Sosiaalisten tilanteiden pelko

Sosiaalisten tilanteiden pelko

Käyttäjä mindless2 aloittanut aikaan 11.07.2016 klo 18:57 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä mindless2 kirjoittanut 11.07.2016 klo 18:57

Hei,

Olen uusi täällä. Onko täällä muita sosiaalisen fobian kanssa kamppailevia ihmisiä?

Minulta se on vienyt kyvyn työelämään enkä ole pystynyt opiskelemaan itselleni ammattia. Taustalla koulukiusaaminen ja vaikea lapsuus.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 30.04.2018 klo 16:47

Nii ja ei siitä ataraxista oo tullu sivuvaikutuksia ainakaan mulle.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 01.05.2018 klo 12:24

Ei pysty liikkuu julkisilla paikoilla ilman tarvittavaa lääkettä nykyään.. e tiiä mikä tän pelon on laukassu...

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 02.05.2018 klo 20:55

Tyttönen vaan kirjoitti 1.5.2018 12:24

Ei pysty liikkuu julkisilla paikoilla ilman tarvittavaa lääkettä nykyään.. e tiiä mikä tän pelon on laukassu...

Tuttu tunne ☹️ tsemppiä sinne ja kaikille muillekin!

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 03.05.2018 klo 14:07

Ens viikolla tapaan psykiatrin, nii pääsee puhumaan sille olosta..

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 04.05.2018 klo 10:37

Tyttönen vaan kirjoitti 3.5.2018 14:7

Ens viikolla tapaan psykiatrin, nii pääsee puhumaan sille olosta..

Hyvä juttu, onko teillä kuinka usein tapaaminen?

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 04.05.2018 klo 11:51

cherrie kirjoitti 4.5.2018 10:37

Tyttönen vaan kirjoitti 3.5.2018 14:7

Ens viikolla tapaan psykiatrin, nii pääsee puhumaan sille olosta..

Hyvä juttu, onko teillä kuinka usein tapaaminen?

Sillon käyn, ku tulee jotain asiaa, ettei nytten oo kovin usein. Mut onneks on terapeuttikin ens viikolla.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 08.05.2018 klo 18:36

Nyt alotettiin semmonen lääke, ku sertralin ja sen pitäs auttaa sosiaalisten tilanteiden pelkoon.

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 09.05.2018 klo 18:32

Tyttönen vaan kirjoitti 8.5.2018 18:36

Nyt alotettiin semmonen lääke, ku sertralin ja sen pitäs auttaa sosiaalisten tilanteiden pelkoon.

Toivottavasti auttaa ja ei aiheuta sivuvaikutuksia!

Minullakin on nyt reilu pari viikkoa siitä kun minulle nostettiin lääkitysannostusta. En vielä ole huomannut mitään suurempia muutoksia aikaisempaan. Lievät tilanteet toki on helpottanut kuten kaupassa asiointi ja sen semmoiset.

Mites muilla menee?

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 11.05.2018 klo 09:38

En tiiä voiko tuo lääke vaikuttaa jo, mut ei oo pahemmin enää sos.tilanteiden pelkoo.

Käyttäjä Pelle Pelokas kirjoittanut 11.05.2018 klo 11:20

Itse olen ajan myötä alkanut havaitsemaan sosiaalisten tilanteiden pelosta johtuvia ajatuksia ja mietteitä. Nyt olen alkanut havahtumaan siihen selvään sisällä tapahtuvaan vastoinasetteluun, kun pitäisi mennä tai tehdä jotain. Harmittavaista tietenkin on se, että pyrkii toimimaan päivittäin niin, kuten ajattelee muidenkin ihmisten toimivan.

Mutta kun ne tunteet ja olotila. Alkaa hermostuneisuus, vapina, hikoilu, jne. Sitten selvästi tulee se lukkiutunut tilanne, kun kuuntelet pelokkaana kehon tuntemuksia, etkä pysty keskittymään helposti siihen mitä olet tekemässä. Tässä vaiheessa olen nähnyt vaivaa olla siinä tilanteessa ja tuntea niitä tuntemuksia, vaikka kuinka pahalta tuntuisi. Mutta, tärkeimpänä olen nähnyt myös sen, että voin poistua tilanteesta ja palata takaisin kun olen saanut itseni taas rauhalliseksi.

Voi olla, että minusta löytyy pientä suorittajan ominaisuutta tai täydellisyyden havittelua, mutta ei sitä kannata aina hampaat irvessä olla tilanteessa, kun voi poistua ja palata takaisin. Tietenkin siitä on välillä tullut vaivautunut olo, mutta minkä sille voin? Altistan itseni tilanteelle, tunnustelen ja jos on liian voimallista, niin palaan uudestaan tilanteeseen myöhemmin.

Onneksi olen löytänyt työpaikan, jossa minulle annetaan mahdollisuus juuri itselle hankalien tilanteiden kohdalla tunnustella ja poistua lepäämään, jos tunnetila tuntuu sillä hetkellä liian voimakkaalta. Avoin viestintä ja ymmärtäväisyys työnantajalta ovat harvinaista.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 11.05.2018 klo 16:11

Mä selvisin ilman tarvittavaa isommastakin joukosta, ku käytiin syömässä. En tiiä voiko tuo lääke vaikuttaa jo..

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 11.05.2018 klo 20:48

Tyttönen vaan kirjoitti 11.5.2018 16:11

Mä selvisin ilman tarvittavaa isommastakin joukosta, ku käytiin syömässä. En tiiä voiko tuo lääke vaikuttaa jo..

En tiedä, voisiko olla alussa ns. "lume" vaikutusta. Sinullakin taitaa olla tuo ssri-lääke. Niissähän siis vaikutukset tulevat yleensä esiin 2-4 viikon käytön jälkeen ja paremmin vielä pidemmällä aika välillä. Tai ainakin näin sen pitäisi vaikuttaa. Mutta hienoa että olet selvinnyt tuosta tilanteesta 🙂

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 12.05.2018 klo 14:15

cherrie kirjoitti 11.5.2018 20:48

Tyttönen vaan kirjoitti 11.5.2018 16:11

Mä selvisin ilman tarvittavaa isommastakin joukosta, ku käytiin syömässä. En tiiä voiko tuo lääke vaikuttaa jo..

En tiedä, voisiko olla alussa ns. "lume" vaikutusta. Sinullakin taitaa olla tuo ssri-lääke. Niissähän siis vaikutukset tulevat yleensä esiin 2-4 viikon käytön jälkeen ja paremmin vielä pidemmällä aika välillä. Tai ainakin näin sen pitäisi vaikuttaa. Mutta hienoa että olet selvinnyt tuosta tilanteesta 🙂

Ssri lääke tuo onkin. Jos se alussa tehoo näin hyvin, nii ku parhain vaikutus tulee nìi sit olokin helpottaa varmaan..

Käyttäjä cherrie kirjoittanut 15.05.2018 klo 19:25

Tyttönen vaan kirjoitti 12.5.2018 14:15

cherrie kirjoitti 11.5.2018 20:48

Tyttönen vaan kirjoitti 11.5.2018 16:11

Mä selvisin ilman tarvittavaa isommastakin joukosta, ku käytiin syömässä. En tiiä voiko tuo lääke vaikuttaa jo..

En tiedä, voisiko olla alussa ns. "lume" vaikutusta. Sinullakin taitaa olla tuo ssri-lääke. Niissähän siis vaikutukset tulevat yleensä esiin 2-4 viikon käytön jälkeen ja paremmin vielä pidemmällä aika välillä. Tai ainakin näin sen pitäisi vaikuttaa. Mutta hienoa että olet selvinnyt tuosta tilanteesta 🙂

Ssri lääke tuo onkin. Jos se alussa tehoo näin hyvin, nii ku parhain vaikutus tulee nìi sit olokin helpottaa varmaan..

Hyvä, että lääke sopii sinulle!

Mitäs tänne muille kuuluu? Onko Pelästynyt vielä langoilla?

Mullakin on lääkkeen myötä olo helpottunut ja lievissä tilanteissa en välttämättä propralia edes tarvitse kaveriksi. Mutta edelleen tietyt tilanteet ahdistaa. Varsinkin sellaiset missä on läsnä enemmän ihmisiä tai sellaiset virallisemmat tilanteet. ☹️

Oon pistänyt kyllä harkintaan että seuraavalla kerralla kysyn jotain täsmälääkettä pahimpien tilanteiden varalle.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 16.05.2018 klo 17:46

Mä kävin tänää magneettikuvassa ja ahisti mennä sinne putkeen..