Telkkarisarjat

Telkkarisarjat

Käyttäjä Hantzki aloittanut aikaan 11.01.2021 klo 19:41 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 11.01.2021 klo 19:41

Haluaisin keskustella telkkarisarjoista. Mitkä on hyväksi ja mitkä pahaksi. Miksi katselee jotakin telkkarisarjaa vaikka sieltä voi herätä joku epämiellyttävä tai yllättävä tunne? Miksi joskus tuntuu siltä, että ihan tavallisia tv sarjoja dramatisoidaan. Miksi katsojalle halutaan aiheuttaa sellainen sydämenpysäytystunne? Ei nyt ehkä ole ihan oikea sana 😀 

Minä tykkäisin kovasti jotain hyvää syödessä katsoa jotain hyvää myös. Pulma on siinä, että mitä? Telkkarisarjastahan ei voi tietää onko se hyvä ennenkun on katsonut sitä. 

Saa ehdotella perustelujen kera minkä katsominen miellyttää itseään. 

Minä perustin tämän siksi, että oma tukinet-henkilöäni tuskin kiinnostaa analyysini telkkariohjelmista. Voimme kirjoitella hänen kanssaan muista aiheista. Täällä voi pohdiskella telkkari (tai netti) sarjojen vaikutusta elämään. Ja tukihenkiköni oli sitä mieltä, että minun kannattaisi katsoa turvallisia ohjelmia. Mikähän sellainen olisi? Muumitko? Tai Kaapo? 🙂 😀

Minä olen luullut olevani tunteeton, mutta olenkin hyvin herkkä. Olen miettinyt, että joskus tulee niin paljon kaikkea kerralla että menee turraksi ja tulee ”tunteettomaksi”. Olen ajatellut, että telkkarisarjat ei tunnu missään. Vaikka siinä hypättäis vuorelta ni ei tunnu missään. No…tuntuuhan se. Tai ehkä siinä se, että tietää sen olevan fiktiota niin tulee se tunne että ei tunnu missään. 

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 14.02.2021 klo 15:36

Minä siis ajattelin, että noin 50-70 eurolla saa jo hyvän soittimen, joka on siltikin teknisesti tuota vanhaa parempi. Tosin tuo vanhakin kelpaisi ominaisuuksiltaan, jos vain suvaitsisi toimia. Mutta nyt vaikka hieman tarkemmin asiaa tutkin, niin niiden hinnat alkavat noin 140 eurosta, joka on siis puolet enemmän, mitä ajattelin niiden maksavan. 😮 Tai täsmennettäköön, että Full HD -soittimia saa about tuolla hinnalla, mutta ymmärtääkseni kannattaisi ostaa 4K, koska ainahan on järkevämpää päivittää ajanmukaiseen. Niin ainakin luulisin.

Mutta kun nykysoittimien ominaisuudet ovat minulle pitkälti hepreää. Esimerkiksi niissä on vaikka mitä 4K UHD skaalauksia, joiden tarpeellisuudesta minulla ei ole mitään käsitystä. Tai jos yksi laite maksaa 150 €, toinen 200 € ja kolmas 250 €, niin mitä käytännön eroa niissä on? Ja sitten jos menen kivijalkaliikkeeseen ostamaan ko. soitinta, niin jos tämän kylän pienehköillä elektroniikkaliikkeillä niitä edes on hyllyssä, niin myyjä voi kyllä selittää ummet ja lammet, mutta ei minulle tule siitä mitään muuta kuin tyhmä olo.

Terveisin tekniikan kelkasta tippunut 😅

Striimaus eli suoratoisto, esim. Yle Areena tai Netflix.

Vaellusjutuista ja striimauksesta tuli mieleen, että Elisa Viihteessä näkyy olevan vuokrattavissa Villi vaellus -elokuva. Kirja oli hieno itsensä löytämisen ja voittamisen kokemuksen kuvaus - kumpa itse kokisin jotain vastaavaa! - ja olen halunnat nähdä elokuvaversion jo useamman vuoden ajan. Pitää varmaan joka päivä vuokrata se. 🙂

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 14.02.2021 klo 19:54

Tai kaikki dokumentit kuulostaa kiinnostavilta. Ehkä ei kuitenkaan mikään ruuvimeisseleistä kertova dokumentti. Mutta äsken tuli katsottua kaksi ja puoli Avara luonto dokumenttia putkeen. Nyt tiedän, et on olemassa saari,joka on isompi kuin meidän maa. Se on asumaton ja siellä eleli kivoja apinoita. Maisemat olivat mahtavat. Erään aamupäivän aikan katsoin monta koiradokumenttiä Areenasta. Koiraihmisenä pidin niistä kovasti. Erittäin mielenkiintoista tutkimusta tehty koirista. Näyttää siltä, et niitä halutaan tutkia lisää ja lisää. Heh, en saanut vieläkään vastausta siihen kysymykseen, että miten niin monta erinäköistä koirarotua on voitu kehittää.

Äijä-koira tiedetään. Ja aina kun eräkävijöissä on koira mukana niin kiinnostaa. Ne voisivat joskus enemmänkin esitellä niitä koiriaan. Niitä saksanseisojia on esiteltykin paljon. Mutta hirvikoiria ja mäyräkoiria ja noutajia ja mitä muita koiria ne nyt käyttääkään.

Kun kirjoitatte vaeltamisesta ja katselin äsken luontodokumentteja, niin itsellekin tuli halu vaeltamisee, koska dokumentissa näytettiin vuodenajan vaihtelut ja kevät osiota oli kiva katsoa.

J. R. R. Tolkienia on Walesin luonto innoittanut LotR tarinan syntyyn. Senkin nyt opin yhdestä luontodokumentista.

Voi että, kaikki Englannissa ja Walesissa ja Skotlannissa jne.kiinnostaa. niiden luonto ja eläimet ja ihmisetkin. Ja niillä on samoja kukkia kuin meillä Suomessa!

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 14.02.2021 klo 20:09

Täällä toinen tekniikan kelkasta pudonnt! 🙋‍♀️ minun emojeita ovat enemmän nämä 🛌🛀⛹️‍♀️🧘‍♀️🚣‍♀️🚶‍♀️🐉🦕

Olitteko laskemassa? 🧣🧤🛷 minä en ollut. Mutta katselin kyllä mäkeä laskevia lenkillä ollessa. Söin sitten laskiaispullia, kotona odotti ja oli ihana kun oli tullut pitkältä lenkiltä pakkasesta. Mutta hernekeittoa ei ollut.

Käyttäjä kirjoittanut 15.02.2021 klo 10:20

Mua kyllä kiinnostaa ruuvimeisseliohjelmatkin... 🙂 varsinkin jos entisöinnistä kyse.

Mun laskemiset kyllä jäi laskuista selviämisen selvittämiseen:/ joo, viisasta oisi useammin liikahtaa, vaikka pulkkamäkeen liikaa matkaa eikä sitä pulkkaakaan.... Huomenta 😄

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 16.02.2021 klo 20:52

En ollut laskemassa, mutta se kyllä kuulostaisi kivalta. 🙂 Kumpa vain minulla olisi pulkka tai vielä mieluummin Stiga.

Eikös Tolkienia innoittanut mm. Kalevala ja suomen kieli? Ja jos oikein muistan, niin vanhat tarinat, kuten Kuningas Arthur. Niin ja kelttimytologia. Ja luonto, LotR-dokkareista muistan, että Tolkein piti kovasti puista.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 18.02.2021 klo 10:15

Olen nyt nähnyt sukulaislastani pari kertaa. Keskustelut on kuitenkin aika mielikuvituksetonta. Mielikuvitusta minulla kuitenkin, näin käsittäisin edellisten kirjoituksieni perusteella, löytyy. Tein kuitenkin jotain hyvää, nimittäin tilasin pari satukirjaa lapselle, joita voimme yhdessä lukea. Tilasin myös äänikirjoja, lapselle pari ja itselleni yhden. Äänikorjat ovat sähköisesti ladattavia, toivon että saan ne toimimaan ja kuulumaan. Viimeksi kun tilasin lapselle kirjan ja äänikirjan ja se taisi olla toista vuotta sitten niin äänikirja tuli cd:llä. Onneksi ei enää, koska minulla ei ole cd-soitinta. Mietin tota mäenlaskua justiinsa sukulaispoikaa ajatellen, mutta meillä ei ole mitään pulkkaa ja en tiedä onko lähimpään laskumäkeen pitkä matka.

En tiedä J.R.R.Tolkienista sen enempää. Kuulin vain dokumentissa, että Walesin luonto innoitti häntä. Saattoihan se olla niin että mm. Walesin luonto innoitti häntä.

Luonnosta puheenollen, taidan lähteä tuonne auringonpaisteeseen ja pyöräillä kauppaan. Pakkasesta viis. ❄☀️

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 20.02.2021 klo 18:33

Aloin sitten aikani kuluksi katsomaan Jaws. Teen monta huomiota. Se ei ole pelottava mutta on silti. Musiikit ovat kyllä osasyynä tunnelman luomiseen. Mutta ei se hilpeä ole vaikka katsoisi ilman ääniä. Vastenmielistä repimistä ja metsästystä. Puolin ja toisin. Kamppailua. Poliisi, joka toimii oikein ja ripeästi! Mutta, joka joutuu luopumaan siitä oikein toimimisesta hölmöjen, rahan perässä olevien kaupungin/kylän johtajien toimesta. Sitten miellyttäviä huomioita. Elokuva on kuvattu selvästi aikaa ennen internettiä, koska huomaan ihmisten ryhdin ja se on suora. ehkä en jaksa tähän kiinnittää kohta enää huomiota, koska mitä väliä sillä ryhdillä oikeastaan on? En minäkään jaksa pitää ryhtiä vaikka tiedän hyvin että sellainen "pitäisi" pitää. Olkoot kukin missä asennossa miellyttävältä tuntuu? Mutta siis ymmärrän, että siitä muistutellaan, mutta onko se ärsyttävää vai ei niin sitä en ole vielä päättänyt. Ja siis kukaan kenen ihmisen kanssa olen tekemisissa ei puhu ryhdistä mitään. Liikuntakurssin pitäjät puhuivat siitä. Kyllähän sen huomasi, ett ei niin lysyssä ollut kun oli tehnyt muutamat kerrat liikuntaliikkeitä. Nojaa, se siitä sen asian jaarittelusta. Sitten hyviä huomioita: Jawsin melkein alussa ollaan rannalla ja lapset ja labradorinnoutaja uivat samassa vedessä! Ei olisi suotavaa tänä päivänä. Koirat ehdottomasti sivummalle. Vaikka samaa vettä se on silti! Ja mitä kaikkia muita eläimiä siinä samassa vedessä käy! Kettuja, lintuja, hirviä... Mutta ennen se oli ihan ok. Huomaan paljon metsästyskoiria elokuvassa, labradori, cockeri, spanieli, kalastuskaupunki, kalastus-/vesikoiria. Sitten muita huomioita, näyttelijät ovat oikein hyviä. Vaikka hai on vain robotti (ja se näkyy selkeästi) niin tarinan näyttelijät tekevät tarinasta ihan niin uskottavan, että elokuva vieläkin karmii selkäpiitä sopivasti. Tyhmän rohkeita ihmisä, jotka lähtevät "kalastamaan" "pikku" haita. Elokuva on hidastempoinen nykypäivän hektisempään menoon nähden. Mutta muistan töissä ajatelleeni, kun olin tietyn määrän tunteja tehnyt ja se jo alkoi tuntumaan, että sellaista hidastempoista mutta trillerimäistä elokuvaa kuin Jaws on niin minä taidan tarvita. Jos energiat jostain syystä kasvavat kupillisella kahvia ja tylsistyn tähän vanhan elokuvan hitaaseen tempoon niin voin vaihtaa elokuvaan I, Robot. Se elokuva nimittäin vaikutti mielenkiintoiselta ja sellaiselta, johon voisin seuraavaks perehtyä. Elokuva alkaa vetävästi heti mysteerillä, tärkeä henkilö elokuvan kannalta on heittäytynyt/heitetty yläkerroksista alas lasin läpi. Mutta elokuva oli jostain syystä liian nopeatempoinen heti työpäivän jälkeen katsottavaksi eivätkä aivoni jaksaneet alkaa sitä prosessoimaan. Muita huomioita: huomasin ajattelevani kesää kun Jaws-elokuvassa näkyy aurinko ja hiekkarannat, sinisenä kimmeltävä vesi.

Odotan innolla äänikirjojen kuuntelua, jotka tilasin. En käsitä et miksi sähköisesti ladattavassa äänikirjassa kestää niin kauan ennenkuin sitä saa kuunnella, koska eihän se matkaa mistään postissa. Oikeita kirjoja odotan sen sijaan postista.

Olen ajatellut, että viimeinkin uppoutuisin taru sormusten herrasta kirjoihin. Kirjaversiot varmasti erilainen elämys kuin elokuva. Ja ajattelin kuunnella ne äänikirjoina.

Ajattelin kylläkin, että ennen sitä haluaisin katsoa Hobitti elokuvat loppuun. Haluaisin muistaa miten Bilbon matka päättyi ja miten hän palasi takaisin sormuksen kanssa Kontuun asumaan, josta alkaa taru sormusten herrasta tarina.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 20.02.2021 klo 20:13

En voi myöskään olla ajattelematta koronaa, kun katselin Jaws-elokuvaa. Samoja aiheita: pitää tehdä rajoituksia ihmisten oman turvallisuuden vuoksi (elokuvassa rannan sulku) ja päättäjät kiistelevät siitä, että rajoittaako vaiko ei.

Miksi mietin että näytetäänkö tämä sen takia, että saisi mahdollisesti vertaistukea koronatilanteeseen...? Vai ajattelenko sen itse vain niin, että elokuva antaa näkökulmia...

Kuten Sisäilmaa sarjassa vertaistukena uupuneille tai ajoittaisen uupumuksen kanssa kamppailevalle henkilölle. Tänään tuli töissä mieleen Annelin hahmo... ja se että kuinka hän suhtautuu asioihin. Ja että kuinka hän äärimmilleen vietynä viimeinkin toimii jollain lailla....

Haluan jostain syystä kirjoittaa siitä hetkestä, kun Annelille oli annettu mahdollisuus esiintyä telkkarissa.... Heh, siinä oli itseasiassa sellaista komediaa jota olen kuullut ennenkin. Siinä telkkarissa esiintymisen jälkeen siis. Se lausahdus Satu Silvon hahmolta, että "valtion virkamiestä ei voi erottaa vaikka hän töppöilisi telkkarissa." Se voi pitää paikkansakin valtion virkamiesten kohdalla. Valtion virkamiehet (ja naiset) ovat olleet komedioiden kohteena ennenkin. Itsevaltiaat tulevat mieleen. Samoin, tiedättekö vanhaa kuunnelmaa nimeltä Knalli ja Sateenvarjo, jota tehtiin radioon vuosina ennenkuin minä olin syntynyt ja vähän sen jälkeen. Tai 2000 luvulle itseasiassa. Siinä on kuunneltavia jaksoja. Osat toistavat samoja sketsiaiheita. Mutta se meni niin Knallin ja Sateenvarjon kohdalla, että sarja oli ensin englantilainen ja sitä esitettiin Englannissa. The Men from the Ministry. Sarjaa suomennettiin suomalaiseen radioon. Kun sarjasta tuli suositumpi Suomessa kuin kotimaassaan, alkoi sarjan Englantilainen käsikirjoittaja kirjoittaa jaksoja Suomeen, josta se käännettiin suomeksi. Pekka Autiovuori on hulvaton kakkosmies (ja hän on kyllä hulvaton) Lamm ja Kauko Helovirta esittää Hamilton-Jonesia, joka yrittää pitää Erikoisosaston langat käsissään, mutta on laiska eikä haluaisi tehdä työtä oikeastaan ollenkaan. Hän haluaisi vain kasvattaa kukkia...

 

Käyttäjä kirjoittanut 21.02.2021 klo 10:18

Hei, tuosta äänikirjojen tilaamisesta. Eihän se kestä kuin lataamisen ajan sun laitteelle.

Äänikirja vaatii sovelluksen joka pitäisi tilauksen yhteydessä ladata laitteelle. Itse kokeilin erästä BookBeatin ilmaisjaksoa ja sain auki heti.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 22.02.2021 klo 18:23

Olipa taas sattuma! Juuri hiljattain mietin, että pitäisiköhän lukea Sormusten herra uudelleen. Vain pari kertaa olen sen lukenut ja edellisestä kerrasta on ehkä liki 20 vuotta, joten taatusti kirjasarjasta saisi vaikka mitä uutta irti. Vaan saa nähdä saanko aikaan.

Jaws, siinäkin on taas klassikko, jota en ole nähnyt. Musiikkia olen kyllä kuullut ja se on harvinaisen tehokas jännityksen kohotuksessa.

En edes uskalla ajatella miltä ryhtini, tai siis sen totaalinen puute, näyttää. 😐 Olisi kyllä syytä, selkävaivoja kun silloin tällöin on. Ja onhan ryhdikäs ihminen aina, noh, ryhdikkäämmän oloinen. Siis itsevarmempi. Ja sehän on ihan tutkittukin, että samalla tavalla kuin mielialat näkyvät kehonkielessä, niin kehonkieli voi vaikuttaa mieleen.

Virkailijoille nauramisellahan on pitkät perinteet. 🙂 Tämän ajan trendi on monitahoiset hahmot, joten Sisäilmaa-sarjan virkailijat on esitetty itsekin mahdollistamismalliensa typeryyden ymmärtäväksi sekä uupumuksen kanssa kamppaileviksi hahmoiksi, joita on helppo sympata, mutta ote on kuitenkin (tragi)koominen.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 23.02.2021 klo 19:09

Nott älä yhtään ole huolissasi ryhdistäsi. On sitä elämässä muutakin kuin ryhdin pitäminen. Tuleehan siitä mieleen että ryhtiä pitävällä ihmisellä on energiaa ja itseluottamusta. Välillä minua ärsyttää, kunolen oikein reippaana menossa jonnekin ja sitten ryhti losahtaa jossain vaiheessa jostain syystä. Niin sitten tulee sellainen olo et miksi yhtään pidän selkää suorassa, kun se ei kestä kuitenkaan. Ja sitten tulee välillä sellainen olo et olenko ylpeä? Kävelen selkä suorassa, leuka vähän ylhäällä, totisena, katse kaukaisuuteen enkä kohdista sitä keheenkään, jotta jatksan tehdä kaikki asiat.

Kuinka sattuikaan tuo kirja ☺ kuuntelin meinaan 5min alusta LotR kirjaa ja se tempaisi mukaansa. Nyt kun tiedän millainen Bilbo oli nuorena Hobitti-sarjasta niin on kiinnostavaa lähteä lukemaan/kuuntelemaan vanhan bilbon ja Frodon tarinaa. Täytyy teh lista mitkä kaikki äänikirjat tahdon lainata ja lähteä kirjastoon. Noita Adlibriksestä ostettuja sähköisesti ladattavia äänikirjoja en ole saanut kuulumaan. En tajua yhtään mistä ne pitää ladata. Laitoin asiakaspalveluun viestiä siitä... että eiköhän se siitä selviä... täytyypä tästä suunnata myös cd soitin ostoksille jotta saankuunneltua kirjaston äänikirjoja. Haluan kuunnella mooonta kirjaa.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 25.02.2021 klo 16:28

Juu, kai se olisi tärkeämpää kulkea omalla tyylillään kuin miettiä miltä se muiden silmiin näyttää. Mutta kasassa kulkeminen korostaa pömppömahaa, hyvä ryhti korostaa muotoja. 😅 Niin tai näin, olisi kiva tuntea itsensä hyväksi.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 27.02.2021 klo 12:10

Jos palaan vielä tuohon Sisäilmaa-sarjaan, vaikka minun ei kannattaisi palata siihen nyt ehkä lauantaina ja vapaapäivänä, koska se kertoo työjutuista. Palaan siihen siis joku toinen päivä kun taas koskettaa työ.

No siis tosta ryhdistä... ni mä huomaan meneväni koirien kanssa aika paljon kumarammassa ja katse tiessä. Sitten taas kun menen töihin pyörällä niin huomaan joskus ottavani kiintopisteen kauempaa ja tuijottelen sinne ja polen sinne. Se on semmoinen ajatus että se on suoritus se pyöräretki. Siinä ei katsella maisemia vaan mennään pisteestä a pisteeseen b. Joskus vilkuilen haarautuvia teitä ja mietin että olisi kiva mennä vaikka tonne joskus. Mutta en ikinä lähde pyöräretkelle vapaa-aikanani kuitenkaan... En varsinkaan näin talvella. Kesällä saatan suunnitella kesälomalle retken. Siinäkin minua harmittaa se asia että koirat eivät pääse mukaan.

Mutta sen verran tosta Sisäilmaa sarjasta... kun siinä pistää silmään ne kohtaukset. Tajusin, että katsoin ensimmäisellä kerralla sarjan uutuuden viehätyksessä kerralla loppuun asti. Siinähön tulee kamalasti kohtauksia jatkuvasti. Kun ne työntekijät olivat 2.jaksossa lounaalla tiimipalaverissa, jonka Seppo oli äkeissään määrännyt. Ja kun se menee lopulta siihen, että Kaijan ei pyydä anteeksi Sepolta, jolloin Anneli kääntyy pyytämään anteeksi Sepolta Kaijan puolesta. Mutta tämä ei Sepolle käy vaan häpäipyy paikalta, jolloin Anneli joutuu lopulta onko se itsesäälin? valtaan ja sanoo että: "No anteeksi! Anteeksi että puhuin raasteista!" Kun se oli siinä raastepöydässä ja yritti vaihtaa puheenaihetta. Ajattelin itse siinä kohtaa että tuo tuollainen käytös ei ainakaan paranna tai ei auta mitään. Mutta siinä on hänellä joku oma tarve tai siis hän tarkoittaa jotain muuta kuin niitä raasteita. Niin tämän pystyin kirjoittamaan nyt koska se ei välttämättä liity työhön vaan liittyy myös normaaliin ihmiselämään. Uriutuminen ja itsesääli. Piti keittää kahvit kun katsoin sarjaa uudestaan, sen verran vahvalta tavaralta se tuntui.

Mitä mieltä olet muuten sarjan sivuhahmosta Ali Jahangirista? 🙂 en tiedä mikä hänen hahmonsa nimi on ravintolan pitäjänä vai sanottiinko sitä.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 03.03.2021 klo 15:42

Voisin aloittaa jonkun uuden sarjan. Jonkun ulkomaalaisen. On paljon kehuttuja sarjoja. Kun vaan nyt muistaisin mitä. The Crown! Sitä on ainakin kehuttu...

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 03.03.2021 klo 15:44

Jaahas se tarvitseekin toimiakseen Netflixin. Ei siis sitä.