Sosiaalisten tilanteiden pelko

Sosiaalisten tilanteiden pelko

Käyttäjä mindless2 aloittanut aikaan 11.07.2016 klo 18:57 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä mindless2 kirjoittanut 11.07.2016 klo 18:57

Hei,

Olen uusi täällä. Onko täällä muita sosiaalisen fobian kanssa kamppailevia ihmisiä?

Minulta se on vienyt kyvyn työelämään enkä ole pystynyt opiskelemaan itselleni ammattia. Taustalla koulukiusaaminen ja vaikea lapsuus.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 20.04.2018 klo 10:49

cherrie kirjoitti 20.4.2018 10:15

Mä olen just lähdössä kontrollikäynnille lääkäriin tuon lääkityksen kans. Se pitäis myös uusia. Jännittää hieman.. Onkohan sama lääkäri vastassa? Luen myöhemmin teidän viestit tarkemmin 🙂

Hyvä!!! 🙂👍 Sä lähit kumminki vastaanotolle, vaik sillon ajattelit et jois vois vaan puhelimes hoitaa tai omakannassa uusii. Hienoa!

Mollyan kirjoitti 20.4.2018 10:6

Noi on vaikeita juttuja Joie. Me,joilla on yliopistotutkinto syynätään varmaan tavallista tarkemmin,että hakee oman alansa ja tutkintoa vastaavia työpaikkoja. Itse en ole ollut työttömänä,joten omakohtaista tuntumaa ei ole. Eikö tuntuisi hyvältä olla siinä työssä,mikä tuntuu juuri nyt hyvältä. Ei toipumista kyllä edistä siirtyminen työhön,johon ei ole valmis.
Kyllä työ on ihmiselle tärkeä. Se antaa elämälle tarkoituksen ja tunteen,että tekee oman osansa tässä yhteikunnassa. Jotkut ajattelevat työn olevan välttämätön paha,minä ajattelen toisin.Liittyneekö kotikasvatuksen vai mihin?

Niin, kyllähän mä sen käsitän, että vähän ihmetellään pitääks työnantajalle maksaa palkkatukea, vaikka työntekijä oliski vähän mielenterveysongelmainen, jos on kuitenkin selvästi korkeampi tutkinto kuin mitä työtehtävät edellyttäisi. Resurssit on rajalliset ja on toki oikeinkin miettiä, mihin niitä käytetään.

Minulle tämä työ on ollu taivaan lahja ja juuri tähän elämäntilanteeseen ja vointiin nähden monella tapaa sopiva. Ahdistun ja meen pois tolaltani niin helposti, että en usko että pärjäisin vielä niin vaativissa työtehtävissä (ja kokoaikaisessa työssä) mitä koulutuksen pohjalta voisin periaattessa tehdä. Tai työtehtävistä uskoisin kyl selviäväni, mut kaikesta siihen liittyvästä sosiaalisesta kanssakäymisestä, paineista ja omista täydellisyyden vaatimuksista en. Työ on ollut hyvin tärkeä asia voinnin kannalta. Tunnen, että teen jotain merkityksellistä ja kuulun johonki, olen jossain kiinni. En mä nyt itsekään näe, että tässä työssä viettäsin koko lopun elämäni, mutta nyt tämä on hyvä enkä missään tapaukses haluais joutuu ulos!

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 20.04.2018 klo 12:54

Joei, näin tulikin tehtyä 🙂 Se on kumma miten tälläiset pienten ( itselle suurten) asioiden hoitaminen saa tuntemaan itsensä onnistuneeksi.

Lääkäri oli eri, nainen. Todell mukavan oloinen ja tuntui paljon ymmärtäväisemmältä kuin se edellinen. Tuntui että tällä uudella oli enemmän kokemusta mt-ongelmien hoidosta. Lääkitystäni nostettiin ja samalla kirjoitettiin isompi määrä niin ei tarvitse sitten ihan heti olla uusimassa.

Myös työkkärin kirjoille sain itseni ilmoittautumaan uudelleen. Mullahan meni jo kuukausia sitten työnhaku poikki kun en uskaltanut tapaamiseen (joo tiedetään, kuulostaa niin säälittävältä ) Nyt sitten uskaltauduin uudestaan ilmoittautumaan ja vähän pakkokin oli kun säästöillä joutunut "kituuttamaan". Virkailija sitten sieltä soitteli ja päivitettiin yhdessä puhelimitsi suunnitelmani ja työnhakuni lähti taas käyntiin.

Ja Joei, jotenkin tunnistin tuosta työttömänä olemisesta itseni ja työnhausta muutenkin. Toivottavasti sinä saat jatkaa siellä samassa paikassa, jos se kerta tuntuukin itselle sopivimmalta ja tällä hetkellä hyvältä. Katsoa myöhemmin jotain muuta kun tulee itselle tunne että pystyy.

Tyttönen, toivottavasti löytyisi pian joku mukava kaveri sinulle ja kiva kun olet lähtenyt mukaan tuollaiseen toimintaan!

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 20.04.2018 klo 14:16

Toivotaan et löytyy, en tiiä vaan millon löytys sopiva kaveri mahollisesti. Mut sit jännittää taas, ku näkee uuen ihmisen..

Käyttäjä Pelästynyt kirjoittanut 20.04.2018 klo 14:26

Joie: Toivottavasti saisit jatkaa työssasi, se tuntuu olevan sinulle tosi tärkeä. Mutta muista vaikka olisit työtön olet yhtä tärkeä osa tätä yhteiskuntaa ja yhtä hyvä ihminen olisit sama Joie <3

Cherrie: Olet ollut tosi rohkea, lääkitys taitaa todellakin toimia kohdallasi! Huippua, olen tosi iloinen puolestasi,

Tyttönen: Toivottavasti löytäisit ystävän, ystävyys on todella tärkeä asia.

Täällä mennään kohti kesää, työelämä on edelleen erittäin painostavaa ja masentavaa . Mutta elämä on muuttunut sen verran etten noin vain voi irtisanoa itseäni...Vaan on pakko löytää uusi työ ennenkuin voin lähteä pois. Pakkoajatuksetkin ajottain meinaa puskea päälle, stressistä johtuen. Liikuntaa olen lisännyt, olen ottanut kontaktia ihmisiin enemmän kuin aiemmin, yritän jopa lasten harrastuksissa jutella toisten vanhempien kanssa vaikka aiemmin suunnilleen juoksin karkuun. Ei ole helppoa mutta yritän. Odotan kesää ja lomaa! Olen ollut tosi väsynyt mutta liikunta auttaa jonkin verran.

Vaikka en niin usein kirjoita, olette ajatuksissani usein. Uupumus vaan meinaa viedä voimat niin etten iltaisin ja vapaa päivinä jaksa olla koneella.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 20.04.2018 klo 18:11

Toivotaan tosiaan et löytys kaveri, jonka kanssa synkkais..

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 21.04.2018 klo 20:01

Pelästynyt, ei sitä tarvitse aina äänessä ollakaan, tai sanoa mitään.. tässä tapauksessa kirjoitella 😀 Mukava kuitenkin tietää että olet siellä kuitenkin kanssamme läsnä<3 Hyvä että olet löytänyt liikunnasta helpotusta! Kohtahan se kesä jo onkin ennenkuin huomaakaan ja pääset sinäkin nauttimaan lomasta ja levosta!

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 26.04.2018 klo 09:33

Tänää pitäs mennä vappubileisiin ja siellä on porukkaa paljon. Ahistaa jo valmiiks..

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 26.04.2018 klo 17:56

Selvisin sieltä vappubileistä hyvin rauhottavan lääkkeen avulla..

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 27.04.2018 klo 13:52

Tyttönen vaan kirjoitti 26.4.2018 17:56

Selvisin sieltä vappubileistä hyvin rauhottavan lääkkeen avulla..

Hienoo että uskaltauduit mukaan! Sinäkin olet ilmeisesti saanut lääkityksen vai onko se ollut jo kauan? 🙂

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 27.04.2018 klo 15:07

Mulla menee tuo tarvittava lääke oikeestaan vaan sillon, ku tarvin sitä vaan..mut auttaa hyvin tohon jännittämiseen. Varsinaista lääkitystä mulla tähän ei oo vielä.

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 28.04.2018 klo 10:30

Tyttönen vaan kirjoitti 27.4.2018 15:7

Mulla menee tuo tarvittava lääke oikeestaan vaan sillon, ku tarvin sitä vaan..mut auttaa hyvin tohon jännittämiseen. Varsinaista lääkitystä mulla tähän ei oo vielä.

Okei. Hyvä jos ne auttavat sinulla!
Minä ehkä myös kysyn seuraavalla kerralla lääkärissä käydessä voisiko niitä kokeilla. Edellisellä kerralla en jotenkin vielä kehdannut kysyä. Kyllä tietyt tilanteet tuntuvat tuon lääkitykseni myötä lieventyneen mutta kyllä jännitystä ja ahdistusta vielä jokseenkin esiintyy. Katsotaan miten lähtee menemään kun tota mun lääkitystä on vastikään nostettu.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 28.04.2018 klo 10:40

Kannattaa ehottomasti kysyä, ku meet lääkäriin seuraavan kerran. Mä en tiiä millon mulla on lääkäri seuraavan kerran, mut tarvittavilla mennään.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 28.04.2018 klo 19:04

Piti ottaa taas tarvittava lääke ennen ku lähin kauppaan. Ei ois tullu muuten mitään. Jostain syystä oon ruvennu vaan pelkää ihmisjoukkoja..

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 29.04.2018 klo 10:51

Tyttönen vaan kirjoitti 28.4.2018 19:4

Piti ottaa taas tarvittava lääke ennen ku lähin kauppaan. Ei ois tullu muuten mitään. Jostain syystä oon ruvennu vaan pelkää ihmisjoukkoja..

Joo täytyy itsekin niitä kysyä pahimpien tilanteiden varalle. Saako kysyä mikä rauhoittava lääke sinulla on käytössä? Kaunko ne vaikuttavat ja onko tullut haittavaikutuksia? Vaikka yksilöllistähän sekin on. 🙂

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 29.04.2018 klo 14:04

cherrie kirjoitti 29.4.2018 10:51

Tyttönen vaan kirjoitti 28.4.2018 19:4

Piti ottaa taas tarvittava lääke ennen ku lähin kauppaan. Ei ois tullu muuten mitään. Jostain syystä oon ruvennu vaan pelkää ihmisjoukkoja..

Joo täytyy itsekin niitä kysyä pahimpien tilanteiden varalle. Saako kysyä mikä rauhoittava lääke sinulla on käytössä? Kaunko ne vaikuttavat ja onko tullut haittavaikutuksia? Vaikka yksilöllistähän sekin on. 🙂

Mä käytän ataraxia tarvittavana lääkkeenä ja tolla vaikutusaika on pitkä, ku se kestää n.12 h.