta joutilaisuudesta; kuunnella tuulen huminaa lehdettömissä puissa ja katsella tulen tanssia takassa. Vaan mihinkäs töiden toivossa elävä nollasopparilainen pääsisi?

En tiedä mitä tekisin.

Käyttäjä Tiffany3 kirjoittanut 20.06.2019 klo 13:54

Ei kai sitä lähestymiskieltoa ihan tyhjästä laiteta ja häirintää on ollut. Eikö olisi helpompi lenkkeillä jossain muualla kuin kyseisen ihmisen läheisyydessä niin, että hän näkee sinut. Ala elämään omaa elämääsi. Turha roikkua samassa asiassa vuosikaudet. Sinun käy tosi huonosti, jos jatkat samaa peliä yhä vain.

Käyttäjä kirjoittanut 20.06.2019 klo 14:18

No sory, en tiedä miten sua voisi tukea.Jos itse saisin lähestymiskiellon, kiertäisin sen henkilön todella, todella kaukaa vaikka asuisin pikku kylässä.

ps. miten itse voi muokata tekstiään? Voiko sitä muokata sen jälkeen, kun se on julkaistu? Ainakin tuota Delfin tekstiä on hitonmoisesti muokattu.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 20.06.2019 klo 15:45

On vaikea tukea ihmistä, joka stalkkaa toista  ja ei ymmärrä tekevänsä väärin, vaikka on lähestymiskielto ja varoituksia yhä uudelleen. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että se on väärin.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 20.06.2019 klo 18:45

Moi Delffi!

Sinulla on ollut paljon ikäviä ja voimia vieviä asioita. Mikä siinä on, että vaikeudet tuntuvat kasaantuvan? MS-tautiepäily ja muutokset elämässä eivät ole mitään pikkujuttuja, eikä viranomaisten kanssa asiointi ole juuri koskaan kivaa. Ihan varmasti sinulla on paska olo, sitä ei varmaan kukaan kiellä. Pidä nyt kiinni niistä asioita, jotka tuntuvat hyvältä, kuten koiran kanssa lenkkeilystä.

Mutta lähestymiskieltoa on syytä kunnioittaa siitäkin huolimatta, että koet sen olleen ylireagointia. Sen ohittaminen vain pahentaa tilannetta, sillä seuraukset sinä joudut itse kantamaan. Älä siis pahenna oloasi.

Onko se kuntoutusasia edistynyt?

Onnea itsenäistymiseen ja tsemppiä! Niin kulunut fraasi kuin tämä onkin, niin asioilla on tapana järjestyä.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 20.06.2019 klo 18:47

maanvaiva kirjoitti:
ps. miten itse voi muokata tekstiään? Voiko sitä muokata sen jälkeen, kun se on julkaistu? Ainakin tuota Delfin tekstiä on hitonmoisesti muokattu.

Viestin oikeassa alakulmassa on muokkaa, vastaa ja lainaa -toiminnot.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 20.06.2019 klo 18:48

Tiffany3 ja maanvaiva, en usko että te tunnette tätä entistä yksilövalmentajaani ja ettekä tunne minua. Kaikki ei myöskään ole niin mustavalkoista kuin luulette ja tällä kertaa lähestymiskielto on mennyt turhan helposti läpi. Kaverikin on sanonut samaa ja hänellä on itsellään kokemusta lähestymiskiellon hakemisesta, joten hän kyllä tietää asiasta.

Niin, ja se että asuu pienessä kaupungissa ja välillä sattuu kaupassa näkeen, niin ei se meinaa sitä että vainoaisin toista. Enkä ole koskaan käynyt ko. henkilön kotona asti, pelkästään kerrostalon ohi kävellyt tai pyöräillyt eli en ole myöskään jäänyt tuijotteleen ikkunoihin.

Valitettavasti myös voi välillä joutua meneen kerrostalon ohi, jossa tämä ko. ihminen asuu, koska siitä tulee mentyä ohi yhteen pieneen ruokakauppaan, joka on pisimpään täällä auki.

Lisäksi minulle ei ole koskaan sanottu, että mikä minun käytöksessäni on semmoista, että sen voisi tulkita vainoamiseksi. En ymmärrä, että minä joka olen vain noin 149 cm pätkä ujo hiirulainen, niin miten minä muka voisin mitään pahaa tehdä 166 cm pitkälle henkilölle joka ei edes ole mikään hiirulainen.

Käyttäjä Tiffany3 kirjoittanut 21.06.2019 klo 09:08

No ei se tosiaan ole ihmisen koosta kiinni mikään. Jos tarraa ihmiseen kiinni noin voimallisesti eikä vieläkään päästä irti on se kyllä lähestymiskiellon paikka. Etkö tosiaankaan ole valmis elämään omaa elämääsi ja jättämään tuon kaiken taaksesi. Se olisi palvelus teille molemmille.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 21.06.2019 klo 10:31

Nótt kirjoitti:
Moi Delffi!

Sinulla on ollut paljon ikäviä ja voimia vieviä asioita. Mikä siinä on, että vaikeudet tuntuvat kasaantuvan? MS-tautiepäily ja muutokset elämässä eivät ole mitään pikkujuttuja, eikä viranomaisten kanssa asiointi ole juuri koskaan kivaa. Ihan varmasti sinulla on paska olo, sitä ei varmaan kukaan kiellä. Pidä nyt kiinni niistä asioita, jotka tuntuvat hyvältä, kuten koiran kanssa lenkkeilystä.

Mutta lähestymiskieltoa on syytä kunnioittaa siitäkin huolimatta, että koet sen olleen ylireagointia. Sen ohittaminen vain pahentaa tilannetta, sillä seuraukset sinä joudut itse kantamaan. Älä siis pahenna oloasi.

Onko se kuntoutusasia edistynyt?

Onnea itsenäistymiseen ja tsemppiä! Niin kulunut fraasi kuin tämä onkin, niin asioilla on tapana järjestyä.

Kiitos sinulle, että sinä ainakin yrität tsempata. Vaikka en oikein usko tuohon, että asiat järjestyisi..

Kyllähän minä lähestymiskieltoa kunnioitan, koska en ole lähestynyt ko. ihmistä ollenkaan enkä ole kieltoaikana, joka on arkisin aamulla klo 7.30-8.30 ja iltapäivisin klo 16.00-17.00 ja tuo aika koskee siis ko. henkilön kotiosoitetta, niin en ole tuolloin mennyt kerrostalon (joka on julkisen kadun varrella) ohi, jossa tämä ko. henkilö asuu.

Mutta sille ei ihan oikeasti voi mitään jos pienessä kaupungissa sattuu välillä ohimennen näkeen toisen.

Mutta joo.. kuten jo edellisessä viestissäni kirjoitin, niin en oikein ymmärrä että miten tämä entinen yksilövalmentaja, joka on noin 166 cm pitkä ja eikä ole mikään hiirulainen, niin voi edes olettaa, että minä, joka olen vain 149 cm pätkä ujo hiirulainen, että voisin muka tehdä jotain pahaa hänelle. Liekkö sitten tämä entinen yksilövalmentaja vain vihaa minua niin paljon, että hän on päättänyt pilata elämäni.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 21.06.2019 klo 20:42

Ei siinä lähestymiskiellossa ole kyse voimasuhteista, kuten Tiffany3 jo edellä totesikin. Vaikka se toinen osapuoli olisi millainen korsto tahansa, niin hänelläkin on oikeus tuntea olonsa turvalliseksi ja elää rauhassa ilman stalkkaamista, vaikka fyysisessä konfliktitilanteessa olisikin selkeästi niskan päällä.

Perusteet lähystymiskiellolle löytyvät varmasti itse kiellosta. Oletan, että sovittelustakin sai dokumentteja, jossa sen toisen osapuolen syyt tulevat esille. Entä jos niiden perusteella koettaisit miettiä, että miltä itsestäsi tuntuisi, jos osanne olisivat toisinpäin?

Käyttäjä Tiffany3 kirjoittanut 21.06.2019 klo 23:08

Miksi sinun on niin vaikea päästää irti tästä ihmisestä, vaikka hän on jo lähestymiskiellolla sitä  vaatinut. Kyllä voi pienessäkin kaupungissa valita muita lenkkipolkuja kuin kyseisen ihmisen lähettyviltä, jos vain haluaa.  Tuollainen stalkkaus ja toisen ihmisen vainoaminen on epätervettä. Kyllä siinä lähestymiskieltopaperissa on sanottu ihan selvästi ne syyt, miksi se on asetettu. Toivon, että saat muuta sisältöä elämääsi ja pääset irti tästä sinua jo kuormittavasta asiasta. Keskity normaalin elämisen saamiseen, työhön valmentautumiseen. Siitä se elämä lähtee käyntiin.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 22.06.2019 klo 12:58

Vähän vaikea on asiaa jättää taakse, koska jos tämä ko. henkilö minut sattuu ohimennen näkeen esim. aamulenkillä ollessani, niin hän saattaa soittaa siitä poliisille, vaikka en muuta tee kuin olen aamulenkillä ja lenkki ei mene hänen kotinsa ohi.

Lisäksi tässähän on nyt asiat niin, että tämä entinen yksilövalmentaja on vaikeuttanut minun elämistäni. En nimittäin voi enään mennä työhönvalmennussäätiölle kuntouttavaan työtoimintaan, koska siellä on porukka myös lähtenyt tämän ko. henkilön toimintaan mukaan (tietävät vain tämän entisen yksilövalmentajan version asioista). Enkä voi myöskään hakea yhteen opistoon, jossa olisi ollut kiinnostava linja, tarkemmin sanottuna semmoinen kuin Avain ammattiin -linja. Jos hakisin nimittäin tuonne, niin varmasti tämä ko. entinen yksilövalmentaja heti olettaisi, että hänen takia sinne hakisin..mutta en ole hakemassa.

Nyt olen kuitenkin tällä hetkellä sairaslomalla, pääasiassa selän takia ja käynkin liikuntaneuvojalla, mutta myös osittain henkisen jaksamisenkin takia.

Ai niin, kaiken lisäksi tukiverkostoa ei itelläni oikein enään ole (muutakuin pari kaveria ja vanhemmat, mut ei niillekkään jaksa aina puhua samoista asioista).
Viime vuonnakin oli vain yksi verkostokäynti helmikuussa, koska kesäkuun verkoston jouduin peruun oksennustaudin takia ja se olisi kyllä ollut tarpeellinen se verkosto. Syksyllä sitten piti olla verkosto, mutta se sitten peruttiin lääkärin toimesta.

Nyt sitten olenkin jäänyt ns. tyhjän päälle..tai no, sosiaalitoimistossa mulla on kyllä yks työntekijä, mutta kun sekin on jo pari kertaa vaihtunut, niin ei oikein jaksa semmoistakaan, joten pakko vaan yrittää mennä päivä kerralla eteenpäin. Onneksi sentään on koira, jonka ansiosta edes jotenkin jaksan paskojakin päiviä.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 5 vuotta, 5 kuukautta sitten. Syy: -
Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 22.06.2019 klo 14:02

Muistan hyvin, miten sairaalloisen ihastunut olit tähän naiseen, yksilövalmentajaan ja haaveilit teidän ystävyydestänne jatkuvasti. Kyttäsit koirapuistossa ja kaupan edessä jne. Sinua varoiteltiin, että tällaisesta ei hyvä seuraa, mutta ethän sitäkään uskonut. Nyt olet alkanut häntä syyttelemään. Kyllä ihmisen pitää saada ammattiaan rauhassa harjoittaa. En jaksa uskoa, että hän syyttä poliiseja hälyttää. Yleensä suuri ihastus muuttuu vihaksi, kun ei saa toivomaa vastakaikua.

Käyttäjä Tiffany3 kirjoittanut 22.06.2019 klo 15:27

On ikävä piirre ihmisessä, ettei myönnä  tehneensä väärin, vaikka siitä on selvä näyttö olemassa. Jos myöntää  asian niin on mahdollisuus toipua ja aloittaa uutta elämää. Muuten jää vain pyörimään samassa paskassa loputtomiin.

Käyttäjä Delffi kirjoittanut 22.06.2019 klo 15:38

Tammyka, puhut nyt ihan potaskaa. En ole kytännyt ketään kaupan edessä enkä koirapuistossa. Emme edes koskaan ole olleet tämän entisen yksilövalmentajan kanssa samaan aikaan koirapuistossa, emme edes silloin kun olin vielä hänen asiakas.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 22.06.2019 klo 16:38

Sinun asemassasi minä alkaisin nähdä vaivaa, etten vahingossakaan sattuisi tämän valmentajan läheisyyteen. Muuttaisin lenkkireittiä, kävisin kaupassa eri aikaan jne. Koska kuten jo varmaan itsekin huomaat, lähestymiskiellon rikkominen vaikeuttaa tilannettasi ja pahentaa oloasi.

En tiedä, miten pienessä kaupungissa elät, mutta itsekin pienehkössä kaupungissa asuvana voin käydä asioilla ja lenkillä viikko- tai jopa kuukausitolkulla ilman, että törmään kehenkään tuttuun. Joten luvalla sanoen minun on aika vaikea uskoa, että tämän henkilön välttäminen olisi kohtuuttoman vaikeaa. Jos nyt sattumalta sattuisitkin kohtaamaan ex-valmentajasi, niin osoita välittömästi, että pidät kiinni lähestymiskiellosta ja lähde välittömästi toiseen suuntaan.

Positiivista tilanteessasi on, jos näin voi sanoa, että sinulla on oman onnesi avaimet käsissäsi. Siis sinulla on hyvin selkeät ja suoraviivaiset keinot vaikuttaa tilanteeseesi. Toivon sinulle tsemppiä niiden käyttämiseen.