Moi.
Niinä hetkinä elämässä kun on saanut rakastaa ja tuntea vastarakkautta elämä on ollut onnellista...tarkoitan parisuhteen alkua. Ensimmäinen parisuhde joka johti avioliittoon kesti 15-vuotta...joista syntyi kaksi lasta...viimeiset viisi vuotta etsittiin eroa...nykyinen parisuhde on kestänyt 5-vuotta jossa alun "huuma" kesti ehkä kaksi vuotta? Nuoruus vuosina kaksikymppisenä minulla oli 2-3-vuoden seurustelu. Vaikka minulla on ollut parisuhteita niin parisuhde itsessään on "avoin tapaus" en ymmärrä parisuhteen "kierjoittamattomia sääntöjä" läheskään kaikkia...
Olen "ehdollistanut" "merkityksellisen" rakkauden ilmeiseti koska minulla on kaksi tytärtä, kaksi koiraa, ja kaksi kissa joiden kanssa viihdyn ja jotka hakeutuvat minun lähelle/seuraan. Olen parisuhteessa jossa ei ole läheisyyttä fyysisesti eikä verbaalisesti...silti en osaa olla tyytyväinen mitä minulla on. Pidän tyttäristäni, koirista ja kissoista mutta jotenkin en anna sisäistä merkitystä heille niin paljon kuin olisin rakastunut parisuhteessa ja minua rakastettaisiin.
Okei tyttärien, koirien, kissojen rakastaminen on erilaista kuin rakastaa parisuhteessa, mutta onko se niin oikeasti? Rakkautta on monea lajia on pyyteetöntä rakkautta joka ei vaadi mitään, sitten on eroottista rakkautta, ja jotkut erottavat vielä rakkauden Jumalaa kohtaan, tai Jumalan rakkauden ihmisiä kohtaa. Näistä rakkauden lajeista puhutaan filosofiassa.
Jos ihminen elää luostarissa jo nuoresta lähtien luulen että hän pitää rakkautta Jumalaan tärkeimpänä? En tiedä?
Erootinen rakkaus perustuu siihen että toinen ihminen tekee minut onnelliseksi, ja minä hänet, luulen...erootinen rakkaus on haavoittuvinta ja lyhyt kestoisinta...ajassa ja avaruudessa🤔
Kaikki rakkauden muodot ovat haavoittuvia...tietenkin voi väittää ja sanoa että Jumalan rakkaus ei horju eläväisiä kohtaan, mutta kun tulee elämässä tilanteeseen jossa tuntuu että Jumala on hyljännyt...(ei hän muuten tekisi elämästä näin vaikeaa) Toisaalta sulkeeko ihminen itse Jumalan rakkauden itseään kohtaan pois...kun hän ei käsitä "mitä kaikki tarkoittaa"?
Pyyteetön rakkaus esim. lapsia ja eläimiä kohtaa tuntuu välillä laihalta, vaikka jos lapsi kuolisi, tai eläin lopetataan surun määrä on/olisi massiivinen. Miksi jotkut asiat saavat merkityksen vasta sitten kun ne "otetaan pois"?
Näistä meidän (89) kysymyksistä voisi kirjoittaa kohta kirjan🤗
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 7 kuukautta sitten. Syy: Korjaus