Kun olen tässä parilla aikuisopiston kurssilla ollut, niin olen yllättynyt kuinka paljon hermostuneisuutta olen havainnut muissa kurssilaisissa. Paikalla ollut useampikin käsienhypistelijä, tai muuten vaan tosi sulkeutuneen näköisesti seisova tai puhuessaan hermostuneen ja epävarman kuuloinen.
Aloin sitten miettiä että onko se normaalia? Onko ne normaaleja, vai onko kurssi vaan vetänut "hulluja" puoleensa? Jotenkin ajatellut että nuo tuollaiset ovat oireita sairauksista, enkä niitä siellä ihmisten ilmoilla odottanut siinä määrin näkeväni.
Tuli miltei tunne että minua huijattu.
Muuten olen varsin tyytyväinen siihen, miten hyvin olen päässyt menemään erilaisiin ryhmiin. Juuri tuo mainittu jälkikäteisahdistus omalla kohdallani vähentynyt. Aiemmin jos tein, tai koin tehneeni, pienenkään mokan tai jumahtaneeni tilanteessa mitenkään, niin päälle tuli semmoinen "häpeäaalto".
Sitten olin semmoisessa sumeassa tilassa loppuajan, ja jälkikäteen saatoin vauhkota asian tiimoilta vaikka kuinka kauan. Nytkin huomaa jännittyvänsä vain tuollaisia vanhoja jumahtamisia muistellessa.
Uusin ryhmiin meneminen kyllä edelleenkin jännittää. Etukäteen mietin kaikenlaisia skenaariota siitä miten se saattaa mennä ja vastaavaa, niin että en saa nukutuksi.
Olen huomannut yrittäväni miettiä jonkinlaista alibia, syytä, tai "oikeutusta", menemisilleni.
Tuntuu että kaikki menemiseni ja tekemiseni pitää jollain tavalla selittää, että saan oikeuden tehdä ne. Ja sitten jännitän ja pelkään jonkinlaista "paljastumista", sitä ettei oma itsetehty lupakirja kelpaakaan.
Siellä ryhmissä sitten ihmetellyt, ja ehkä vähän ihaillutkin, että kuinka kevyesti jotkut hommaan suhtautuvat. Itse otan homman kovin vakavasti, ja ennen kuin uskallan edes ilmoittautua kurssille, mietin monta päivää että olenko nyt varma että jaksan ja pystyn ja haluan nyt tuonne, ja että miten selitän, tai oikeutan, sinne menoni muille.
Toistaiseksi ei ryhmissä sen kummempaa inkvisitiota ole vastaan tullut.
Yleensä on melko suoraan menty itse asiaan, eikä ainakaan vielä ole mitään kovin kamalaa tapahtunut.
Aina raportoinut sitten päiväkirjaani että meni paremmin kuin odotin, mistä onkin muodotumassa jonkinlainen running gag itselleni. 😀