Hei,
vieläkö täällä on muita tämän ongelman kanssa kamppailevia? Entä sinnitteleekö joku muu vaikeuksiensa kanssa työelämässä?
Nyt on vaan pakko avautua, kun on niin väsynyt ja masentunut miten huono elämänlaatu on, töissä käymisestä johtuen.
Itselläni on keskenjääneitä opintoja, kun aina tuli lopulta eteen joku sosiaalisesti liian vaikea tehtävä jota en halunnut edes lähteä yrittämään. Olin pitkään työkyvyttömänä ja sairaslomalla kotona, mutta lopulta sain pakotettua itseni opiskelemaan ammatin. Sen jälkeen sain myös työpaikan.
Mutta. Vaikka olen nyt jo yli vuoden ajan ollut samassa työpaikassa niin edelleen joka aamu se ahdistus töihin lähtemisestä on läsnä, tai itse asiassa on jo edellisenä iltana kun pitäisi mennä nukkumaan. Ensin ei huvita mennä nukkumaan kun sitten se seuraava ikävä työpäivä tulee vaan "nopeammin", ja sen lisäksi saatan vielä herätäkin liian aikaisin koska alitajunnassa stressaa se että täytyy aamulla lähteä.
Eli nukkuminen on huonoa. Sitten kun pääsee töihin asti, niin se koko 8 tuntia on yksi selviytymistaistelu. En ole asiakaspalvelutyössä, mutta näköjään jo pelkästään työkaverit on ongelma. Ahdistaa työpisteellä, ahdistaa taukohuoneessa. Aina on työkavereita ympärillä. Ja vaikka oikeasti on huono olla niin täytyy koko päivä jaksaa yrittää esittää hyväntuulista, miettiä koko ajan joka minuutti että miten suoriudun muiden perspektiivistä katsottuna, en kai tee virhettä, en kai näytä oudolta, hymyillä ja olla nauravinaan toisten vitseille ja välillä itsekin sanoa jotakin. Yrittää small talkia. Ja toki sen lisäksi suoriutua täydellisesti itse työtehtävistä.
Ja silti se ei edes riitä. Vaikka omasta mielestään on ylittänyt itsensä sosiaalisuudessa, ja ehtii vähän aikaa olla melkein ylpeä itsestään, niin sitten joku katsoo sopivaksi kommentoida ohimennen muka mukavana kevyenä jutusteluna että "sä olet aina niin hiljainen". No kiitos vaan. Taas tulee paha mieli kun tajuaa miten ihan todellisuudessakin on epäonnistunut ja ettei sittenkään pysty täysin sulautumaan joukkoon. Että se ei edes ole vaan mun pään sisällä että kuvittelen että muut katsoo vinoon. Voi vaan arvailla mitä selän takana sitten puhutaan jos päin naamaakin kehdataan sanoa tuollaista.
Vähän masentavalta näyttää loppuelämä kun vielä olisi kymmeniä vuosia työelämää edessä ennen eläkeikää jotka pitäisi olla töissä, jotta olisi rahaa elämiseen.
Kotona olisi hyvä olla, mun mielenterveys on parhaimmillaan jos ei tarvitse käydä töissä eikä koulussa. Olen tosi tyytyväinen elämääni silloin kun saa vaan olla kotona. Mutta jos luovuttaisi ja jäisi vaan kotiin, niin sitten olisi koko ajan rahat lopussa ja pitäisi taas taskulaskimen kanssa käydä kaupassa ja miettiä että onko varaa ostaa jotain muuta vielä jos ottais ruokavarastoksi kilon pussin perunoita ja ketsuppia.