Syöminen masentuneena/ahdistuneena, ruokaketju.

Syöminen masentuneena/ahdistuneena, ruokaketju.

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo aloittanut aikaan 24.06.2013 klo 09:53 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 24.06.2013 klo 09:53

Ajattelin tällaisen aloituksen, kun itselleni masentuneena ja ahdistuneena syöminen hiukan vaikeaa eli koko ajatus syömisestä saattaa alkaa ahdistamaan, ruokahalu on huono, eikä keksi mitään mitä tekisi mieli syödä. Minulla saattaa syöminen loppua kokonaan jos en pidä siitä tarkasti huolta. Tässä välillä annoin otteen repsahtaa, en syönyt paljon mitään, limsaa ja pillereitä vaan..laihduin monta kiloa ja havahduin.

Tuli kuvottava olo, vatsa kurni tyhjyyttä, lurisi ja lärisi (meni kait vatsahapot sekaisin) eikä tehnyt ruokaa mieli. Se oli niin vaikeaa syödä mitään tai miettiä mitä tekisi mieli.. Nyt olen viikon ajan syönyt vain väkisten vaikka se onkin hirveää, ja oppinut taas syömään vähän kuin ihmiset normaalisti, tosin ruokamäärät on vieläkin aika pieniä, mutta syön kuitenkin joka päivä tiettyinä kellonaikoina ym.

Olisi mielenkiintoista kuulla onko muilla ongelmia ruokien ja syömisen kanssa masentuneena/ahdistuneena? Onko ruokahalu pois? Onko syöminen vaikeaa? Jouduteko pakottamaan itseänne?

Ja yleensä, mitä syötte ja millaisia määriä? Olisi kiva pitää tässä ketjussa vähän niinkuin ruokapäiväkirjaa, voisi aina ilmoitella mitä on syönyt ja fiiliksiä ja vinkkejä ruoan suhteen..

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 24.06.2013 klo 10:38

No niin, aloitan itse ensin, kun juuri söin aamupalan.

Sämpylä, jonka välissä suolaista Oivariinia, sulatejuustoviipale, kinkkusiivu. Loput elisestä Apetina snack-packistä, jossa fetaa, oliiveja, valkosipulinkynsiä öljyssä (tosin en syö niitä v-sipuleita, enkä kaikkia oliiveja) vaan enimmäkseen fetat, Riisifrutti päärynäunelma, juomaksi sitruunavichyä.

Upposi ilman suurempia ahdistuksia ja kuvotuksia. Ehkä se sitten auttaa pysymään ruodussa, kun syö vaan vaikka väkisten niin ruokahalua palaa taas. Tänään ei käydä kaupassa eli kaapista syödään kaikkea mitä siellä on juhannuksen jäljiltä ja mitä eilen vähän täydennettiin. Seuraava ateria on kait joskus kahden aikaan, en tiedä vielä mitä silloin syön.

Syömiemme ruokien terveellisyyteen ei tässä ketjussa oteta kantaa vaan ainoastaan kerrotaan kaikki mitä olemme syöneet. Vaikka olisi syönyt koko päivän pelkkää jäätelöä tai ei sitten mitään.

Käyttäjä Monange kirjoittanut 24.06.2013 klo 12:36

Itsellä tuntuu, että syömisten kanssa heitellyt koko kevään laidasta laitaan. Välillä en ole syönyt melkeinpä yhtään koska kuvottaa niin paljon. Ja jotenkin se, että keho kuihtuu on tuonut jotain tyydytystä, että se paha olo näkyy sitten edes siinä, jos ei sitä osaa/halua sanoiksi pukea......... Mikä on aika pelottavaa. Pelkään tuota puolta ajatuksistani. En halua alkaa syömishäiriöiseksi!

Sitten välillä olen myös yrittänyt syödä vaikka mitä, ja oksentanut! Tämä on ihan kamalaa, siitä en ole saanut kerrottua kenellekään... Onneksi nyt en pitkään aikaan. Mutta huomaan, että jotenkin kidutan omaa kehoani myös kun voin muuten huonosti.

Nyt olen saanut painon pidettyä ihan ok luvussa ja yritän kanssa saada syötyä vaikka usein kuvottaa ja vatsassa vääntää aika helposti. Enkä oikein tunne nälkää. Mutta tiedän sen, että jos ei ole mitään energiaa niin kaikki menee vielä huonommin ja tuntuu mahdottomammalta.

En oikein jaksa kokata yksin, vain itselleni. Syön aamupalalla aina samaa, rahkaa ja jugurttia mihin laitan siemeniä, pähkinöitä, marjoja tai hedelmää. Muuten sitten ehkä voileipää. Kahvia. Mitä milloinkin. Toki ruokaakin jos sitä jotain on. Ja jäätelöäkin😉

Mutta on joo ollut aika vaikea tämäkin asia nyt hoitaa kunnialla🤔

Käyttäjä saloka kirjoittanut 24.06.2013 klo 17:34

Mä painin syömisongelmien kanssa, vaikka sitä ei päältä näy. Enemmän tulee juotuu, kun syötyy. Nyt olen pepsi/cola vierotuksessa ja se laittaa mun luonteeni lujille.

Aamupalaan kuulu vaan ½litraa mehua.
Lounas/välipalat jätskii ja ½litraa mehua
Päivällinen maissipastaa, jauhelihaa, sipulia, ketsuppia ja jälkkäriksi soijajogurttia
Iltapalaksi vettä.

Tässä kun katon tätä listaa ni olenko todella näin niukkaruokanen. Mut en osaa syä aamulla, enkä oikee muullakaan aikaa. Joskus kokeilin iltapaa, mut en jaksanut sitä hirveen kauan.

Ei kannata musta ottaa mallia. Olen 2 kertaa päässy sairaalaan just syömisongelmien vuoksi. Silloin ne meni ihan äärimmäisyyksiin asti.

Käyttäjä kirjoittanut 24.06.2013 klo 17:59

eka aamiainen on aina sama eli piimää, marjoja ja siemeniä tehosekoittimella juomaksi.
Koirien kanssa lenkille ja kaurapuuroa ja mustikkasoppaa.

Välipala leipäjuustoa, manteleita ja vettä.
Lounas oli erilaisia salaatinlehtiä, kurkkua, paprikaa, siemeniä, oliiviöljyä ja poronpaistia kukkakaalimuusilla.
Välipala oli rahkaa ja hilloja.
Päivällinen kasvissosekeitto smetanalla ja kurpitsansiemillä.
Iltapalaksi syön ruisleipää ja savukalaa ja marjoja ja rahkaa.

Käyttäjä katinka3 kirjoittanut 24.06.2013 klo 23:56

Hei. Tällä kertaa en jaksanut lukea koko viestiä läpi mutta jonkinlaisia ongelmia on täälläkin. Hirmu hyvä ketju! Palaan tähän myöhemmin. Ja mua kiinnostaa myös kaikkien vitamiini, hivenaine, antioksidantti ym.-asiat suhteessa mielenterveyteen. Just nyt en jaksa. Mutta ihan perus syömisasiat kiinnostaa vaikka kaikka nuo ym.asiat unohdettaisiinkin.
Palaan tähän, paremissa voimissani 🙂👍

Käyttäjä saloka kirjoittanut 25.06.2013 klo 17:36

En tiä kannattaako mun olla tässä ketjussa. Pelkään että joku ottaa musta mallia ja sairastuu sen vuoksi. Mut voin tämän päivän tähän laittaa...

Aamupalaksi ½ l soijakaakaota
Lounas/välipalat ½l vettä, bon aquaa (olin kaupungilla, kuumudessa)
Päivällinen maksalaatikkoa kurkun kanssa ja 1 l ananasmehua
iltapala taitaa olla vettä, mansikoita ja soijavaahtoa.

Käyttäjä Leijonamieli kirjoittanut 25.06.2013 klo 19:44

Syöminen on jo entuudestaan heikkoa ja näin kesän kuumalla heikkenee entisestään. Kaikki kylmä maistuu hyvälle. Viilit, jogurtit, marjapuurot, mehukeitot, kiisselit. Ne menee helposti alas. Mulle on viime päivinä maistunut maustamaton viili mehukeiton kanssa. Ihan raikas kesävälipala.

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 25.06.2013 klo 20:06

Minulle ei meinaa maistua mikään. Se johtuu ahdistuksesta. Aamu oli minulla hirveä ihan muuten vaan (siitä selostan ketjussani) joten en saanut syötyä vaan vasta autoajelulla yhden jäätelön. Kotona sitten iltapäivällä meni perunamuussia, savulohta ja vichyä. Myöhemmin toinen annos jäätelöä. Nyt pitäisi iltapalaa.. varmaan otan riisimuroja ja jugurttia. Ruokahalua ei enimmäkseen ole vaan on syötävä väkisten. Todella tylsää. Vichyä litkin pitkin päivää, varsinkin kuumalla. Kuumuus vielä verottaa ruokahalua. Jos tulee etovaa oloa, otan pokkana pahoinvointilääkettä. Pakkohan se on jotenkin saada syötyä. En vaan jaksaisi ajatella koko syömistä, kun ei kiinnosta. Mutta pakko, etten laihdu liikaa😴

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 25.06.2013 klo 21:28

No niin, iltapala syöty. meni yllättävän hyvin alas. Eli niitä riisimuroja maidolla, yksi mangojugurtti, iso pala Koskenlaskija-juustoa. äsken söin vielä yhden purkin vauvanruokaa (ne on helppoja syötäviä). Vielä tekisi mieli syödä yksi riisifrutti, mutta taidan jättää aamuksi, en ole ihan varma. En viitsi syödä liikaa, ettei tule huono olo.

Vaihtelee aika paljon, yleensä kyllä aamulla ei tee mitään mieli. Senhän taas näkee huomenna..kun on kuuma päiväkin, saattaa olla vaikeuksia.

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 26.06.2013 klo 07:35

Saas nähdä tän päivän syömiset..

Päätä särkee jo, ilmeisesti kuumuuden vuoksi ja se nyt ei ainakaan ruokahalua paranna. Juuri kuumuuden vuoksi ei tiedä yhtään miten tän päivän syömiset menee eli kuinka paljon tarttee pakottaa ja kuin huono olo siitä tulee..joutuuko ehkä ottamaan pahoinvointilääkettä.

nyt vasta suunnittelen aamiaista. Se tulee olemaan niitä riisimuroja maidolla, jugurttia ainakin. Päiväruokaa mietin. Tavallaan tekisi mieli sellaista peruna-kinkkulaatikkoa uunissa, mutta vermeitä siihen ei ole, enkä tiedä mennäänkö tänään kauppaan kuuman sään takia.

Ihme, että edes jotain ruokaa edes teoriassa tekisi mieli, kuten tuo kinkkulooda. Eri asia sitten saako sitä aikaan ja tekeekö enää sitten mieli, kun on aika syödä.

Käyttäjä kirjoittanut 26.06.2013 klo 11:08

No ei ole kyllä nälkä mutta pakko syödä, ei voi miettiä edes etten söisi.
Aamiainen sama kuin ennen.
Välipalaksi hain torilta kalliita vadelmia ja niistä söin puolet raejuuston kanssa.

Lounaaksi oli kesäkeittoa ja ruisleipää. poroa, kurkkua,paprikaa ja salaatin lehtiä.
Välipalaksi menee loput vadelmista.

Päivälliseksi on jotain kalaa mitä tulee verkoista. Jos ahvenia, teen myös pinaattimuhennosta.
Omatekoista mehujäätelöä aion myös nauttia.

Kun saloka mietit, jotain kirjoittamisesta tähän ketjuun, niin kirjoitan minäkin vaikka olen diabeetikko jonka on pakko syödä vaikka ei huvittaisi koko syöminen yhtään, kun kesä ja lämmin on perseestä.

Käyttäjä katinka3 kirjoittanut 26.06.2013 klo 15:43

Hei. Mulla toi syöminen on kans tollasta väkipakolla kuten AK:lla. Mitään ei huvittais syödä. Toivoisin että olisio joku `lähihoitaja`joka tekisi mulle terveellisen ruuan ja kannustais syömiseen. Maitoa juon kyllä aika paljon ja sitä oikeastaan tekee välillä mielikin. Viimepäivinä olen juonut paljon maitokaakaota☺️ ja sen lisäksi jokusen ruisleivän palan juuston kanssa. Jääkaapissa ois vielä lohtakin mutta se jäi paljolti syömättä kun en jaksanut pestä uusia perunoita kaveriks. Koira syö kaiken mitä itse suunnittelen itselleni mutta mikä kuitenkin jää jääkaappiin vanhentumaan. Tomaattikeittoa ostan joskus valmiina pussissa ja se uppoaa.

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 27.06.2013 klo 06:43

Huomenta!

Eilen jäi syömiset aika huonolle, kun oli kerrankin niin "kiireinen" päivä ja vähemmän kotona kuin yleensä.

Aamianinen jäi syömättä. Iltapäivällä söin kanankoiven, mozarellaa ja fetaa, oliiveja. Joskus kuuden aikaan illalla söin purkillisen tonnikala-makaronisalaattia (Saarioisten eines) ja iltapana kymmenen maissa, riisimuroja maidolla, mansikkarahka. Siinäpä ne sitten olikin. Tosin kuumuus kyllä verottaa ruokahalua ja nesteen (vichy) lipittäminen pitkin päivää täyttää vatsaa, mutta kuumalla kyllä pitää juoda. Lisäksi otin muutaman merisuolakiteen, jotta suolan saanti pysyy balanssissa (mulla ollut joskus ongelmia liian vähäisen suolan ja matalan verenpaineen kanssa).

Harkitsen monivitamiini-hivenainetuotteen hankkimista, kun tuo syömäpuoli on aika heppoista ja jotenkin nyt ei just vihannekset ja hedelmätkään mene kurkusta alas niin mistäköhän saan vitamiineja? En mistään.

Tästä päivästä en tiedä vielä, kuin sen, että aamiaista aion syödä ja sitä kinkkulaatikkoa tekisi yhäkin mieli, mutta en tiedä viitsiikö uunia kuumentaa näin kuumalla ilmalla. Taitaa taas jäädä haaveiluksi.

Käyttäjä kirjoittanut 27.06.2013 klo 08:32

Aamiaisen söin diabeteksen takia mutta kohta meillä on työpalaveri ja pitkä aamiainen johon jokainen tuo jotain. Minä tietenkin poroa ja äitini tekemää leipäjuustoa.
Huh, kun jännittää syödä vierainen kanssa ja vieläkö ei etukätteen tiedä mitä syötävää jokainen tuo.

Sellainen pieni vinkki että kasvissokeitot ovat hyviä kesäruokia.
Esim. keittää keittojuureksia kasvisliemessä ja soseuttaa sauvalla, lautaselle vielä jotain tuoretta vaikka basilikaa ja smetanaa taikka pekonikuutioita paistettuna.
Ei mene kauan ja vie nälän.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 27.06.2013 klo 10:02

eilen söin ruuaksi salaattia ja sit jälkiruuaksi tuoreita mansikoita sokerilla. Jogurttia söin myös. Muuten meni ihan nesteillä.

Tänään teen taas salaattia. On kivaa kun siihen saa laittaa kaikkea mistä tykkää ja sitten napostella.
Iltapalaksi kai joko omenaa tai sit mehukeittoa.
Muuten nesteitä.