Syömishäiriöisen mieli
Laihdutin viime syksynä todella paljon. Syömishäiriötä ei todettu, mutta luulen, että jos olisin jatkanut samaa rataa vielä jonkin aikaa, niin olisi käynyt.
Nyt tänä kesänä olen ensimmäistä kertaa elämässäni todella tuntenut, ettei peilikuvallani ole niin suurta merkitystä. Haluan kyllä taas laihtua muutaman kilon siksi, että mahtuisin eräisiin kivoihin vaatteisiin joita vaatekaapissani on, mutten enää ole kiinnostunut yhtä laihaksi tulemisesta kuin mitä olin viime syksynä.
Eilen eräs henkilö linkitti mulle anoreksiasta kertovan biisin. Olin jo ehtinyt onnelisesti unohtaa, miksi laihdutin viime syksynä, mutta tuo biisi sai minut muistamaan syyn siihen. Ja se sai minut miettimään, että jos se kerran sai minut muistamaan syyn siihen, miksi laihdutin, voiko se vaikuttaa mieleeni niin paljon, että laihdutukseni riistäytyisi käsistä uudestaan? Vaikka olen jo jonkin aikaa ollut täysin varma siitä, ettei niin voi enää tapahtua?
Ja jos yksi musiikkikappale saa minut menemään näin tolaltani, miten voin elää tätä elämää ilman että otan vaikutteita kaikista maailman kappaleista ja mainoksista ja kaikesta mitä media meille syöttää? Onko mieleni näin herkillä? Koko kesän olen ollut ilman terapiaa ja pärjännyt loistavasti. Voiko yksi musiikkikappale vaikuttaa mieleeni näin paljon? Oliko minulla syksyllä syömishäiriöisen mieli? Olin silloin psykiatrisessa sairaalassa pari viikkoa ja sen jälkeen terapiassa lähes puoli vuotta, mutta koskaan minulla ei diagnosoitu syömishäiriötä.
Olisin voinut törmätä mainitsemaani biisiin missä tahansa. Ihan sattumalta. Jos annan tällaisten sattumien vaikuttaa ajatuksiini ja tunteisiini, kuinka voin pitää jatkossakin mieleni tasapainossa?