Witgenstein oli jotenkin inspiroiva henkilö.
Hän kärsi masennuksesta ja taisteli sitä vastaan koko elämänsä. Mutta hän sai aikaan kyllä paljon. Hän oli erikoinen ihminen. Nero. Hänellä oli hienoja ajatuksia. Ja viimeiset sanat mitkä hän sanoi olivat että: "Minulla oli hieno elämä." Siis että ihminen pystyy kuolinvuoteellaan vielä toteamaan että minulla oli hieno elämä. Kaikesta kurasta huolimatta, mitä hän elämän aikana sai niskaansa. Siinä oli kyllä hieno ihminen.
Juuri hänen ajatuksensa uskonnosta puhuttelivat. Niin kuin sanoinkin aiemmin että hän totesi: "Kristinusko on niille jotka ovat jatkuvassa hädässä." En tiedä olenko jatkuvassa hädässä. En varmaankaan. Mutta noissa sanoissa saattaa piillä totuus.
Nykyaikana on vain niin vaikea enää turvautua mihinkään uskontoon. Me tiedämme maailmasta niin paljon. Me elämme tekniikan aikakautta. Mutta samalla kuitenkin ihmiset kärsivät paljon. Se onkin ihmeellistä. Sillä vaikka meillä on kaikenlaista hienoa elektroniikkaa ja emme näe nälkää tai muuta vastaavaa. Niin silti meillä on se eksistentiaalinen pulma että emme tiedä mitä tehdä elämällä. Että tavallaan tämä kaikki on vain kellumista jossain virrassa. Että me ajaudumme tiettyihin tilanteisiin. Emme tavallaan hallitse omaa elämää, ainakaa hirveästi. Menemme maailman mukana.
Olen huomannut tämän omassa elämässäni. Tietynlainen konrolli on. Mutta aika paljon sitä menee vain mielihyvän perässä. Sen takia tämä elämä niin vaikeaa onkin, koska mielihyvä on niin lumoavaa että sitä haluaisi koko ajan. Mutta sitten kun puhutaan elämän tarkoituksesta, niin se ei voi olla pelkkä mielihyvän tavoittelu.
Mutta toisaalta sitten me olemme aika vapaita. Mutta sillä vapaudella on hirvittävä hinta. Olemme vapaita ryyppäämään ja rellestämään, mutta aina kuitenkin tulee seuraava päivä ja krapula.
Sitä helposti vain sitten kääntyy nihilismiin elämässä. Tai postmodernismiin. Että mitään totuutta ei ole missään asiassa. Kaikki tulee autuaaksi omalla uskollaan. Ja kun maailmaa katsoo niin se tuntuu pitävän paikkansa. Mutta nihilismi on huonotila, sillä jos millään ei ole mitään väliä niin minkä takia tehdä mitään?
Mutta kuitenkin suurin osa ihmisistä jaksaa kantaa maailman painon harteillaan. Ja hyvä niin. Ihmisen tehtävä on kantaa tuo paino.