Syöminen masentuneena/ahdistuneena, ruokaketju.

Syöminen masentuneena/ahdistuneena, ruokaketju.

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo aloittanut aikaan 24.06.2013 klo 09:53 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 24.06.2013 klo 09:53

Ajattelin tällaisen aloituksen, kun itselleni masentuneena ja ahdistuneena syöminen hiukan vaikeaa eli koko ajatus syömisestä saattaa alkaa ahdistamaan, ruokahalu on huono, eikä keksi mitään mitä tekisi mieli syödä. Minulla saattaa syöminen loppua kokonaan jos en pidä siitä tarkasti huolta. Tässä välillä annoin otteen repsahtaa, en syönyt paljon mitään, limsaa ja pillereitä vaan..laihduin monta kiloa ja havahduin.

Tuli kuvottava olo, vatsa kurni tyhjyyttä, lurisi ja lärisi (meni kait vatsahapot sekaisin) eikä tehnyt ruokaa mieli. Se oli niin vaikeaa syödä mitään tai miettiä mitä tekisi mieli.. Nyt olen viikon ajan syönyt vain väkisten vaikka se onkin hirveää, ja oppinut taas syömään vähän kuin ihmiset normaalisti, tosin ruokamäärät on vieläkin aika pieniä, mutta syön kuitenkin joka päivä tiettyinä kellonaikoina ym.

Olisi mielenkiintoista kuulla onko muilla ongelmia ruokien ja syömisen kanssa masentuneena/ahdistuneena? Onko ruokahalu pois? Onko syöminen vaikeaa? Jouduteko pakottamaan itseänne?

Ja yleensä, mitä syötte ja millaisia määriä? Olisi kiva pitää tässä ketjussa vähän niinkuin ruokapäiväkirjaa, voisi aina ilmoitella mitä on syönyt ja fiiliksiä ja vinkkejä ruoan suhteen..

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 27.06.2013 klo 12:37

Aamiaista en sitten saattanut niin aikaisin syödä ja lähdimme miehen kanssa kauppaan ja asioille. Halusin lähteä aikaisin ennen kuumuuden tuloa, mutta onneksi alkoikin sataa, vaikka vieläkin on aika kuuma ja kostea oikein. On tyhmää lähteä liikenteeseen ilman aamiaista. No, ruokakaupassa ei onneksi kaikki ruoat tympineet, eikä tullut tunne, etten halua mitään. Vaikka normaali nälän tunne tuntuu vieläkin puuttuvan niin kuitenkin sitten kun alkaa syömään niin jotenkuten kuitenkin maistuu. Luulen, että olen ottanut nyt syömisestä liikaa henkistä painetta ja siksi minua ahdistaa koko syöminen. Minulla on nuorempana ollut taipumusta syömishäiriöihin, joten siksikin ahdistaa, ettei vaan joku sellainen häriö ole iskemässä. Ja se taas ahdistaa vielä enemmän..huoh, yritän olla liikaa ajattelematta koko syömistä..ja ikäänkuin puolihuolimattomasti syödä aina välillä jotain.

Kun tulimme asioilta puol 12 maissa otin eilistä patonkia, suolaista Oivariinia, suolalihaa ja kermajuustoa päälle, sekä välipalarahkan. Ostin B-vitamiinia ja heitin pari niitä naamariin. Juonut olen vichyä ja ottanut pari raetta merisuolaa. Voi ruoja, kun saan painoni siihen omaan normilukemaani niin laitan kädet kyynärpäitä myöden ristiin.. Minulla on nyt joku neuroosi tuosta painosta. Yleensähän se on toisin päin, että haluaa laihtua, mutta minä haluan lihoa🙂 Mikähän se sellainen syömishäriö on? Ei kait sellaista olekaan..

Pääruoaksi on tänään savukalaa, enkä vielä tiedä mitä lisukkeena. Kinkkulaatikon ainekset on ostettu huomista varten. Minun pituus on 164 ja paino tällä hetkellä häthätää 61, kun normaalisti 64. Minullahan on ollut se suolistobakteeri ja vatsavaivoja, luulen, että se on aiheuttanut tätä syömisongelmaa..

Käyttäjä saloka kirjoittanut 27.06.2013 klo 16:53

AK, syömisongelmaan vaikuttaa niin moni asia, että aina sitä todellista syytä ei tiedä kukaan. Mut mulla ainakin on, jos maha oireilee ni mähän pelästyn siitä ja alan muokkaa syöömisiäni ja tekee kielto kiellon päälle.

Ruokailut hiukan muuttui. Käytiin äitin kans Subissa ja ostin sieltä salaatin (aika kallis). Saan siitä kanaa. Mä hullu ku otin raakaa sipuliakin.
Menen kohta tekemään salaattia lisää.
Söin myös monta jätskiä, mut en yhtään limua, vaikka tytön pullo tossa vieressä houkuttelee kovasti.

Mahakin on ollut hyvällä päällä tässä.

Käyttäjä kirjoittanut 28.06.2013 klo 07:45

Minä luulen, että liian laiha on ihan yhtä yleistä kuin liikalihavuus. Mutta varsinki tukinetissä asiasta ei oikein voi puhua, koska luullaan aina, että on silloin syömishäiriöinen.
Minä painan nyt 48 kiloa, pitäisi painaa ainakin 58. Vaikka syön koko ajan mutta samalla liikun myös paljon. En yksinkertaisesti jaksa syödä sitä määrää mitä pitäisi. Lisään öljyä salaatteihin ja keittoihin smetanaa jne. Lisäksi juon erilaisia lisäravinteita mutta se on jotenkin noloa enkä niistä yleeensä puhu.

Tänään ollaan töissä ulkona ja otamme vaan eväitä mukaan. Termoskannussa hernekeittoa, lisäksi ruisleipää ja poron kuivalihaa, manteleita ja pähkinöitä välipalaksi ja soijakaakaota pillipurkeissa. Ikinä en ota reppuun vihanneksia evääksi, niitä ei saata syödä lämpimänä.

Päivälliseksi on kutsuttu vanhemmille eli on karjalanpaistia ja uusia pottuja ja muurinpohjalettuja.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 30.06.2013 klo 19:50

Pyörittelen sylissäni vieläkin tätä puurokippoa. Otin melkein 2 tuntia sitten sen lämpimänä syliini ja aloin syömään, enkä vieläkään ole lopettanut. Ei oikee maistu. Mikään ei tällä hetkellä maistu. Ehkä jatkan kipon pyörittämistä vielä seuraavat 2 tuuntia ja sitten menen nukkumaan.

Käyttäjä Autiotalon Kuunvalo kirjoittanut 30.06.2013 klo 21:51

Tänään olen syönyt "koko ajan". Ei sillä, että olisi kiinnostanut tai edes tehnyt mieli, mutta olen vain syönyt kuin robotti, pakottamalla. Kahden tunnin välein pieni ateria. ja se pieni kans tarkoittaa pieni..riisifrutti, vauvanruoka, muutama lihapulla mozarellajuuston ja raejuuston kanssa, tässä välissä söin jotain mitä en enää muista, sitten jugurttia ja muroja. Vatsassa on tunne, kuin olisi syönyt ihan hirveästi vaikka oikeasti en siis syönyt mitään "oikeaa" tai lämmintä ateriaa edes (en saa niitä alas ainakaan kuumalla ilmalla)..Vaaka ei paljon näillä aterioilla näytä painon nousemista, tuskinpa olen noistakaan paljoa kaloreita saanut vaikka muka koko ajan syönyt. No, enempään en olisi nyt pystynyt, olen tehnyt parhaani🙂

Käyttäjä saloka kirjoittanut 01.07.2013 klo 17:48

Cola lakko meni tänään hiukan pipariksi, tosin ei toi maistu oikee hyvältä sittenkään.

Ruuaksi söin kaupan maksalaatikkoa. En jaksa, enkä keksi mitä tekisin muuta. Huomenna teen ison kattilallisen bataatti-juuressosekeittoa, kun tuttava tulee syömään kanssa. Samalla me katomme mitä mun pakastimet on syönyt. Löysin ainakin käristelihaa sieltä pari pakettia ja paljon juurespusseja.
Iltapalaksi tarvii toi mansikkasoppa jua. Vitsi kun en muistanut ostaa maustamatonta jogurttia kaupasta. Ostin torilta tuoreita mansikoita, mahtaisiko ne sopii kaupan valmis keittoon? Pitää varmaan kokeilla.

Käyttäjä amhv kirjoittanut 22.07.2013 klo 00:16

Mä taas reagoin masennukseen ja ahdistukseen puputtamalla koko ajan jotain. Erityisesti makeaa ja hiilarimättöjä tekee mieli. Ylensyön muutenkin. Murrosiässä jo alkoi tuo "murheiden syöminen".