Olen ajattellut välillä syöksyä pimeyteen. Täsmennän vähän:
Siis jos elämä todella on vain kärsimistä, josta ei saa mitään palkkiota muuta kuin kuoleman. Niin mietin että miten olisi syöksy pimeyteen? Siis kapakoiden ja alkoholin maailmaan. Jossa juhlisin yötä päivää välittämättä enää omasta elämästäni. Saisin alkoholismin. Tappavan kierteen joka veisi minut hautaan.
Sillä mitä elämällä enää on tarjottavana?
Jos minulla riittäisi rohkeutta niin ehkä tekisin tuon syöksyn.
Sillä tuntuu siltä että täytyisi tehdä joku radikaali muutos. En vain tahdo jaksaa tätä merkityksettömyyden tunnetta. Siis nihilismiä. Että millään ei loppujen lopuksi ole mitään väliä. Tämä ajatus minua kiusaa.
Mitä väliä on sillä mitä teen elämässä. Jos todellakin on niin että tätä maailma ei ole mikään Jumala luonut. Jos me olemme heitteillä täällä. Ja jos Jeesuskaan ei ollut Jumalan poika. Jos hän vain oli tavallinen ihminen. Jos kaikki uskonnot ovat harhaa.
Niin silloin elämässä päätyy usein päätelmään että mitä väliä on millään. Ja maailman pimeys vain kasvaa vuosi vuodelta. Pandemiat, ateismi, ilmaston muutos.
Minkä takia ylipäätänsä taistella tässä elämässä, jos kerran palkkana on kuolema. Ja jos kuolemassa todella ihminen häviää lopullisesti. Ja hänen nimensä unohdetaan. Eikä loppujen lopuksi maailmasta ole enää mitään jäljellä, kun aurinko meidät nielaisee.
Näin synkissä vesissä sitä kahlaa. Eli kysymys: Mitä väliä on millään?